Tuesday, August 28, 2012

Det er haust, det ruskar ute…

Forhåpentligvis er det en stund til vi har vottevær igjen, men når vi om noen få måneder vasser rundt i slaps og sludd og snø skal jeg i det minste holde nevene varme!

Maiblomst

Vottemønsteret heter End of May, og kan kjøpes på Ravelry. Matchende lue fins også.

corrugated rib

Jeg syns originalvottene så litt for korte ut, jeg liker at vottene sitter godt på hånden og vil absolutt ikke risikere gliper mellom vott og jakke, så jeg la til noen centimeter med ribbekant. Syns muligens vottene kler bedre å være ribbeløse, men valgte komfort foran estetikk. Ribbestrikk i to farger (man strikker rett med én farge og vrangt med farge nummer to) heter corrugated rib på engelsk, godt mulig det har et fint navn på norsk også, men hva dét i såfall er, det aner jeg ikke. Syns striperibber blir dekorative og fine, men særlig elastiske blir de ikke – så det kan være lurt å strikke ribbekanten med samme pinnestørrelse som resten av plagget, i stedet for å gå ned på størrelse som man ellers ofte gjør. Sa hun, og snakket av erfaring. :)

Kollasjer2

De tjukke, varme vottene mine er strikket i Peruvian Highland Wool (naturhvit) innkjøpt hos 123knit.com, og Cascade 220 (rød). De to garntypene er til forveksling like, jeg kjenner ikke forskjell på dem når jeg strikker og begge har 100 meter/50 gram og anbefalt pinne 4.5 – 5. Deilig garn, syns jeg, og kanskje spesielt til votter! Garnet er ikke superwashbehandlet, så vottene tover litt i bruk og blir ekstra varme og gode.

Jeg brukte nøyaktig et nøste (50 gram) naturhvitt (det vil si, jeg hadde omtrent en halvmeter tilovers), og litt over 50 gram rødt – vottene veier 104 gram.

13 comments:

  1. Fine votter! Flott at du forklarte den "vrangborden". Jeg synes også at garn som tover litt i bruk er best til votter. Jeg skal også i gang med votter igjen nå, tradisjonell selbustrikk i første omgang.

    Ha en fortsatt fin tirsdag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  2. Striperibb var da et bra navn! vi må prøve å finne norske navn på strikkevokabularet vårt :-) Fine votter!

    ReplyDelete
  3. Så søte votter, nydelig mønster og fantastisk fin mønsterstrikk! Tomlene ser lange ut - det blir kanskje sånn med den teknikken?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk!:) Tomlene er litt store (både lange og breie), syns jeg - ikke veldig, men litt. Jeg er i det hele tatt ikke kjempefornøyd med passformen på vottene, og neste gang tror jeg at jeg prøver å endre litt på oppskriften. Men jeg liker blomstermønsteret godt, så en "neste gang" blir det nok. :)

      Delete
  4. Nydelige votter! Rødt og hvitt sammen er jo kjempefint :)

    ReplyDelete
  5. Detta var nokre fine vottar!

    ReplyDelete
  6. Aldeles nydelige votter du har strikket!

    ReplyDelete
  7. Så flotte votter du har laget. Godt forberedt til høsten. :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)