Sunday, October 28, 2012

Regnbuehøst

Toåringen bruker ullvest eller tunika utenpå tynn ulltrøye hver eneste barnehagedag, og dét er jo en finfin grunn til å øke vestebestanden i garderoben hennes enda litt til. Sant vel? Og ok, en annen god grunn er at mammaen syns at barnevester er noe av det aller kjekkeste å strikke!

IMG_1919

Oppskriften jeg har brukt er “høstvest” fra Pickles, for forrige førsøk på høstvest endte som genser. Men mens jeg drev og strikket høstvest med lange ermer begynte jeg å fantasere om en variant med stjerner i alle regnbuens farger (og enda litt flere). Så når genseren var ferdigstrikket gikk jeg på jakt i garnlageret etter tynn, ubehandlet ull i regnbuefarger (mens jeg prøvde å fortrenge antallet trådender som ville måtte festes) – noen ganger er det veldig greit å ha et innholdsrikt garnlager, for intet mindre enn femten farger måtte regnbuen min ha. De utvalgte fargene i en lett blanding av Nøstebarn totråds, Holst supersoft, Blackhill højlandsuld, og diverse estisk og latvisk ull ble linet opp, og alle de fine fargene fikk ligge på rad og rekke og friste mens jeg strikket den kjedelige, grå bolen i ekspressfart. (Om du følger bloggen min på facebook har du kanskje sett bildet under før. 15 nøster og hesper og spoler får akkurat plass på en ikeabenk;o)

ull i alle regnbuens farger

Femten farger. Det blir mange tråder å feste, det. Veldig mange.

trådfest

På bildene har toåringen på seg regnbuebuksen jeg strikket i sommer (med en del av de samme garntypene og –fargene), og bestevennen Bob måtte også få være med. Den lille frøkenen er fargerik og fin – og god og varm med ull fra innerst til ytterst.

IMG_1921

Vesten er strikket i dobbel tråd lysegrå Holst supersoft, og fikk en rad stjerner (eller daisyer) i hver farge. Kjapp og grei strikk på pinne 4, og til sammen forsvant omtrent hundreogfemti gram garn ut av lageret. Men joda, det er fremdeles litt å ta av.

17 comments:

  1. Ja tenker det var kjedelig å feste tråder.. vel verdt det da, for vesten ble knallfin!!

    ReplyDelete
  2. For en glad vest, og ikke minst glad bukse :) Sånt liker vi! Og trådene er jo festet så man overlevde det nok engang :)

    ReplyDelete
  3. Kjempeflott ble den! Ser ut som frøkna er fornøyd også :)

    ReplyDelete
  4. Nyyydelig vest og strikkebukse!! Flott i regnbuefarger! :)

    ReplyDelete
  5. Knallfint og fargerikt sett!
    Nå kan vinteren bare komme, så kjekt med varm vest!

    ReplyDelete
  6. Synes nå at barneklær skal være litt fargerike, og her har du virkelig lykkes med det. :)

    ReplyDelete
  7. Kjempe fin! Regnboge fargar er berre heilt opp.

    ReplyDelete
  8. Superfin vest! Regnbuefargene var berre heilt nydelige! Flott blogg forresten, denn må eg følge videre:) sigrid:)

    ReplyDelete
  9. Sikke en super fin vest, superfine bukser og superfin søde lille pige :-)
    De små stjerne er så smukke og nogle gange må man tænke på det først, og ikke alle de dumme garnender :)

    ReplyDelete
  10. Så fin den var. Kva er det egentlig meg regnbogefargane som gjør at me smeltar heilt? Eg trur nesten eg ikkje veit noko som er så fint.

    Viser seg at det er veldig praktisk med stort og mangfoldig garnlager!

    ReplyDelete
  11. Det var et UTROLIG pent sett :O) Nydelig. Skulle ønske det "fantes" sånn til voksne også...

    ReplyDelete
  12. Det var flere tråder enn jeg hadde orket å feste - men så ble det flott!

    ReplyDelete
  13. Kjempeflott vest, og litt av et fargeutvalg i lageret ja, litt fordeler må man ha med stort lager ;)

    ReplyDelete
  14. Fargestrålande!Flott! Tenk for ei glede å ha på seg noke sånt!!!

    ReplyDelete
  15. Så flott en regnbue! Og modellen din er jo supersøt.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)