Monday, July 30, 2012

Hjertevenn

Jeg kjøpte en hespe deilig grønt Askeladen totråds (også kjent som Nøstebarngarn) på Nøstebarn i Bergen i fjor (eller var det forfjor?) vinter en gang, og i min lagerstrikkeiver fant jeg ut at den fine grønne hespen skulle få bli genser til toåringen. Bare et lite problem: jeg trengte mer garn. Dro avgårde til Nøstebarn, fant opptil flere varianter av grønt garn, stusset litt over fargen jeg valgte men konkluderte med at det utvilsomt var den som lignet mest. Og selvsagt, vel hjemme fant jeg ut at neida, fargen var slettes ikke make. Den mye, MYE finere grønnfargen (helt objektivt, selvsagt) som jeg hadde liggende fins ikke i Nøstebarn sitt sortiment lenger, og i Bergensbutikken var den forlengst borte fra hyllene. Typisk.

Sommer i Norge. Ullgensre er kjekke å ha!

Men at Nøstebarn og jeg har veldig forskjellig fargesmak har jeg vel i grunnen innsett for lenge siden, alle fargene jeg finner ut at jeg liker (enten det nå er snakk om klær eller garn) tar de kjapt ut av produksjon. (Sa hun, bittert;o)

Og hva gjør man da? Jo, man mailer Nøstebarn og spør om de kanskje, muligens, tilfeldigvis har en hespe (eller en halv!) av Den Aller Fineste grønne totrådsullen liggende i en bortgjemt krok av lageret. Og hurra, det hadde de! I Trondheim. Liker ikke trøndere grønt, kanskje? Flaks for meg, uansett, og for toåringen som fikk grønn hjertegenser! Da får det heller våge seg at prisen for hespen ble noget stiv siden Nøstebarn har samme portopris (78 kroner) uansett hvor mye (eller lite!) man bestiller. Burde muligens vært litt taktisk og kjøpt noe mer når jeg først var i gang. Eller droppet Nøstebarngarnet og heller bestilt garn fra 123knit – jeg hadde vel fått et par-tre hesper New Zealand lammeull til prisen av denne Nøstebarnhespen. Jaja. Det ble dyrt å strikke med lagergarn – men genseren ble fin, i hvertfall!

Kor e' du, krabbe?

Oppskriften jeg har brukt som utgangspunkt er rullegenser (nr 1931) fra Strikk til nøstebarn – igjen. Størrelse 4 år til min lange toåring, og som vanlig med ekstra lengde på bol og ermer, for denne genseren er i utgangspunktet temmelig kort og brei (i likhet med de fleste andre nøstebarnoppskriftene jeg har strikket). Et rødt hjerte blant alle de hvite, og røde knapper med hvite prikker på. Mottager ble svært så fornøyd, “grådig fin genser”, ifølge avkommet, som mente hun hadde “buster” (bursdag på toåringsk) siden hun fikk så fin “gave”. :)

Jeg har etterhvert strikket mange utgaver av denne genseren, både med rullekant, rillekant og vrangbord – denne gangen ble det vrangbord. Noen av de andre rullegensrene jeg har strikket kan du se bilder av her.

Konsentrasjon!

28 comments:

  1. Denne likte jeg såå godt!! Søt genser på søt jente. Neste gang må du huske at du har en Ravelry-kollega i Trondheim (meg!) som kan kjøpe for deg og sende billigere :-)

    anita

    ReplyDelete
  2. Kjempefin med det røde hjertet!

    ReplyDelete
  3. å så fin genser, å hærlig "historie" rundt fargen. Jeg har det akkurat som deg, uansett hvilket garn egentlig, liker jeg fargen, kan du banne på den går ut av produksjon. Genseren fikk en skikkelig piff med det røde hjertet, skikkelig lekker ja :)

    ReplyDelete
  4. Kjempefin! Og søt modell :)

    ReplyDelete
  5. Kjempefin genser.
    Skal ikke utale meg om grønnfarger. Jeg er Trondhjemmer og liker ikke grønn. Men denne var kjempefin!
    Ble inspirert, så nå har jeg endelig bestilt boka; strikk til nøstebarn.

    ReplyDelete
  6. Åh herlighet, SÅ fin genser!!! Jeg måtte lagre bildet på pc-en min, for sånn genser vil jammen jeg også lage! Helt nydelig var den - og modellen også, selvfølgelig.

    Jeg strikker lite i grønt, men kanskje jeg skal la meg inspirere av det også, gitt?

    ReplyDelete
  7. Nydelig fin hjertegenser, og fargen var jo flott om enn den ble litt dyr da!

    ReplyDelete
  8. Grønt er skjønt! ;) Jeg har ett nøste fra nøstebarn med en gressgrønn farge. Tror jeg kjøpte på salg (utav produksjonsalg..) og har sååå lyst til å strikke en nøstebarntunika til meg selv i den. Men 100g er nok ikke nok til å stappe denne pølsa. ;)men kanskje skal jeg kombinere den med noe annet.. takk for inspirasjon nok en gang. (hilsen trønder. ;))

    ReplyDelete
  9. Kjempefin genser!! Kjekt å se noen andre farger enn rosa/rødt/lilla som JEG typisk strikker jenteklær i, så takk for at du minner meg på at det går an å bruke litt andre farger også! Kjempesøtt med hjertene og det ene røde! :)

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  10. Med det röde hjerte ble den jo bare til å spise opp! Modellen er jo superfornöyd! Forstår hun tror hun har bursdag!

    ReplyDelete
  11. Nydelig genser på en søt jente! Det var så utrolig fint med det ene røde hjertet blant alle de hvite=)

    ReplyDelete
  12. Kjempefin genser på en skjønn frøken:-) Det røde hjertet var virkelig prikken over i'en!

    ReplyDelete
  13. Ei fantastisk nydeleg jente og kjempefin gensar. Det vart prikken over i´en med det raude hjartet på. Nydelege bilete.
    Så utruleg kjekt når mottakar vert så fornøyd. Eg forstår godt at ho trudde ho hadde bursdag. ;)

    ReplyDelete
  14. Nydelig genser til den vakre prinsessa! Synes du har fått fin fasong og størrelse på genseren. Den ser så deilig ut på, og veslejenta stråler! Kjempefine bilder!

    Ha en fortsatt fin tirsdag!

    ReplyDelete
  15. Lekker genser til ei skjønn frøken!

    ReplyDelete
  16. Knallfin genser! Og herlige actionbilder!=D

    ReplyDelete
  17. Genseren ble kjempefin! Og litt hukommelsestap når det gjelder prisen, kan du vel klare å prestere?!

    ReplyDelete
  18. Sååååå skjønn genser:)
    Sprekt med det røde hjertet.
    Må nok få kjøpt meg den boka...

    ReplyDelete
  19. Superfin!! :) Og det røde hjertet...helt herlig! ♥

    ReplyDelete
  20. Veldig fin farge på en fin genser :)

    ReplyDelete
  21. Utrolig nusselig genser! Likte veldig godt det røde hjerte detaljen :)

    ReplyDelete
  22. For ein flott genser! Og så velsigna deilig med grønt til ei lita jente!! Einig i at fargen var fin, og det raude hjartet gjorde susen!

    ReplyDelete
  23. Fantastisk genser! Har strikket endel rullegensere fra Nøstebanr, men finnes den med oppskrift på hjertemønster også - eller har du 'diktet' selv? Vil ha oppskrift:))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei, rullegenseren fins nok ikke med oppskrift på hjertemønster - jeg tegnet hjertene først og så tilpasset jeg masketallet etter hjertemønsteret. :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)