Wednesday, August 15, 2012

Hyttestrikk

Garnlageret på hytten er temmelig begrenset, og ikke fins det garnbutikker innen noenlunde rimelig nærhet, heller. Så når man plutselig bestemmer seg for å bli værende på hytten lenger enn opprinnelig planlagt, og lenger enn man har pakket strikketøy for (enda man syns man tok hardt i når man pakket), så blir man rett og slett nødt til å klare seg med det man har (hvis man ikke finner på å rekke opp etellerannet plagg for å bruke garnet om igjen, da. Må tilstå at jeg en sen nattetime vurderte å forsyne meg av dette sjalet, men fornuften seiret visst).

Det mørkegrå garnet jeg har brukt til bunnfarge ble innkjøpt i Riga og er produsert av Klippan Saule, et svensk-latvisk selskap. Det er totråds, ren ull, ikke superwashbehandlet, og har en løpemeter på sånn omtrent 325 meter per hundregramsnøste. Og det lukter forholdsvis intenst av sau. :) Garnet er temmelig “ullete”, men ble bra mykt etter vask.

Jeg hadde et par grå hesper, som jeg ville bruke til en enkel og grei mellomtjukk barnehagegenser. Og så fant jeg en umerket hespe lysegrå estisk ull, enten Evilla eller Aade Lõng, og sannsynligvis med en løpemeter på sånn omtrent 400 meter per 100 gram. Ganske så likt Klippan Saule-garnet, i hvertfall – omtrent samme tjukkelse, totråds, ubehandlet, og en umiskjennelig duft av sau. Dermed ble det lysegrått mønster, og ikke noe fargerikt noe, som jeg tipper jeg (som vanlig!) hadde endt opp med om jeg hadde hatt hele garnlageret tilgjengelig.

Når jeg skal strikke noe “enkelt og greit” til barn, da har jeg en tendens til å finne fram Strikk til nøstebarn. Tjukkelsen på Klippan Saule-garnet mitt er ikke helt ulik tretrådsgarnet til Nøstebarn, så oppskrift nr 1923, “raglangenser i tretråds garn” ble valgt. Det vil si, jeg brukte oppskriften som et slags utgangspunkt. Genseren fikk knappestolpe foran, og som nevnt mange ganger før syns jeg nøstebarnoppskriftene gir korte og breie plagg, så jeg la til en hel del på lengden på både bol og ermer.

Begge garnene er ganske ujevnt spunnet, og med de to melerte gråfargene syns jeg genseren fikk et litt sånn… sjarmerende rustikt preg, kan man kanskje si. Man får en viss “genser rett fra sauen”-følelse. ;o)

Like greit at garnlageret var utenfor rekkevidde, kanskje, jeg hadde mine tvil underveis men syns genseren ble fin til slutt – og så fikk jeg uansett lurt inn litt farger i midten av blomstene, med rødt – oransje – gult – grønt – blått litt her og der og rundt omkring. Blomstermønsteret er det samme som på denne Milovesten, der fikk blomstene knapper i midten (det prøvde jeg på denne genseren også, men ble litt mellomfornøyd med resultatet, så etter litt betenkningstid fant jeg ut at de møysommelig isydde knappene måtte vekk. En ting er i alle fall sikkert, jeg fester trådene grundig!).

Det gikk med 230 gram garn til en genser i størrelse 3-4 år – og i dette tilfellet var det faktisk riktig så god økonomi å strikke genser, total garnkostnad for denne genseren er under 40 kroner! ;o)

Bilder av genser i bruk kommer når sommerværet som brått dukket opp har forsvunnet igjen (sannsynligvis ganske snart, om Yr har rett!) – å kle på ungen varme ullgensre når det er sol og etparogtjue grader blir litt i overkant.

12 comments:

  1. Nyyydelig genser. Og så flink du er til å bruke det du har. Hadde nok tatt meg en kjøretur jeg ;)

    ReplyDelete
  2. Så utrolig fin - og så kreativt!!! Skikkelig stilig med knapper og mønster som matcher slik!!

    ReplyDelete
  3. Fabelaktig fin ble den! Fine sukkertøyfarger med de knappene også :)

    ReplyDelete
  4. Herlig og morsom genser! Syntes det var tøft med fargeklattene på den grå genseren :)

    ReplyDelete
  5. Flott genser! Artig med maskestingene som gir farge-punkt til genseren:) Du er så flink til å "kryddre" strikket! Jeg blir stadig inspirert av å stikke innom her hos deg!

    ReplyDelete
  6. Oi, blomstereng med non stop! Også i sjikkelig saueull! 3 av mine absolutte favorittting, kan det bli bedre?

    Syns genseren ble knallfin, god kombo av det rustikke og litt gammeldagse sammen med noen knallfargedetaljer. Og så utrolig billig!! Gøy.

    Av og til tror jeg vi og kreativiteten vår bare har godt av å bli presset til å tenke litt utradisjonelt. Men å gå tom for garn og strikkeprisjekter på ferie, det er jo selve skrekkscenariet!! Godt det løste seg!

    ReplyDelete
  7. Utrolig fin genser! Nesten for fin for barnehagen jo! :)

    ReplyDelete
  8. Kjempe nydelig genser! :)

    ReplyDelete
  9. Koselig og fin genser :O)
    panikk når man ser garnbeholdningen avta og man ikke kan spe på med mer -
    syns du har fikset oppgaven superfint!! Flott barnehagegenser i deilig ull!!

    ReplyDelete
  10. Resultatet ble utrolig flott. Enkelte ganger kan resultatet av knapphet på tilgang til materialer være selve nøkkelen til en god og kreativ løsning, som man ellers ville gått glipp av.