Tuesday, October 23, 2012

Høstvest – med lange ermer

Egentlig skulle jeg strikke enda en vest til datteren. Men etterhvert som jeg strikket oppover bolen begynte tanken på en genser å melde seg. Og jeg klarte ikke helt å bli kvitt idéen om en genser basert på dette vestemønsteret, så dermed:

høstvest?

Oppskriften jeg har brukt som utgangspunkt er fra Pickles. Det er ikke ofte jeg strikker etter Pickles sine oppskrifter, men for en stund siden var jeg så heldig å vinne et eksemplar av den første Picklesboken (de har nettopp gitt ut en ny), og det passet jo bra, for høstvesten har stått i strikkekøen lenge, lenge. (Og der er den forsåvidt fremdeles, for høstvest har jeg jo ennå ikke strikket.)

Høstvestgenser

Siden oppskriftene til Pickles sies å være notorisk små i størrelsen og vesteoppskriften bare går opp til størrelse 6 år var det etterhvert på høy tid å få den på pinnene om den skulle passe min store toogethalvtåring. ;o) Neida, ikke vet jeg, men det ryktes at spesielt de tidligste oppskriftene Picklesjentene designet er temmelig små i størrelsen, og høstvestoppskriften er blant de første som ble laget – så med et ønske om en vest/genser som godt kunne være litt mer romslig enn originalen, og en strikkefasthet som ikke stemte helt med oppskriften brukte jeg masketallet til størrelse seks år. Mønsteret er enkelt og greit å strikke, jeg syns stjernemønsteret ser mye mer hokuspokus ut enn det faktisk er.

2012-10-22

Mørk grå bunnfarge, og stjerner/daisyer i natur, lysegrå og mørk lilla. Garnet er Drops Karisma fra det tilsynelatende endeløse Karismalageret mitt, det stammer fra et Dropssalg kombinert med en vill idé om et digert heklepledd. Jeg fortrengte bare en pitteliten detalj: jeg kan absolutt ikke hekle, og de få gangene jeg har prøvd meg på hekleprosjekter har jeg endt opp med både skulder- og albuevondter på grunn av den noget krampaktige måten jeg sitter og veiver med heklenålen på – så å hekle et enormt teppe er vel i grunnen fullstendig utelukket. Dessverre, for et heklet sofapledd kunne jeg godt tenkt meg!

Men nå forsvant i hvertfall 310 gram (litt over 6 nøster) Karisma ut av lageret, og ble til en høstvest med lange ermer.

såpebobler

Høstvestgenseren burde passe fint i Pinnekroken sin oktoberutfordring: høst!

20 comments:

  1. Herlig høstgenser:)

    Ha en fin uke
    Ann-Charlotte

    ReplyDelete
  2. Knallfin !!
    Fine farger du har valgt til en skjønn prinsesse. :)

    ReplyDelete
  3. Så lurt!!! Har tenkt på dette jeg også, strikket du bare ermene lange? Eller måtte du lustere litt på antall masker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg endret ikke masketallet på bolen/ermhull. Passet bare på jeg økte ut ermene til samme antall masker som i originalen (vesten har korte ermer, så det er null problem å endre til lange ermer i stedet) :)

      Delete
  4. Nydelig genservest. Og så herlig jente

    ReplyDelete
  5. Kjempefin ble den! Og vel så anvendelig med genser, spør du meg.

    ReplyDelete
  6. Fin! Hvilken størrelse brukte du?

    ReplyDelete
  7. Genser var nok et lurt valg. Denne er nydelig, og for en skjønn modell du har! Lekre farger du har satt sammen.

    Ha en strålende tirsdag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  8. Så fin genseren ble, skikkelig stilig. Fargene var kjempefine sammen :)

    ReplyDelete
  9. Flott! Både fargene og ideén med å strekke armene helt ned. Jeg kan forøvrig sterkt anbefale den i vestutgave også - stor favoritt her i huset for et par år siden ;)

    Tusen takk for nok et flott bidrag til Pinnekrokens høstutfordring!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    ReplyDelete
  10. Smart! Det vart ein kjempe fin genser. Eg har kjøpt inn garn til vesten- men no vert det kanskje genser her og;)

    ReplyDelete
  11. Knallfin både gensar og modell!!

    ReplyDelete
  12. Så fin den ble! Denne har jeg strikket også, med lange ermer. Ble ikke venn med daisymønsteret jeg da så det spørs vel om det blir med den ene gangen selv om jeg synes genseren ble veldig fin!

    ReplyDelete
  13. So fin gensar! Stilig med daisiane.

    ReplyDelete
  14. Kjempefin! Jeg liker veldig godt å strikke daisyer, og har også fundert på å lage høstvest med lange armer... Takk for inspirasjonen :-)

    ReplyDelete
  15. Flott høstvestgenser i herlige høstbilder! Kanskje teppeideen egentlig var en skjult måte å få økt garnlageret på?

    ReplyDelete
  16. Det ser ut som ein deilig genser for den kalde sesongen. Eg følger deg vidare, fin blogg dette! Eg måtte le eit par innlegg under her av vestane som er omdøpt til tunika - akkurat sånn er det her i huset også med mi jente på fem år. Så lenge det virkar så kallar eg det det kva som helst!

    Ja, og så har eg forresten brukt dinosaurmønsteret ditt og blogga om det, har lagt inn link på innlegget frå mai.

    ReplyDelete
  17. Å, så utrolig fin den ble! :-) Veldig smart med lange ermer.

    ReplyDelete
  18. Kjempefin genser og flott blogg. Følger deg videre, jeg :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)