Wednesday, October 24, 2012

Forut, fremad

Å være mamma til et barnehagebarn medfører visse forpliktelser, har jeg funnet ut. I dag er det FN-dagen, og den skal markeres ved å samle inn penger til FORUT (som jeg husker best fra tepushingen vi bedrev på barneskolen til inntekt for dem). Barnehagen arrangerer kafé (med foreldrebakte kaker og barnehagelaget suppe) og lotteri og fiskedam og dessuten salg av diverse kunstverk som ungene har laget. Muffins skal bakes, og en liten gevinst til lotteriet er ferdigstrikket:

rillestrikka votter

Dårlig bilde knipset i lampelys en tidlig, mørk høstmorgen, men det får gå. Fargen er egentlig fin, melert turkis. Burde være passe kjønnsnøytrale, håper jeg.

Rillestrikkede votter fra Strikk til nøstebarn er vottefavoritten til min barnehagejente, vottene har god passform og er myke og tynne nok til at ungen beholder et godt grep om spaden. Jeg strikket flere par i fjor, og ser at jeg nok må strikke en liten stabel til, votter er tydeligvis forbruksvare og den ene etter den andre forsvinner sporløst.

Da er det greit at dette er kjappe og enkle votter å strikke, disse er i størrelse 3-5 år og strikket i Holst supersoft holdt dobbelt. Et bra garn til votter, syns jeg, for vottene tover litt i bruk og vask, og blir myke og gode og varme.

19 comments:

  1. Så fine:-) Det blir nok en populær gevinst tenker jeg!

    ReplyDelete
  2. Fine vottar! Trur eg må lage fleire slike eg og.

    ReplyDelete
  3. Så fine votter! Blir Forut-kafé for oss også i dag, gleder meg til å se hva ungene har laget :)

    ReplyDelete
  4. Ja, å ha barnehagebarn er både koselig OG forpliktende :) Ta vare på tiden, for før du vet ordet av det savner du den tiden!
    Flotte votter og herlige farger! OG takk for tipset om Holst Supersoft til barnevotter!!! Har en del slikt garn liggende, og NÅ vet jeg hva jeg skal bruke det til! Supert :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  5. Veldig søte! :)

    Har litt nb-garn jeg lurte på å bruke til slike, tover de såpass at man bør strikke de en str større tror du?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syns ikke de tover så voldsomt, ikke hvis de vaskes noenlunde forsiktig (hives i maskin på ullprogram her). Har strikket disse i (blant annet) Holst, NB totråds og NZ lammeull, alt funker finfint. Tror også disse vottene er ganske store i størrelsen - min store, lange toogethalvtåring kan fremdeles bruke parene hun har i str 1-2 år, og nå strikker jeg en slags mellomstørrelse mellom 1-2 og 3-5 siden 3-5 blir altfor stort til henne.

      Delete
  6. Forpliktelser kan løses med strikk må jo være av den bedre sorten ?!;) Votter er et kommende prosjekt her også... så når brukertilbakemeldingene på disse er gode er lageret innholdsrikt på supersoft:)

    God barnehagedag!!

    ReplyDelete
  7. kjempeflotte votter med herlige farger :) masse fint å se på å bli inspirert av i bloggen din :)

    takk for titten.

    ReplyDelete
  8. hei hvor kan man få oppskrift av disse votter ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oppskriften fins i boken som heter Strikk til nøstebarn, av Kathrine Gregersen. Kan også kjøpes som enkeltark hos Nøstebarn, men da sammen med garn: http://nostebarn.no/produkt/Strikkeoppskrifter-okologisk-Strikkegarn-Ullgarn-Merinoull-Garn-Lanolingarn/Strikkepppskrift-Rillevotter-og-lue-m-klaff/

      Delete
  9. Flott gevinst! Votter kan man aldri få nok av!

    ReplyDelete
  10. Kjempefine votter, jeg likte veldig godt fargekombinasjonen, og de var også så vakkert fotografert, det er ikke alltid lett å lage fine bilder av de små enkle plaggene. Jeg har et spesielt forhold til FORUT så det var ekstra hyggelig å se at du hadde laget disse til inntekt for den organisasjonen. De gjør mye bra i mange land. Legger meg til som følger og gleder meg til å komme tilbake hit!

    ReplyDelete
  11. For ein super gevinst! Dei skulle me gjerne ha vunne til minsten! Men eg har jo oppskrifta....

    ReplyDelete
  12. Så fine votter! De skal jammen jeg også forsøke meg på :)
    Ha ei fin helg :)

    Klem, Helén

    ReplyDelete
  13. Disse tror jeg jammen jeg må prøve meg på, har jo boka liggnde...;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)