Thursday, August 9, 2012

Ut mot havet

Egentlig strikker jeg genser (og jakke og enda en genser) til toåringen som snart begynner i barnehage og som slettes ikke har nok ull i garderoben *kremt* – men så måtte jeg en tur ned i dypet av garnlageret for å finne mer garn, og der dukket en hespe med Malabrigo Rios opp. Og denne hespen hadde så fryktelig fin farge, og dessuten er garnet aldeles utrolig mykt og deilig – rett og slett uimotståelig, faktisk. Og siden selvkontroll tydeligvis ikke er min aller mest fremtredende egenskap hadde jeg plutselig funnet frem pinne nr 5.5 og startet på en hals. Fort gjort.

IMG_1284

Garnet er som nevnt Malabrigo Rios, innkjøpt hos eat.sleep.knit. Akkurat som alt annet garn jeg har testet fra Malabrigo så er Rios skikkelig supermykt – og derfor tipper jeg at det (i likhet med Malabrigo sock og Malabrigo lace) kommer til å nuppe og sige en del, så jeg tror garnet passer best i halser, luer og andre småplagg som ikke får spesielt røff behandling.

Jeg er litt forelsket i denne fargen, merker jeg - den heter Teal Feather, og er nydelig klar, mørk turkisblågrønn med forsiktige, fine sjatteringer (fargen er mer turkis enn jeg fikk fram på bildene mine). Får assosiasjoner til tropehav og laguner og palmer og hvite strender og sand mellom tærne og snorkel og fargerike småfisk og fine ferier!

...som her på Maldivene, for eksempel... 

Ikke dumt dét, satser på at de samme assosiasjonene dukker opp når jeg tar på meg denne halsen en kjølig, regnvåt, vindfull, mørk novemberdag…

Jeg hadde bare én hespe, så lange halser av typen snurre-to-ganger-rundt måtte utgå. Ville ha noe helt ukomplisert og lett som krevde null konsentrasjon – og en stort enklere hals enn dette kan det vel bli vanskelig å finne. Herved presenteres “oppskrift” på Verdens Enkleste Hals, kjapp og grei og finfin for nybegynnere, så hvis du vil strikke en hals lik min, værsgo’:

...kor e' palmene? Og sommervarmen?

Garnforslag: Malabrigo Rios, som er håndfarget og ordentlig mykt, med løpelengde på ca 200 meter per 100 gram. Halsen strikkes på rundpinne, jeg brukte pinne 5.5. (Med en pinne som er litt tjukkere enn det som vanligvis er anbefalt for garnet får halsen fint fall, strikker du på tynnere pinner blir resultatet litt “stivere”.)

Legg opp ulikt antall masker (oddetall, jeg la opp 87 masker), og strikk 1 rett – 1 vrang rundt og rundt og rundt til du nesten er tom for garn (eller til du syns halsen er stor nok). Jeg brukte hele hespen med Malabrigo Rios. Du strikker perlestrikk, det vil si vrangt over maskene som på omgangen før ble strikket rett – og omvendt. Med et oddetall masker på pinnen går det helt av seg selv. Fell løst av.

Veldig fornøyd med resultatet, jeg liker strukturen i perlestrikk. Fin og enkel (og supermyk! Nevnte jeg supermyk!? ;o) hals som jeg garantert kommer til å bruke mye.

11 comments:

  1. Så fin-fin hals, og jeg må bare si det: det håret!! Vakker farge.

    Synes fargen på halsen var kjempefin til din nydelige hårfarge :-)

    ReplyDelete
  2. Hei! Herlig med alt som er enkelt:-) Nydelig farge, det må jeg si! Enig med Anita: kjempefin til hårfargen din:-)
    Takk for at du deltok i undersøkelsen inne hos meg - det gjør det lettere å bestemme seg:-)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  3. fikk plutselig lyst på rødt hår! Halsen fremhever håret, håret fremhever halsen. Nydelig! :)

    ReplyDelete
  4. For en utrolig lekker hals! Kan lett drømme seg bort i den herlige fargen ja!
    Også må jo bare jeg og kommentere det utrolig nydelige håret!!!:D

    ReplyDelete
  5. Du får kjøpt Malabrigo Rios hos meg også, asså. ;-) Synes også det er utrooolig mykt og godt. Og lekre farger. Fargen var veldig lekker til deg, ja. Liker også sånn blåfarge veldig godt, og har også rødt hår, forresten. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha, kjekt å vite - for jeg tror nok jeg "trenger" mer Rios, deilig garn! ;o)

      Delete
  6. Fin farge. Og så fint den paste til det håret. Takk for oppskrifta.

    ReplyDelete
  7. Kjempefin hals i en utrolig herlig farge!! Blir nok mye brukt fremover høsten tenker jeg! Og da er det jo greit at den gir så fine assosiasjoner!

    ReplyDelete
  8. Herlig blåfarge!!! Høres deilig ut med hals i Malabrigo....
    liker så godt fargene deres og mykheten.
    Nydelig match til håret :O)

    ReplyDelete
  9. Det var en fin hals! Det enkleste er ofte det beste!

    ReplyDelete
  10. Jeg synes perlestrikk er undervurdert, det er jo så fint! Fikk lyst å lage lignendes jeg også, men det var den tiden da...

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)