Tuesday, September 11, 2012

Ti tusen masker

Jeg har etterhvert samlet meg et greit lite garnlager – det er ganske sjelden jeg handler garn med et helt bestemt prosjekt i tankene, det meste garnet jeg kjøper får ligge og godgjøre seg en liten (eller lang) stund før det havner på strikkepinnene. Men denne hespen brukte faktisk under ti minutter fra postkassen min til pinnene, via noen kjappe runder på garnvinden. Ikke hadde jeg noen plan for dette garnet, heller, før jeg fikk sett og knepet på det, men jeg trengte et enkelt og lite ha-med-i-vesken – prosjekt, og en grønn hals fristet. Mye artigere å strikke sjal, men jeg ser at halsene mine blir mer brukt, så da får jeg vel strikke noen flere halser, da!

Garnet som satte ny fartsrekord på strekningen postkasse – strikkepinner er fra the Plucky Knitter, og heter Primo fingering. En deilig, grønn, myyyyk merino/kasjmirblanding. Jeg syns the Plucky Knitter har utrolig mange flotte farger, og det er jeg tydeligvis ikke alene om å mene, garnet forsvinner som regel fort når denne nettbutikken har “slipp”. Om du har lyst til å prøve garn herfra kan jeg tipse om facebooksiden til the Plucky Knitter, der får man vite om garnslippene på forhånd.

Til halsen min har jeg tatt utgangspunkt i denne gratisoppskriften, men strikker med tynnere garn enn det som brukes i originalversjonen, i tillegg til at min utgave bare går én runde rundt halsen. Jeg valgte å bruke pinne 4, ganske tjukke pinner i forhold til garnet – ville ikke at halsen skulle bli for tett, ville ha den sånn passe løs og ledig og med fint fall. Halsen ble myk og deilig, strukturmønsteret (med en mengde masker som tas løst av pinnen uten å strikkes) gjør at stoffet trekker seg sammen og blir litt ekstra godt og varmt, samtidig som det er luftig.

Enkel og ganske tanketom strikk, men halsen er både tid- og garnkrevende – jeg brukte 80 gram, omtrent 300 meter garn. Godt over ti tusen masker, faktisk – dét er mange masker i en så liten hals. Den tok i grunnen latterlig lang tid å strikke, sånn i forhold til størrelsen – tipper jeg kunne produsert minst en tre-fire-fem sånne halser som dette på den tiden det tok å strikke denne ene. Ikke at jeg trenger fire-fem halser, men likevel. ;o) Anbefales med andre ord ikke om du fryser og trenger noe å varme deg med NÅ. Men sånn ellers: struktur er kult, og kanskje spesielt til garn som dette, med ton-i-ton fargevariasjon. Fin! Sant? (Prøver iherdig å overbevise meg selv om at resultatet var verd innsatsen!)

6 comments:

  1. Fin! Hvor lang er den, sånn omtrent?

    ReplyDelete
  2. selvfølgelig er den verdt det! Nydelig sjattering i grønnfargen. Og er den sånn akkurat passe fast og luftig, ja da må den vel være perfekt :)

    ReplyDelete
  3. Så lekker!
    Jeg er en sucker for grønt og mosaikkstrikk, så denne gikk rett i favoritter.

    ReplyDelete
  4. Knasj og flott grønnfarge, nydelig garn! Vel verdt 10 000 masker:-)

    ReplyDelete
  5. Denne halsen ser kjempegod ut, og fin er den også, så den er absolutt verdt innsatsen!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  6. Helt nydelig! Absolutt verdt alle maskene. Likte veldig godt strukturstrikken, la den til i favoritter. Så takk for inspirasjon:-)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)