Wednesday, July 25, 2012

Blåmeis

Først: jeg har somlet meg til å lage facebookside til bloggen – så om du vil ha oppdateringer herfra (pluss litt “behind the scenes” bonusstoff, tenker jeg, hehe!), så må du gjerne trykke liker her! (Eller der borti høyre marg et sted  :) Den lille matbloggen min har, i likhet med “alle” andre matblogger, egen facebookside – så da syns jeg det var rett og rimelig at strikkebloggen min fikk en også. ;o)

Et av strikkemålene mine i år er å bedrive mer egostrikk, og så langt har akkurat det faktisk gått over all forventning. (Et av de andre målene var å redusere garnlageret og kjøpe mindre garn enn jeg bruker. Hvordan dét går tror jeg ikke jeg har lyst til å snakke om, egentlig.) Jeg har strikket både Still Light og regnbueraglangenser og jakke og opptil flere sjal og småplagg til meg selv, og her kommer jammen en vest genser topp med korte ermer, også!

Oppskriften heter Elfe, og stripemønsteret er rett og slett skikkelig kult, syns jeg. Dessuten har Elfe en temmelig spesiell ermekonstruksjon, som jeg ikke har vært borti før – ermene ser nesten ut som om de er sydd i, men det er de altså ikke. En fin detalj, og Elfe var veldig artig å strikke. Toppen strikkes ovenfra og ned, og ingen montering trengs. Sånt liker vi! Jeg har gjort noen små justeringer her og der, jeg tok blant annet økningene i siden litt på gefühlen. Strikket størrelse medium, men med litt tynnere pinner enn i oppskriften – og dessuten har jeg lagt til en hel del ekstra på lengden, og strikket vrangbord nederst. Ja, og så strikket jeg vrangbord på ermene også, syns det ble for mye rulling og krøll uten.

Min Elfe er strikket i Wollmeise, jeg brukte litt mindre enn en hespe 100% i den grønnliggråblå favorittfargen Ahoi!, og en hel hespe Twin i fine grå 47Ag. Til sammen gikk det med 260 gram til en lett modifisert størrelse S/M.

Og Wollmeise… hva skal man egentlig si om Wollmeise? Definitivt ikke av de enkleste garnene å få fingrene i, selv om det er lettere nå enn det var tidligere. Om du ikke kjøper fra noen som selger unna litt av garnlageret sitt så gjelder det å sitte klar og fokusert ved laptopen fredag morgen klokken åtte, da legges det ut garn for salg i nettbutikken. Og her går det unna, mange av fargene er utsolgt i løpet av få minutter. Eller sekunder, til og med. Hvilke farger og garnkvaliteter som legges ut, nei, det vet man ikke på forhånd, og her kan det som sagt gå rimelig kjapt i svingene – så enten bør man ha stålkontroll på de langt over hundre fargene (skal det være en Sternschnuppe? En Moses? Eller kanskje en Wolke eller Babe?), eller så må man ha laget seg en ønskeliste på forhånd og krysse fingrene for at noen av drømmefargene dukker opp – eller så kjøper man etellerannet, nesten hvasomhelst, litt sånn halvveis i svime. Hvilken taktikk jeg opererer med? Tja, si det – den har etterhvert utviklet seg fra ta-det-du-får til en slags kombinasjon av alle tre, kanskje ;o)

Jeg får vel si som så mange andre at Wollmeisegarnet nesten kjennes ut som bomull, før vask har det en litt knirkende, uelastisk, slapp bomullsfølelse som jeg ikke helt blir venner med. Men fargene… fargene! Wollmeise kommer i utrolig mange flotte, klare farger, så jeg skjønner i grunnen (veldig) godt at mange blir litt hekta på dette garnet. Noen av hespene er så fine at jeg egentlig ikke har lyst til å sprette dem og faktisk strikke noe av dem – jeg har mest lyst til å ha dem liggende til pynt i bokhyllen, og kanskje klappe litt på dem innimellom. (Men det burde jeg vel gjerne ikke si høyt?;o)

6 comments:

  1. Denne ble kjempefin!!
    Jeg har sett mange fine eksemplarer av denne og det er nesten så det frister til et forsøk selv, hmm. Har bare litt problemer med å få bestemt meg. Og får jeg nå valgt modell så kommer neste problem - garn. Wollmeiser har jeg prøvd å strikke med for første gang i sommer, en liten babygenser. Jeg hva veldig skeptisk men det er herlig å strikke med men det er som du sier, det er så vakkert å se på der det ligg i sine urørte meiser. Vi får se hva som skjer.
    Ha en fortsatt fin dag og sommer!
    Pernilla

    ReplyDelete
  2. Fin elfe du har strikket deg, og wollmeisefargene er bare helt nydelige. Det er nesten så man ikke har lyst til å bruke av garnet, bare nyte fargene.

    ReplyDelete
  3. Helt nydelig! Wollmeise har fantastiske farger. <3

    ReplyDelete
  4. Utrolig fin topp!! Også så fin måte å vise den fram på... Jeg har ikke prøvd Wollmeise enda jeg. Kommer vel til å prøve å få kloa i et hespe en gang, men jeg tenker meg det heller kan være noe jeg kan unne meg når garnslankingen min går riktige vei... Og du... Jeg skal love å aldri spørre deg hvordan det går med din garnslanking hvis du sverger å aldri spørre om min.... :D

    ReplyDelete
  5. Lekker topp og fristende garn. Ah!

    ReplyDelete
  6. Kjempefin topp! Likte finessen med ermene. Absolutt et pluss at det ikke trengs spesiell montering. Synes også vrangborden gjorde seg.

    Riktig god helg!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)