Monday, September 24, 2012

Still light - den siste

Hadde egentlig ikke planer om å strikke Still Light den tredje sånn med det aller første, jeg gikk litt lei etter nummer én og nummer to (som ble ferdige med noen få ukers mellomrom, nummer 1 er min mens nummer 2 ble bursdagsgave) – men så var det dét, da, at jeg syns Still Light er veldig flott og et ganske så anvendelig plagg.

IMG_1474'

Så jeg ville ha en til, jeg. Selv om jeg strengt tatt ikke hadde så veldig lyst til å strikke en til. Men pyttsann, enda en tunika i voksenstørrelse på pinne 3 – glattstrikk i 1680 meter, 1.68 kilometer, eller 168000 centimeter om du vil, det må man vel holde ut? ;o) (Herlighet det hørtes voldsomt mye ut!)

Nøstebarn hadde nylig salg på utgående garnfarger, og siden Nøstebarn og jeg tydeligvis har vidt forskjellig smak (jeg vil ha tilbake den fine mørk olivengrønne fargen, hører dere, Nøstebarn!) og de bestandig bestemmer seg for å slutte å selge de fargene jeg liker (og erstatter dem med enda mer rosa og lyseblått, bare sjekk fargekartet, over halvparten av fargene er rosa-lilla-blå. Garnet fins ikke engang i en ordentlig rødfarge lenger! Grmf.), ble jeg aldeles nødt til å hamstre litt. “Noen” ble sendt til Nøstebarnbutikken for å kjøpe tre hesper petrol totråds, men siden “noen” lever etter prinsippet “alltid bedre med for mye enn for lite” så fikk jeg overlevert intet mindre enn fem hesper. Nok petrol garn til Still Light og mer til, med andre ord!

IMG_1473-001

Jeg brukte ganske nøyaktig 280 gram Nøstebarn totråds (også kjent som Askeladen), til størrelse S med litt ekstra lengde. Jeg strikker mine Still Light’er med noen centimeter ekstra lengde i forhold til oppskriften, og bruker dem som kort kjole med ullstrømpebukse under, med tights eller med trange jeans.

Superfin øyenstikkerknapp bak i nakken, knappen er kjøpt på Etsy, hos Buttons by Robin. (Og er av samme type som bille-, tusenbein- og edderkoppknappene jeg brukte på toåringen sin småkrypvest.)

IMG_1522

30 comments:

  1. For en herlig tunika...nydelig farge:)

    Ha en fin uke
    Ann-Charlotte

    ReplyDelete
  2. Jeg har så langt likt Nøstebarn sine farger, men nå i det siste har det slått meg mer og mer som du sier, at de har veldig mye i rosa og blått. Ønsker man andre farger, er det ikke mye å velge i. Jeg savner flere grønnfarger. Og turkis. Fikk både den gamle dyp røde og den gamle turkise i 3-tråds på salget no. ;-)

    Flott Still Light du har laget. Jeg liker også å legge litt på i lengden på plagg jeg lager. :-)

    ReplyDelete
  3. Så fin den ble. Den ser litt lett tovet ut. Har du gjort det, eller er det bare synsbedrag? Jeg synes ikke jeg får det så tett og fint når jeg strikker med 2-tråds nøstebarnull.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den er vasket i en ikke-supersnill maskin, så den ble pittelitt tettere men jeg vil ikke si den tovet noe særlig, altså. :)

      Delete
  4. Denne var nydelig - jeg er også så svak for petrol-fargen. Jeg har strikket EN Still light, men jeg tror jeg gjerne strikker en til - det var jo grei TV-strikk, bil-strikk osv :-) Enig med deg i at dette er et alldeles anvdendelig plagg !!

    ReplyDelete
  5. Helt nydelig!! Likte så godt bildene dine og fargen!!
    Takk for tips om lengdeendring, den ser veldig anvendelig ut.
    Nina

    ReplyDelete
  6. Knall fin! Har strikket 2 jeg, men har så lyst på en til, i en grå anvendelig farge! Har du testet New Zealand lammeull da? Fra 123knit? Halve prisen av nøstebarn. Liker det faktisk bedre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg liker også NZ lammeullen godt! :) Men syns NB-garnet er et lite hakk bedre - likevel blir det nok strikket mest med NZ framover, på grunn av fargeutvalget. ;o)

      Delete
  7. Å du å du!! Denne var flott!!!! Nydelig farge, helt enig i det :)

    ReplyDelete
  8. Wow! Tre stykker... Ja, nå ble lysten til å strikke en enda større når jeg ser hvor fine dine ble. Jeg har vært redd for at jeg skulle gå lei, men det kan vel kanskje være grei TV-strikk nå utover høsten/vinteren? Ha en fin kveld!

    Hilsen Marthe

    ReplyDelete
  9. PERFEKT tunika! Du er jammen flink, og tålmodig...! Ser ut som en fin farge til deg - og jeg er forøvrig enig med deg i at utvalget i farger hos Nøstebarn har forandret seg

    ReplyDelete
  10. Oi, så fin den var! Ser ut som den kler deg godt..
    Fikk jo også lyst å strikke meg en still light jeg også:)

    Ha en fin kveld :)

    ReplyDelete
  11. Fin farge og det ser ut til å passa deg kjempe fint.

    ReplyDelete
  12. 3 stk, ja.. Jeg har enda ikke laget min første. Men denne var utrolig fin, og jeg var også av de som hamstret denne petrol fargen på salg. Tror jeg har 7/8 nøster jeg, og det holder jo i lange baner!! :) Men jeg er så var på stikking, og syns dette garnet er litt i overkant. Hvordan syns du det er å bare ha singlett under denne? Og så er jeg usikker på størrelsen. Er den stor eller liten for størrelsen? Hvor lang er du? Dette ble mange spørsmål, men jeg ble veldig inspirert til å begynne på denne jeg også når jeg så din. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg syns ikke NB-garnet eller Holst supersoft (som den andre Still Light'en min er strikket i) klør, og kan fint ha bare singlet under - men jeg er ikke spesielt ullpysete, da :) Mange vil nok kunne syns at garnet er for stikkete til å ha rett mot huden.

      Jeg syns Still Light er temmelig stor i størrelsen. Jeg er en str 36/38, S/M, og har ganske greit med plass i denne som er str S - selv om strikkefastheten min ikke stemmer helt med oppskriften, jeg strikker med tynnere garn enn i originalen. Og jeg er 1.68 høy. :)

      Delete
    2. Takk for svar. :) Jeg er veldig ullpysete! Det er så kjedelig altså. Vanskelig å finne garn til tettsittende plagg hvor jeg ikke kan ha en lang bomullsgenser under. Det eneste jeg har strikket som jeg klarer å ha rett inn på kroppen er Skappelgenseren (tynn alpakka og iris). Huff. Pyse! ;) Men NB blir kanskje mindre stikkete når det er vasket litt?

      Strikker du løst eller fast? Jeg er vanligvis en M/L, så kanskje jeg skal satse på M da? Hm..

      Delete
    3. NB blir helt klart mindre stikkete etter et par vask!

      Jeg har alltid innbilt meg at jeg strikker litt stramt - men jeg begynner å lure på om jeg muligens strikker ganske midtimellom, egentlig. Strikker i hvertfall ikke løst.

      Hvis du ikke strikker veldig stramt hadde jeg helt klart satset på M - men den strikkes jo ovenfra og ned, så du kan alltids prøve og se litt underveis og eventuelt raglanøke litt ekstra. Burde være lett å tilpasse, bare man passer på å få økningene til lommer midt foran ;o)

      Delete
    4. Nå er jeg godt igang med min still light. :) Jeg lurer på en ting til.. følger du oppskriften slavisk? Jeg har fått tips om at det lønner seg og ikke legge ut i raglan like mange som det står i oppskrfiten, men heller legge opp 10-20 masker i ermeåpningen, for at den ikke skal bli så stram under armen. Har du no erfaring her? :)

      Delete
    5. Jeg har prøvd begge deler - på den lilla la jeg opp ekstra masker i ermeåpningen (og strikket ermene litt videre), på de to som er mine (grå + petrol) fulgte jeg oppskriften i forhold til ermeåpningene. Syns i grunnen begge deler funker, jeg. (Men jeg har ganske pinglete armer, så det er gjerne derfor jeg syns det funket greit å følge oppskriften :)

      Delete
  13. Fiiin farge! :-) Fine de andre også.
    Selger norsk pakker til Still Light i min butikk om noen skulle ha lyst til å strikke den, men ikke fikser engelsk oppskrift. :-)
    http://www.strikkinnom.no/search_result?search_in_description=1&keywords=still+light&x=0&y=0

    ReplyDelete
  14. Så fin! Tror ikke jeg har tålmodighet til den men ønsker meg en...skal nok først bli ferdig med skappelen (gave). Super fin farge - skulle nok ha hamstra litt jeg også...

    ReplyDelete
  15. Jeg har strikket en, som jeg synes ble for vid i halsen. Tenkte at jeg neste gang skulle begynne med langt færre masker. Begynner du med 152 masker?
    Gudrun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg følger oppskriften i forhold til masketall, men strikkefastheten min stemmer ikke helt med oppskriften, siden jeg strikker med tynnere garn - så min er nok litt smalere enn den ellers ville blitt. :)

      Delete
  16. Lekker! Og den sitter perfekt på deg.

    Jeg er bred over hoften og er redd for hvordan den modellen vil se ut på meg. Men dersom jeg noen gang strikker noe til meg selv, måtte det bli den...

    ReplyDelete
  17. Wow!! Så utrolig fin!! Hamstret denne fargen jeg og, når jeg fikk høre at den skulle ut. Og det ble jo unektelig en utrolig fin Still Light...*tenke tenke* Dessuten ser den ut til å sitte helt perfekt til deg :)
    Kjempefin blogg du har, og flott bilder. Her må jeg legge meg som følger :D

    ReplyDelete
  18. Hei, så fine disse ble, alle tre :) Jeg har hatt modellen som favoritt på Ravelry lenge. Men så er jeg kort i livet og bred over bak og hofter. Hvordan tror du den da vil passe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En fin ting med Still Light er at den strikkes ovenfra og ned, så da kan man jo prøve på underveis og tilpasse som man vil. :)

      Delete
  19. Knall fin! Jeg er forelsket tror jeg!!
    Kan du hjelpe med norsk oppskrift?? Tror jeg vil slite nok med det....

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)