Tuesday, July 10, 2012

Svett sommerstrikk

Først: tusen takk for fine kommentarer på forrige innlegg – både om genseren og om håret mitt, hehe! :)

Nok en UFO er hentet fram fra glemselen, denne gang en jakke som ble påbegynt for et års tid siden. Nærmere bestemt en fin, varm augustdag på hytten:

IMG_9438

Tjukke, svære, varme og attpåtil svarte jakker i ull og lodden alpakka er jo helt typisk sommerstrikk. Eller kanskje ikke – og dét var nok en medvirkende årsak til at jakken ganske kjapt havnet på bunnen av kurven med de andre ufullendte. (Og så ventet jeg altså helt til sommeren etter før jakken ble gravd fram igjen – logisk, logisk!)

Jeg liker strukturmønsteret på bærestykket til Shalom, det ligner på Mini, en babyjakke og kjole som jeg har strikket flere utgaver av til toåringen (denne, for eksempel) – og jeg har strikket opptil flere Shalomvarianter tidligere. Shalom den første ble strikket omtrent etter oppskriften, og jeg ble vel litt sånn mellomfornøyd med den grå vesten (eller rygg- og sidefleskvarmeren, om du vil). Shalom den andre begynte som rød jakke til meg, men endte hos mamma i stedet, siden jeg feiget ut og konkluderte med at jakken ble i overkant rød. Men man kan ikke bare gi seg, kan man vel? Har man bestemt seg for at man skal ha en Shalomjakke, så skal man jammensanten ha en Shalomjakke!

Så la meg få presentere Shalom den tredje:

Jeg er fornøyd med passform og farge og knapper – og ikke fullt så fornøyd med garnvalget. Shalom den tredje er (i likhet med nummer en og to) strikket i Nepal fra Garnstudio, en tjukk, myk og deilig blanding av alpakka (35%) og ull (65%) – nesten 600 gram garn gikk med til jakken. Jeg har etterhvert funnet ut at Nepal siger en del i store plagg, så jeg strikket jakken pittelitt kort og satser på at siging fikser resten. Dessuten nupper Nepal ganske mye i bruk – men jeg er bevæpnet med nuppefjerner, og får prøve å holde nuppene sånn noenlunde i sjakk. For en Shalom den fjerde blir det ikke. Jeg liker Nepal, men helst til småplagg, votter strikket i Nepal syns jeg blir veldig gode.

Jeg har endret en hel del på originaloppskriften, som altså er en vest som er temmelig åpen i fronten. Jeg la opp flere masker, og endret maskefordelingen sånn at jakken kan lukkes framme. Dessuten har min Shalom fått lange ermer, og knapper hele veien ned.

 

Og se, jeg dristet meg til litt rødt likevel – mørkerøde treknapper frisker opp den svarte litt kjedelige jakken.

15 comments:

  1. Knallfin jakke. Og så deilig å være ferdig med en ufo!

    ReplyDelete
  2. Med dine endringer ble den veldig flott, og perfekt passform! Kult med røde knapper... og røde sko!

    ... men du store tid, nepal om sommeren er da vitterlig varmt og svett, mine prosjekter i den kategorien er utsatt til høsten... Så ble din jammen ferdig likeve... Gratulere!!

    ReplyDelete
  3. He he, skjønner at det blei litt svett ja, men fin ble den jammen!

    ReplyDelete
  4. Så fin jakke! Jeg blir så imponert over folk som endrer her og endrer der og får det ferdige resultatet til å sitte perfekt. Hilsen mønsterslaven, hehe ;)
    Jeg også hadde lyst å gi deg komplement for håret i det forrige innlegget, men feiga ut - kanskje fordi jeg er inhabil ;)

    ReplyDelete
  5. Super jakke, og knappen er prikken over i-en.
    Noterer bak øret at Nepal siger og nupper, men passer bra til votter :-)

    ReplyDelete
  6. Kjempefint med røde knapper!! Og ser ut som vi trenger varme jakker denne sommer!!!

    ReplyDelete
  7. Den ble fin - og nå er du jo klar for kjølige sommerkvelder :)

    ReplyDelete
  8. Kjempefin!
    Og sommeren er da perfekt for litt store strikkeprosjekter i tykk ull, er den ikke? Jeg har pleid å gå på den smellen, jeg også. Årets prosjekt er en tykk, tykk islandsjakke til broren min.

    ReplyDelete
  9. Kjempestilig jakke! Gjorde seg veldig med røde knapper!!!!!

    ReplyDelete
  10. Superfin! Sitter jo som et skudd! Måtte jo laste ned den appen : ) Har garn, strikker löst, men skulle ville ha en lang litt utsvinget genser i 3 tråds nöstebarnull, så nå får vi se!

    ReplyDelete
  11. Jakken ble kjempefin, og den sitter perfekt på deg!
    Piffet opp med litt røde knapper. Hadde det funnets et mønster på jakken så hadde jeg nok strikket den til meg og men da du skriver at du endret litt her og litt der så tørr jeg ikke, jeg er ikke så flink til "fristrikk".
    Den stripete genseren din er og helt nydelig, enkel og artig med striper i forskjellige farger.
    Sommer hilsen fra meg!
    Pernilla

    ReplyDelete
  12. Kjedelig ble den jo ikke med de røde knappene. Prikken over i-en er det ikke det man sier. :)

    ReplyDelete
  13. Grattis med ny jakke! KJempefin var den! Står på Ravelry -lista mi, dette var jo egentlig super inspirasjon:)

    ReplyDelete
  14. Det var en superfin jakke!!
    ser ut til at du har fått den helt perfekt rett og slett!
    morsomme bilder :O)
    Nina

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)