Monday, November 19, 2012

2 x PT2 = 2

Jeg hadde et par enslige nøster av garnet med det klingende navnet PT2 liggende, et mørkerødt og et mørk blålilla – jeg har helt sikkert hatt en fryktelig lur plan for dette garnet, en gang, men hva den var er sannelig ikke godt å si, og det begynner å bli noen år siden garnet ble innkjøpt. Så dermed: votter. Og to nøster PT2 kan for eksempel bli til to par votter i størrelse 3-4 år.

Tynne, myke ullvotter har mange bruksområder – toåringen min bruker vottene alene når det ikke er så altfor kaldt og vått ute, med (uforede) regnvotter utenpå når regnet plasker ned (og dét har det en lei tendens til å gjøre her vi bor), og inni skallvotter når det blir kaldere ute. Jeg trodde faktisk vi var bra dekket på vottefronten i år, men ullvottene har vist seg å ha en lei tendens til å forsvinne uten et spor. Mystisk.

Uansett, jeg har (nok en gang) brukt yndlingsvotteoppskriften fra Strikk til nøstebarn, for de enkle, rillestrikkede vottene er både kjappe å strikke og gode å bruke.

Et par er strikket med garnet holdt dobbelt, og et par er strikket med enkel tråd og deretter tovet litt forsiktig for hånd. To nøster PT2, altså, og datteren har fått et par tynne og et par halvtjukke barnehagevotter i en fargekombo som er såpass knæsj at jeg nok ikke kommer til å deppe så altfor mye når vottene mistes, forlegges, knabbes, gjemmes, glemmes eller på annet vis fordufter.

11 comments:

  1. Fine votter og cool fotoshoot :-)

    ReplyDelete
  2. Så kjekt å få brukt de nøstene som har ligget lenge på vent! Fine votter også, og jeg vil tro disse blir gode å ha i barnehagen.

    Ha en strålende dag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Fine votter. Jeg begynner å øyne håp for single nøster jeg også nå fremover. :)

    ReplyDelete
  4. Jeg synes vottene ble veldig fine jeg! Synes det er flott med sterke farger til barn :)

    ReplyDelete
  5. Hei :) Kommer til å følge deg videre pga. min ny/gjenfunnede lidenskap for strikking. Ha en fin dag videre =)=)

    ReplyDelete
  6. Kjempefine votter! Jeg har i skrivende stund to nøster pt2 liggende, og opplever at vottene til barnehageungene på 3 og 1 år forsvinner hele tida. Nå skal det strikkes, takk for inspirasjonen! Jeg er også veldig glad i den rillestrikka oppskrifts på votter fra Nøstebarn. Hilsen Ingrid (ufostrikk.blogspot.com)

    ReplyDelete
  7. Kjempetøffe farger! Jeg likte disse :)

    ReplyDelete
  8. Jeg har stadig ambisjon om å bruke restegarn for å redusere garnmengden i huset. På et eller annet vis dukker det stadig opp nye prosjekter som krever garninnkjøp...

    ... du imponerer derfor meget.

    ReplyDelete
  9. Supre votter! Ingenting er bedre enn kombinasjonen enkle og funksjonelle, iallfall når det gjelder barnestrikk. Dyktig dame ;o)

    ReplyDelete
  10. Fine vottar! Kjekt å få vekk enkle nøster på noko ein har bruk for. Må skrive dei opp på lista mi.

    ReplyDelete
  11. Jeg likte fargekombinasjonen, jeg! Sprekt og fint til den mørke vinteren :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)