Sunday, September 30, 2012

Pinnefrigjøring – del 2

Jeg bestilte en hespe Madelinetosh Tosh sock hos Eat.Sleep.Knit. i fjor engang, men siden fargen var et par hakk mer spraglete enn jeg hadde forestilt meg, så ble hespen liggende. Helt til jeg plutselig fikk en usedvanlig lys idé: etellerannet i vevstrikk – linen stitch – måtte jo være tingen! Vevstrikk funker finfint til spraglegarn, da “blandes” fargene mer sammen, de sklir litt over i hverandre, sånn at man ikke får de helt store fargeovergangene. Det kan jeg like.

Så da ble nittisju gram av spraglegarnet til en hals. Oppskriften jeg har gått ut fra heter Chickadee cowl og er tilgjengelig gratis på Ravelry. Oppskriften er beregnet på mye tjukkere garn, og jeg ville dessuten ha en større og løsere hals enn originalversjonen, så jeg la opp en hel del masker ekstra. Definitivt ikke den kjappeste halsen å strikke, vevstrikk vokser saaaaakte, men resultatet ble ikke så verst, syns jeg. Og det til tross for at jeg egentlig ikke er særlig fornøyd med fargen på garnet – Madelinetosh har mange flotte farger og mye deilig garn, og Eat.Sleep.Knit. pleier å ha gode bilder, så jeg blir sjelden skuffet når garn derfra lander i postkassen min – men denne hespen var både mørkere og mer spraglete enn forventet, og i tillegg har gråfargen et litt mystisk grønnskjær som jeg ikke helt blir venner med.

IMG_1543

Vevstrikk (eller linen stitch på engelsk) hadde jeg ikke prøvd før. I denne oppskriften strikker man annenhver maske rett, mens annenhver maske tas løst av med tråden foran masken. På neste omgang strikker man maskene som ble tatt løst av på omgangen før – og omvendt. (Pickles har en vevstrikk-tutorial, men deres video viser en litt annen variant av vevstrikk, der man veksler mellom å føre tråden foran og bak masken som tas løst av pinnen.) Det ferdige produktet er ganske fascinerende, og oppfører seg ikke som vanlig strikk - materialet ble elastisk og spenstig og har et veldig flott fall.

IMG_1545

Enkelt, men likevel et fryktelig tidkrevende prosjekt som havnet på bunnen av Den Store UFOkurven i lengre tid før jeg tok meg sammen og strikket halsen ferdig. Kunne godt tenkt meg en mørkegrønn eller petrolfarget variant også, og gjerne i Tosh sock, for garnet er godt å strikke med - men det får bli når jeg har glemt hvor langtekkelig og umåtelig kjedelig denne var å strikke. (Hm, eller kanskje jeg rett og slett skal gi denne et ullfargebad….?)

Hvorfor UFO? Fargen var litt rar, rett og slett, og dessuten er vevstrikk kjedelig. Veldig, veldig kjedelig.

6 comments:

  1. Men så flott resultat da! Ser for meg at det må være en fin gave?

    ReplyDelete
  2. Kjedelig eller ikke - det ble veldig fint! Kom på da jeg leste her at jeg har visst strikket vevstrikk en gang jeg også, i et par votter av alle ting. Det er så mange morsomme - og fine - teknikker som plutselig dukker opp, særlig i utenlandske oppskrifter. Moro!
    Ha en fortsatt fin søndag!

    ReplyDelete
  3. Mulig det er kjedelig å strikke, men resultatet blir jo veldig fint da! Dette fikk jeg lyst til å prøve, gjerne med tykt garn :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  4. Så stilig hals! Likte veldig godt den vevstrikk-effekten, må prøves :)

    ReplyDelete
  5. Wow! Det ble lekkert! Liker veldig godt vevstrikk til variegert garn, jeg også. Og fargene til Madelinetosh er fantastiske!

    ReplyDelete
  6. Kul teknikk! Ligner litt på en hals jeg rundhakket i sommer.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)