Saturday, September 22, 2012

Velkommen til oss, Marius

Jeg syns Marius og Fana og Voss og Setesdal og de fleste andre sånne “typisk norske” mønstre er skikkelig flotte, men jeg strikker visst temmelig lite av sorten selv (bortsett fra datterens 17.-maikjole i vossamønster, da). Mulig det har en sammenheng med at så mange oppskrifter av tradisjonstypen krever mye montering, isying av ermer, oppklipping av jakker og denslags. Og montering er jeg rett og slett skikkelig dårlig på. Det vil si, jeg tør strengt tatt ikke prøve en gang, oppskrifter som krever at man går løs på strikketøyet med saks, neitakk de står jeg over.

IMG_1509 

Marius (født i 1953, litt om historien hans kan du lese her) har som de fleste har fått med seg blitt superpopulær igjen de siste årene, mønsteret fins overalt for tiden (se bare her, og her, og her, og her, og ikke minst her!). Jeg tror jeg holder meg til strikke-Mariuser, for med alle de fine og fullstendig monteringsfrie rundfellingsvariantene som har dukket opp måtte nesten en utgave på pinnene her også. Valget falt, i første omgang, på en tunika til toåringen. Har sett mange spreke fargevarianter av Mariusmønsteret, men jeg er nok litt kjedelig og tradisjonell, jeg syns nemlig Marius er aller, aller finest i mørkeblått, hvitt og rødt.

 

Oppskriften på mariustunika med rundfelling fins i Sandnesheftet 0913 Til fjells (sammen med en rekke andre flotte, “typisk norske” mønstre) – og den fins også i boken som heter Norsk småstrikk (som sannsynligvis fins på et bibliotek nær deg!). Garnet som brukes i oppskriften er Sisu fra Sandnes – et blandingsgarn med åtti prosent ull og resten nylon. Jeg klarer bare ikke å like Sisu, jeg syns garnet føles i overkant knirkete og plastaktig, så jeg valgte heller 100% ull (om enn superwashbehandlet). Jeg har brukt rød og hvit Lanett fra garnlageret (til mamma…), og supplert med tre nøster mørk blå.

trollungen :)

Min lange, slanke toogethalvtåring fikk tunika kjole i størrelse 4 år. Ganske uplanlagt fikk tunikaen et par centimeter ekstra lengde, sånn går det når man strikker i vei uten å sjekke oppskriften og plutselig oppdager at man egentlig skulle ha begynt å felle noen masker her og der (og gidder man å rekke opp? Nei!). Mer kjole enn tunika foreløbig, finfin med strømpebukse eller tights under.

17 comments:

  1. Mariusmønsteret slår aldri feil. Nydelig tunika du har strikket, og utrolig søt modell.

    ReplyDelete
  2. Flott kjole på ei nydelig jente. Jeg er helt enig med deg i at de tradisjonelle fargene er finest.

    ReplyDelete
  3. Ja takk til marius og andre tradisjonsmønster!!! Jeg signerer introen med vegring for klipping og montering, men pent er det!
    (selekjolen i marius er også monteringsfri;) )

    God helg!!

    ReplyDelete
  4. Denne tunikaen/kjolen er kjempefin! Du er ikke den eneste som av og til strikke litt i "hytt og vær"! :) Fint å kunne vri det til alikevel.

    Ha en super lørdagskveld!

    ReplyDelete
  5. Så fin den ble, og den søte jenta kledde virkelig Marius

    ReplyDelete
  6. Nydelig jente og kjole! Siden lange, slanke jenter gjerne vokser lite i bredden, kommer kjolen sikkert til å kunne brukes som tunika også:) Og hvorfor strikke plagg som må monteres, når det fins så mye fint og monteringsfritt å velge mellom?!

    ReplyDelete
  7. Kjempefin. Utrolig greit med kjoler som etterhvert blir tunikaer :-)

    ReplyDelete
  8. Veldig fin kjole/tunika på ei kjempesøt jente!! Eg har og ein slik tunika på pinnane om en litt større. Ha ei fortsatt fin helg:))

    ReplyDelete
  9. Hælle! Vakre jenta! Tunikaen ble kjempefin, er enig med Hanne. Mariusmønsteret er virkelig noe for seg selv :) God helg til deg og dine

    ReplyDelete
  10. Marius med rundfelling er genialt! Toåringen din ble kjempefin☺

    ReplyDelete
  11. Så skjønn Mariuskjole/tunika og jenta di var jo bare nydelig:D Marius er og blir en klassiker!

    ReplyDelete
  12. For en skjønn modell!
    Velkommen inn i Mariusvarmen. Montering er ikke så skummelt altså! Gjorde det for første gang selv i sommer, det var oppskrytt hva gjelder vanskelighetsgrad. :)

    ReplyDelete
  13. Lenge siden jeg var innom, men det var kjekt å se så mye fint på en gang. Denne Mariustunikaen er jo så nydelig på veslejenta. Dokka ble også fin. Kjempefin "voksentunika" over her også! Gratulerer med alt sammen!

    Ha en strålende mandag! Tror det blir sol her.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  14. Kjempe fin kjole/tunika :) Jeg har handlet inn mønster og garn (Lanett). Skal strikke til min laaange og slanke 2 1/2 åring :) Strikket du den som det står i oppskriften (uten om de 5 cm ekstra på lengden)? Eller gjorde du noen justeringer siden oppskriften er i Sisu og du strikket Lanett (som er tynnere enn Sisu)? Kjekk blogg du har - oppdaget den først i går...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Strikket str 4 år som den står i oppskriften (bortsett fra ekstra lengde), på pinne 3. Strikkefastheten min var ikke så helt ulik det oppskriften ber om, faktisk - men pittelitegranne smalere ble den nok. :) Kanskje lurt å sjekke strikkefastheten? Prøvelapp er jo SÅ kjekt å strikke ;o)

      Delete
  15. Og pinne nr? Takk!!!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)