Friday, July 20, 2012

Pesto

Ifølge interiørbloggerne er GRØNN årets farge i 2012, kåret av Norges største farge- og interiørkjede, Fargerike. Så da vet vi det, grønt er trendy! Hvorvidt strikkesjal er spesielt trendy, tja, det er litt mer uvisst – jeg mistenker vel at trekantsjal i hullstrikk generelt har større sjanse for å bli plassert i kjerring-båsen enn i trendsetterkategorien, men ok. Det er i det minste, ifølge Fargerike og “forskning og analyse av kommende globale trender”, bevist at grønt er helt riktig i år - i alle fall i interiøret, så jeg får dandere sjalet mitt litt sånn tilgjort tilfeldig over sofaen hvis jeg en dag føler litt ekstra behov for å være hipp og kul ;o)

Trendy eller ikke, helt fra jeg fant oppskriften på Hamamelis har jeg tenkt at jeg skulle strikke en tynn, grønn utgave av dette sjalet en dag, og de klare, sterke fargene til Wollmeise passet perfekt til sjalet jeg har sett for meg. I Wollmeiselageret mitt hadde jeg flere flotte grønnfarger som kunne funke til dette sjalet, men valget falt til slutt på Pesto. Deilig mørk basilikumsgrønn! Fargen er ordentlig klar og fin, og etter en vask mister Wollmeise den litt slappe, uelastiske bomullsfølelsen garnet har når man strikker med det, og blir mykt og behagelig og bare deilig. Wollmeise er forresten et glimrende garn å strikke med i sommervarmen, det føles slettes ikke som ull og er både lo- og kløfritt.

IMG_0917

Dette er mitt tredje eksemplar av Hamamelis – den første utgaven ble hvit, tjukk, supermyk og lodden (og loer noe vanvittig), nummer to ble strikket i solbærfarget Tosh Sock, og denne varianten er strikket i grrrrønn Wollmeise Twin - samme mønster, helt forskjellig garn, tre veldig ulike sjal.

Til mitt pestogrønne Hamamelissjal brukte jeg omtrent 130 gram Wollmeise Twin.

17 comments:

  1. Lekkert!
    Grønn har vært min yndlingsfarge i årevis, så det er jo greit å vite når man er på moten. Ulempen er vel at vi neppe kommer til å male om i noen særlig grad når det gir seg.

    ReplyDelete
  2. Ekstremt lekkert! Har ein pesto liggande i garnlageret- no gav du meg ein ide til kva eg kan bruke den til. God sommar!

    ReplyDelete
  3. Så utrolig flott - og jeg liker så godt bildet med sjalet og naturen!!! Må bare smile av posten - trendy er hva man gjør det til... God helg!!

    ReplyDelete
  4. Nydelig sjal. Jeg elsker grønn så dette er tydeligvis året for meg. Håper neste år blir lilla da også en favoritt hos meg hehehe :)

    ReplyDelete
  5. Flott sjal! I min verden er grønn alltid årets farge! Har akkurat pusset litt opp i stua, så her er det nå grågrønne gardiner. Grønt er skjønt, og det er også sjalet ditt!

    ReplyDelete
  6. Her er det lett å like både mønster og farge. Et nydelig sjal!

    Riktig god helg!

    ReplyDelete
  7. Flott sjal! Grønt er fint på andre....men ikkje meg. Ha ei fin helg.

    ReplyDelete
  8. Lekkert i grønt! Greit å vite at de som vet det sier hcolken farge som gjelder, jeg treffer sjeldent;)

    ReplyDelete
  9. Kjempefint! Det sjalet må nok på pinnene en gang.

    ReplyDelete
  10. Virkelig nydelig, både mønster og farge - :O)

    ReplyDelete
  11. Morsomt å se hvordan valg av farger og garnkvalitet påvirker resultatet i den grad at det nesten fremstår som et annet mønster.

    Deilig sjal til kjølige sommerkvelder. De har vi som kjent noen av. :)

    ReplyDelete
  12. Mote eller ikke; sjalet ble veldig fint i grønt!

    ReplyDelete
  13. For en fantastisk flott grønnfarge! Nydelig sjal også - enda et nytt på to do lista... Ha en riktig fin sommer videre :)

    ReplyDelete
  14. Nydelig sjal. Jeg har ikke strikket noe særlig sjal selv, så jeg synes det ser så imponerende og detaljrikt ut. Herlig farge og: jeg likte fotoshooten. Dette sjalet passet å bli fotografert i de omgivelsene du valgte :-)

    ReplyDelete
  15. Lekkert! Grønt er trendy? Ok, får grave frem noe grønt garn da :)

    ReplyDelete
  16. Grønt er skjønt! Det har vært min favorittfarge i alle år, så er så glad det er mye av det nå, og at jeg faktisk er litt hip jeg også ;) Nydelig sjal!

    ReplyDelete
  17. kjempe fin sjal! og nydelig grønt farge!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)