Monday, October 8, 2012

Høstfarger

Jeg strikket et par knallgule og knallkule Grove-votter i vår, og mønsteret fristet til gjentagelse. Grove er designet av Jared Flood, og oppskriften kan kjøpes på Ravelry.

flott vott 

De forrige Grove-vottene strikket jeg i Peruvian Highland Wool, denne gangen valgte jeg et litt tjukkere garn (ull/alpakkablandingen Drops Nepal fra Garnstudio) og gikk opp et halvt pinnenummer, siden det første votteparet bare var såvidt stort nok til mine ikke-veldig-digre hender. Dette er votter som skal være elastiske og sitte ganske tett på hånden, men det er greit med litt plass til bevegelse likevel, syns jeg.

IMG_1607

Disse vottene er forholdsvis plundrete å strikke (med så godt som ingen vanlige rettmasker), men jeg syns de er utrolig flotte. Ikke noe prosjekt man kan ta med i vesken og strikke på overalt, dette, her sitter man med mønsteret foran seg og følger med på hva man driver med. Jeg bruker forresten iPad og appen GoodReader til strikkeoppskriftene mine, da kan jeg skrive notater i pdf-filene underveis, og legge inn flyttbare streker som forteller meg hvor langt jeg har strikket. Praktisk!

IMG_1617-001

Ganske nøyaktig to nøster (det vil si, jeg hadde noe sånt som to meter garn til overs) høstfin, mørk melert oransje Nepal gikk med til vottene, som ble strikket uten noen bestemt mottager i tankene, så de havner i gavekassen. Hvis jeg ikke plutselig finner ut at jeg “trenger” et par oransje votter, da. Fare for det.

Høstvottene blir med i Pinnekrokens oktoberutfordring: HØST!

26 comments:

  1. De var bare nydelige:-)
    Synes mønsteret kom veldig godt frem med nepal, så takk for godt tips. Og flott farge, de ble ihvertfall jeg glad av å se på:-)

    ReplyDelete
  2. Så moro at du strikker i spreke farger! Deilig med tjukke votter. Både mønsteret og fargen minner meg om 70-tallet, og det blir jo aldri feil:)

    ReplyDelete
  3. Nydelige votter!!! :-)

    ReplyDelete
  4. Disse er så fiine - jeg forsøkte en gang, men ga opp når mansjetten var ferdig. Skjønte ikke helt hvor mønsteret skulle ta veien. Men jeg har veldig lyst til å forsøke en gang til kjenner jeg. Ble veldig glad for at du skrev at det ikke er noe rett-frem mønster (hjalp litt på selvtilliten :-)

    Ellers tusen takk for tips ang smart App. Jeg er ganske ny i iPad verden, så dette skal jeg ta med meg og prøve. Må jeg kjøpe en spnn iPad penn for å kunne bruke dette?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg syns faktisk mansjetten er den mest plundrete delen av dette mønsteret, så da har du kommet deg gjennom den verste biten! :)

      ..og neida, trenger ingen iPadpenn.

      Delete
    2. Hallo igjen. Nå har jeg satt meg litt inn i GoodReader og ville bare en gang til si tusen takk for supertips. Har fått et helt nytt iPad-strikke-liv jeg nå.

      Digger det når jeg kan plukke opp gyldne tips i strikkeverden. Kom gjerne med fler tips om du har :-))

      Delete
  5. Nydelig mønster, og fargen også!!

    ReplyDelete
  6. De var rett og slett bare nydelige! Både mønster og farge.

    Tusen takk for bidraget i Høst-utfordringen til Pinnekroken!

    hilsen Eirin
    - Pinnekroken -

    ReplyDelete
  7. Lekre votter! Lykke til i utfordringa!

    Ha en strålende mandag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  8. Fantastiske votter!!! Herlig farge også, går inn på rav og hjerter :)

    ReplyDelete
  9. Veldig fine votter! Det er fint at mønsteret er så grovt liksom, så kommer det godt fram. Fin høstfarge også :) Det er noe med den høsten altså... Selv om jeg er stor tilhenger av sommer så er det noe med votter, skjerf og lue som er litt koselig.

    ReplyDelete
  10. Utrolig nydelige votter :) Hadde jeg bare fått til det der :/

    ReplyDelete
  11. Kjempefine votter i en lekker farge :)

    ReplyDelete
  12. Nydelige votter og så ser de utrolig deilig og varme ut!

    ReplyDelete
  13. Hjertsukk, så nydelig votter og ikke minst NYDELIG FARGE:) God høst til deg med årets vakreste votter!

    ReplyDelete
  14. Kjempefine vottar! Og knall farge!

    ReplyDelete
  15. Takk for tips om GoodReader! Liker. Vottene likes også, de har stått på lista en stund uten å ha sluppet til, men nå ble jeg inspirert!

    ReplyDelete
  16. Guri malla ka lekker votter :D Nydelige <3
    Sånne der kommer garantert på lista over ting jeg bare må lage :D

    ReplyDelete
  17. Utrolig lekre votter i en skikkelig flott farge. Må nok legge dette vottemønsteret til strikkelista mi... :)

    ReplyDelete
  18. Jeg er innom igjen, disse vottene er bare helt perfekte! Og så tar du så nydelige bilder, bloggen din er til å drømme seg bort i.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)