Sunday, October 21, 2012

En fugl i hånden

Jeg har sett mange varianter av uglevotter rundt omkring, blant annet selger Morehouse Farm en oppskrift, riktignok bare sammen med garn. Her er også en slags uglevotteguide. Jeg har rett og slett hermet litt – eller blitt inspirert, om du vil, og plukket litt herfra og derfra.

IMG_1817

Vottene mine er strikket i ull/alpakka-blandingen Drops Lima. Uglevottene starter som helt vanlige, enkle votter, men i stedet for å felle gradvis mot vottetoppen strikket jeg rett opp til like forbi fingertuppene mine, og masket vottene sammen øverst. En rillestrikket flapp, to hekleøyne, et nebb – og vips, ugle!

tree hugger

Okei, jeg har strikket votter med bedre passform før, må innrømme det. Votter med firkantet tupp samsvarer ikke helt med anatomien, så spesielt lillefingeren har ekstremt god plass.

ugler i mosen

Nesten to nøster grå Lima gikk med til et par uglevotter i størrelse dame. Datteren ble nok en smule misunnelig på mammaen sine fine rare, nye votter så det er vel temmelig sannsynlig at jeg kommer til å strikke et par i barnestørrelse også. “Oi, fine votter, mamma!”, sa toåringen, og tredde dem på seg - “jammen, de e’kje passelige! De e’ KJEMPEstore!!!” Sett sånt.

Vottene blir med i Pinnekroken sin høstutfordring.

13 comments:

  1. Artige uglevotter! Dette var en ny variant. Lykke til med utfordringen!

    Ha en fortsatt fin søndag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  2. Skjønner godt at hun likte dem :) Morrsom utgave.

    ReplyDelete
  3. Morsomme votter! Klart toåringen likte dem :)

    ReplyDelete
  4. Artige!

    Tusen takk for nok et bidrag til Pinnekrokens høstutfordring!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    ReplyDelete
  5. Stilig! Det er noe å vise frem ja :)

    ReplyDelete
  6. Rå kule :D
    Klart det må bli et par te de små henda også :D

    ReplyDelete
  7. så fine :) glæder mig til at se en mindre version af disse for 2 åringen, regner med at du gør et par til hende også ;)

    ReplyDelete
  8. Morsomme votter! Du lager så mye fint!
    ;o)

    ReplyDelete
  9. De var alldeles festlige, ha en fin høstuke!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)