Wednesday, September 26, 2012

Ny lue? Eller… vent litt nå!

Toåringen trengte ny lue – eller, det gjorde hun strengt tatt ikke, men jeg hadde lyst til å strikke mariuslue til henne, og dessuten hadde jeg restegarn i klassiske mariusfarger etter mariustunikakjolen. Gadd ikke lete etter oppskrift, la opp det jeg trodde muligens kunne være et passende antall masker, og satte i gang. Men etter å ha strikket et stykke oppover mønsterbordene innså jeg at luen nok ville bli i knappeste laget. Joda, jeg klarte forsåvidt å trykke den ned over hodet til avkommet, men noen ekstra masker hadde ikke vært dumt.

Hva gjør man da? Rekker opp, sier du?

IMG_1461

Neida, man leter etter en passende mottager. Og fant toåringens gode venn, Rubens Barn-dukken Luna! (Eller Cosmos Moonie, som hun egentlig heter.) Luna/Moonie kom til oss for fryktelig lenge siden, når den store, fine toåringen min bare var ti måneder gammel, så det var kanskje på tide at dukken fikk et nytt antrekk? Dukkene fra Rubens Barn er store, myke og gode, og kan kjøpes hos Vidunderbarn, her finner du dem.

IMG_1465

Luna sitter stødig, hun er småtjukk over rompen, og den noe spesielle kroppsfasongen viste seg å være perfekt for kjolen som i utgangspunktet skulle bli lue.

Kjolen fikk rillestrikket overdel, med splitt og to rød-hvitprikkete knapper i nakken. Godt fornøyd med resultatet, og når dukke-Luna har mariuskjole hun også kan det jo tenkes at toåringen går med på å bruke sin egen – den ble nemlig ikke spesielt godt mottatt her (“Den e’kje fin, mamma! Eg vi’sje ha sånn! Eg vil heller ha en GUL genser!!”). Jada.

IMG_1517

Ganske nøyaktig 40 gram Lanett fra Sandnes gikk med til mariuskjolen i størrelse nokså rund dukke.

10 comments:

  1. når det ikke ble en lue,syntes jeg at resultatet ble kjempefint.

    ReplyDelete
  2. Kjekt med strikk som kan ende opp som noe helt annet enn det egentlig var tenkt som, og perfekt kjolemotivasjon for snuppa som kan ha lik kjole som dukken!

    ReplyDelete
  3. Ingenting å si på fantasien, så bra at det kan brukes med litt justeringer i forhold til hva som er tenkt, for å rekke opp...nei det er kjedeligt. Kjempefin kjole til dukka ble det, har faktisk hatt dukke marius kjole på planen selv, så her fikk jeg se hvor fint den tok seg ut!

    ReplyDelete
  4. Den ble veldig fin til dukka da! Håper toåringen blir inspirert og :)

    ReplyDelete
  5. Hehe... For en superløsning! :)

    ReplyDelete
  6. kjempefine til begge to :) Er heller ingen tilhenger av å rekke opp igjen så likte veldig godt løsningen din!

    ReplyDelete
  7. Så smart change of plans :O)
    Veldig søt - og koselig med likt på begge to. Håper det ordner seg med Mariusbegeistring etterhvert! Jeg rekker heller ikke opp om det kan løses på annet vis.... ;o)

    ReplyDelete
  8. dem er veldig fine begge to :)
    hilsen fra Aleksandra

    ReplyDelete
  9. Superfine i Marius de begge to små. :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)