Tuesday, August 21, 2012

Høstjakke – til neste år, kanskje?

Etter å ha sett superfine jakker hos Elisabeth og Monstermønster må jeg bare innrømme at jeg var ganske bitter og vonbroten over at denne Daleoppskriften var utgått og ikke å få kjøpt lenger. For uten den svære kragen og de skrekkelige fargerike hekleblomstene i originalvarianten fra 2000 så er dette en veldig enkel, stilig jakke – og det er litt uforståelig for meg at Dale ikke har latt mønsteret få en aldri så liten, sårt tiltrengt oppfriskning og gitt det ut på nytt.

Jeg fikk tak i mønsteret tidlig i vår engang, og startet så smått på det som skulle bli en tynn, lett vårjakke til avkommet. Vel. Våren kom og gikk, vi fikk til og med noen korte glimt av sommer – så da gikk jeg for høstjakke i stedet. I mellomtiden har Dale faktisk vært så greie at de har lagt ut mønster 1019 Rosett  som pdf-fil, helt aldeles gratis, det var jammen ikke verst! Takk, Dale! Neste gang jeg strikker denne jakken blir det i Dale babyull, lover!

Oppskriften går bare opp til størrelse 9-12 måneder, og siden dét nok ville bli i knappeste laget til min store toåring gamblet jeg på at Holst supersoft og tjukkere pinner ville resultere i en jakke i noenlunde rett størrelse til avkommet. Tilpasning av masketall, utregninger og prøvelapper og denslags er for pingler. Eventuelt for de som er mindre late enn det jeg er. Skal absolutt ikke påstå at det ble full klaff, jeg innså etterhvert at jakken ble temmelig vid, så jeg tok godt i på lengden også for at forholdet lengde/bredde skulle samsvare. Enten kom jeg til å ende opp med en jakke som ville passe til datteren sånn omtrent ved skolestart, eller så ville forsiktig toving funke.

Suksess! (I alle fall delvis. Men i forhold til hva jeg fryktet underveis: SUKSESS!)

Jeg hadde egentlig ikke særlig tro på Prosjekt Toving, må innrømme det. Lot jakken gjennomgå en ikke-spesielt-skånsom førtigradersvask, og ventet i spenning i de 86 minuttene programmet tok. Jakken krympet ganske mye, men uten å bli for tjukk eller stiv. Myk og fin! Endte på størrelse fire år omtrent, tipper jeg. Fremdeles et hakk for stor til toåringen min, men Rosettjakken passer nok til neste høst – eller kanskje allerede utpå vinteren? Fortsettelse følger…

Stripene i mønsteret (lages ved å ta en maske løst av pinnen) kler egentlig babyullen i originalvarianten bedre, syns jeg – Holst supersoft gir et litt mer ujevnt resultat enn babyull, og ser muligens hakket mer “slaskete” ut. Originaljakken har bare knapper øverst, men jeg syns knepping hele veien ned er mer praktisk. Og den digre kragen, den droppet jeg.

Jeg strikket i-cordkant rundt hele jakken – i-cordkanter er temmelig tidkrevende (spesielt når man må gjøre kanten om igjen tre ganger fordi man lager halsåpningen for liten), men kanten strammer opp jakken litt, og ser ordentlig ryddig og fin ut. Verd den ekstra innsatsen!

Holst supersoft fra danske Holst Garn er en favoritt til tynne gensre og jakker, garnet gir fine, lette plagg som holder fasongen godt og nupper lite. Holst supersoft fins i utrolig mange fine fargevarianter, jeg liker veldig godt denne melerte blålillagrå fargen. 180 gram garn gikk med til en jakke i størrelse åtte fire år. Knappene, lyse små blomster i tre, er kjøpt på eBay.

10 comments:

  1. Mange utfordringer, men et supert resultat! Nydelig farge på garnet også. Genseren i forrige innlegg ble også riktig fin, og gjett om jeg fikk lyst til å strikke den lekre halsen, da! Perlestrikk er ikke min sterkeste side akkurat, men ei hespe med garn går det jo rimelig fort å strikke.

    Ha en strålende tirsdag!

    Klem

    ReplyDelete
  2. den ble kjempefin i holst garn! liker den melerte effekten garnet har :)
    kunne tenkt meg å strikka en slik jakke selv, men det er vel ikke like kult med en slik en til gutt...
    Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gutten min brukte en sånn, og jeg mener bestemt at han er kul. ;) syns den er ganske kjønnsnøytral.

      Delete
  3. Super søt! Likte den best uten krage.

    ReplyDelete
  4. Så nydelig den ble, skulle ønske at mønsteret gikk opp til 4 år.... ha en fin uke hos deg!

    ReplyDelete
  5. Så flott denne blei! Den er så enkel, men likevel dekorativ! Fargen er nydelig! :) Barnehagegarderoben kan være en liten utfordring å planlegge den. Dvs at planleggingen kan jo være litt stas, men å rekke alt i praksis er verre... Jeg har planlagt siden forrige ullsesong, men foreløpig er det bare bukser produsert... Det er jo stusselig...

    ReplyDelete
  6. Hva, ikke med gigakragen? Hihi! Jeg er spent på om noen tør blogge den MED stor krage, jeg har vel omtalt den med ikke så pen omtale... Flott farge, som alltid!

    ReplyDelete
  7. Nydelig jakke! Helt klart finere uten krave!

    ReplyDelete
  8. Beautiful sweater! Do you know if the pattern is available in English?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you!

      This is an old pattern from Dalegarn, and I don't think it's available in English, unfortunately. It's available for free in Norwegian, here: http://www.dalegarn.com/images/misc/201206150050093.pdf - you might be able to translate it using Garnstudio's knitting glossary? http://www.garnstudio.com/lang/us/dictionary.php (If you try, feel free to ask if you have any problems!:)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)