Wednesday, October 10, 2012

Vrangforestilling

Toåringen har bestemt seg for at luer i babyull, de klør. (Så jeg kunne visst liksågodt laget dukkekjole av denne luen, også!)

høst

Men lue må toåringer ha, så da måtte man strikke en garantert kløfri lue, og siden Garnstudio tilfeldigvis hadde merinosalg og jeg er lett å lokke falt garnvalget på Drops Merino Extra Fine. Et garn jeg strengt tatt slettes ikke liker, selv om det er aldri så supermykt, for større plagg både nupper og siger og blir slaskete etter temmelig kort tid. Men i luer og halser og småplagg som ikke får spesiell røff behandling funker garnet greit nok, syns jeg – og siden garnet er jevnt spunnet og glatt og gir tydelige og definerte masker er det finfint til flettestrikk. Så fletter ble det!

 

Oppskriften heter Bubbles og er fra Woolly Wormhead, som designer haugevis med flotte luer (og så noen som er litt… rare?). Denne luen er ikke vanskelig å strikke, men det kan være en fordel å ikke ha sterke motforestillinger mot å strikke vrangmasker, for vrangmasker er det grusomt mange av. Lueoppskriften fins i to versjoner, vanlig og firkantet. Jeg gikk for firkantet lue, strikket den litegranne lenger enn i oppskriften og satte på en liten dusk i hver luetupp.

 

Litt reflekstråd i hver dusk gir en artig effekt, selv om det nok trengs ekstra reflekser i tillegg i høstmørket. Jeg har brukt refleksgarn i luedusker tidligere også, her kan du se en Wood Hollow-lue med refleksdusk. Fornøyd toåring med ny, kløfri lue – og fornøyd mamma med toåring som ikke protesterer på luebruk!

IMG_1682-001

Luen blir med i PInnekrokens utfordring: Høst!

13 comments:

  1. Koselige bilder av søte modellen og godt at det endelig ble lykke på luefronten. En skikkelig flott lue forøvrig:)

    ReplyDelete
  2. He he he ja ull klør, det har tupp her også bestemt!!! Flott jente med fin lue!!

    ReplyDelete
  3. Den ble veldig fin:-) Og søt modell også! Jeg har samme oppfatning som deg av garnet, men burde kanskje gi det en sjanse til på småplagg..

    ReplyDelete
  4. Dene var kjempeflott! Frister litt å lage den til en julegave eller to. Jeg må si jeg er enig med deg i tankene om det garnet. Jeg syns nemlig også det blir tungt, syns jeg ser tendenser til at det nupper litt og jeg, men det skal sies jeg er ekstremt flink til å nuppe... Det jeg liker er at mønster kommer flott fram og at det er ganske kløfritt. Det veier jo opp for noe... I allefall på småplagg :)

    ReplyDelete
  5. Morsom og fin lue! Synes det er så fint når jenter ikke har typiske jentefarger bestandig. Kløfri lue er viktigere enn at mor liker garnvalget, de må jo holde seg varme! Kan også anbefale Abuelita-garnet til Pickles til luer, det er supermykt. Men, det nupper visst også på store plagg, uten at jeg har prøvd. Foreløpig er merinoen til Drops uprøvd her i huset, siden jeg har hørt så mye om siging og diverse; men skal ha det i bakhodet til luer. Det ser ut til å egne seg veldig fint til lua du har lagd hvertfall. :)

    ReplyDelete
  6. Kan bare signere de andre her; flott lue og skjønn modell! Og kjekt å finne nye bruksområder til det garnet, jeg har nok hatt litt samme erfaringer som deg tidligere.

    Takk for nok et fint bidrag til Pinnekrokens høstutfordring!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    ReplyDelete
  7. Hei,
    Så bra at toåring fekk seg ei kløfri hue :)) Den var flott og modellen var både blid og søt :)
    No er eg endelig ferdig med ein kjøyredress til baby i den tråden og ser her at den sig. Den vert vel eit langt slep då....:( Eg var så fornøgd for den er no så mjuk og virkar så god å ha på. Ja,ja det får bli som det blir :))
    Ha det fint.

    ReplyDelete
  8. Veldig fin i grått! Strikket slike i Babysilk hos oss, men i lengden ble det litt slapt siden de fikk hard medfart med regn og snø og krøllet i sekken-behandling. Og ja, designeren har mye fine og noen ....eh... spesielle luer. Festlig miks.

    ReplyDelete
  9. så lekker den blei, har oppskrift og garn liggende klart her, men har vurdert en i rett masker, med et felt rundt av vrange... for å slippe lettere unna...
    Ha en strålende dag videre

    ReplyDelete
  10. Kjempefin lue!!! Ser ut som den falt i smak hos brukeren også!

    ReplyDelete
  11. Har dere sett anbefalingen fra Drops om å gå ned i pinnestørrelse? Jeg har begynt å strikke på 3,5 i stedet for 4 nå, og det ser ut til å hjelpe.
    Gudrun

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)