Monday, September 17, 2012

Pinnefrigjøring – del 1

Det er ingen hemmelighet at jeg som regel har et par titalls strikkeprosjekter på pinnene til enhver tid. Jeg strikker klart mest når jeg har flere forskjellige prosjekter på gang samtidig, for da har jeg jo alltid noe det passer å strikke på, og kan veksle mellom enkel strikk av typen trenger-ikke-tenke, litt mer kompliserte og konsentrasjonskrevende prosjekter, og noen små og lette prosjekter som kan tas med overalt og strikkes på i bilen, på fergen, mens man er på barnehagetilvenning… ;o) Men noen ganger graver et prosjekt seg litt for langt nedi strikkekurven, og så …blir det liggende. Nå har jeg bestemt meg for å hente fram noen påbegynte strikkeprosjekter som av ulike grunner har nettopp det: blitt liggende. Lenge.

Første prosjekt som reddes fra en tilværelse som evig UFO (UnFinished Object, eller UFerdig Objekt, om du vil) er denne genseren som jeg startet på ikke så lenge før datterens ettårsdag i februar. Februar 2011, that is. Garnet, babyull fra Gjestal (grå) og Trysil (lilla), ble innkjøpt på impuls en eller annen gang, tanken var nok noe sånt som “Hm, skikkelig billig babyull! Sett sånt! Den må testes.”

Kamera? Gliiiis!

Men jeg liker i grunnen ikke spesielt godt å strikke med babyull, har jeg funnet ut, og dessuten syns jeg fargekombinasjonen var litt daff – så genseren havnet kjapt et godt stykke nedi strikkekurven. Og datteren fylte ett, hun fylte to, og nå har hun jammen meg rukket å bli to og et halvt – så hvis genseren størrelse tre-fire år skulle brukes av min lange toåring var det etterhvert på tide å få den ferdig. Genseren ble litt freshere med gule knapper, syns jeg – og med en gul liten heklekant nederst på bol og ermer ble den nesten kul, til og med.

Oppskriften er rullegenser (nr 1931) fra Strikk til nøstebarn – nok en gang. Dette er den sjuende rullegenseren jeg strikker, så ting kan vel tyde på at dette har blitt en favorittoppskrift? Enkel og grei raglangenser som er lett å variere med striper og mønster, jeg har som vanlig endret litt her og der og dessuten legger jeg til en del centimeter på både bol og ermer siden originalgenseren er kort og vid. Totalt gikk det med nøyaktig 200 gram babyull, litt over to nøster grått og nesten to nøster lilla.

Den forrige rullegenseren jeg strikket (og toåringens desiderte favorittgenser) kan du se her, og noen av de andre er det bilder av her.

Hvorfor UFO? Først og fremst på grunn av garnet. Jeg syns ikke babyull generelt er spesielt godt å strikke med, og disse to variantene (fra Gjestal og Trysil) var kanskje litt mindre myke enn babyullen fra Dale og Sandnes? Dessuten var jeg ikke fornøyd med de grå-lilla stripene, og syns genseren så ut til å bli …kjedelig.

1 stk rundpinne nr 3 frigjort og klar til ny innsats!

15 comments:

  1. De gule detaljene var kuule :D Synes genseren blei riktig så fin, jeg

    ReplyDelete
  2. Jeg synes genseren ble kjempefin til den vesle frøkena! Godt du ble ferdig med den!
    Det minner meg om at det er flere som har Ufo-er ligggende.

    Ha en fortsatt fin mandag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Ble jo kjempefin med det gule, helt klart mye freshere!

    ReplyDelete
  4. Strikking til enhver anledning er lurt. ;-) og genseren ble skikkelig fin!

    ReplyDelete
  5. Jeg synes lilla og grått var kjempefint sammen. Resultatet med det lille gule ble så kult. Likte også at det var variasjon i stripebredden. Babyull har jeg visst ikke strikket med på minst femten år, og noterer at jeg kan fortsette å holde meg unna det. :)

    ReplyDelete
  6. Flott genser! Holder på med min første, tror jeg må gjøre forandringer slik som du har gjort, jeg bruker nemlig finull og den er nok litt for tykk... Bra du fikk den ferdig! :)

    ReplyDelete
  7. den er rigtig fin :) det gule gør den så flot :)

    ReplyDelete
  8. Nydelig genser - fine striper og farger sammen,
    likte godt den gule kanten.
    Søte bilder :O)

    ReplyDelete
  9. kjempefin genser, denne har jeg også strikka flere ganger, men da av orginalgarnet. Måtte du endre maskeantallet når du strikka i babyull eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg endret ikke masketallet. Strikket på pinne 3, og genseren ble noenlunde lik i størrelsen som de jeg har strikket i NB totråds. :)

      Delete
  10. supert, takk for tips, da spørs det om jeg må prøve meg på en genser i div babyull :)

    ReplyDelete
  11. Gult er kult! Det ble prikken over i'en. Synes forøvrig genseren ble fin, jeg liker at enkelte plagg ikke er de som stikker seg mest frem. Alt til sitt bruk :)

    ReplyDelete
  12. Denne ble kjempefin! Nå er den i allefall ikke daff i fargene :)

    ReplyDelete
  13. Synes både genseren og fargekombinasjonen er kjempeflott. Deilig med prosjekt som blir ferdig.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)