Thursday, November 1, 2012

Bølger i håret

Avkommet mener bestemt at alle andre luer enn denne grå med fletter og refleksdusk stikker og klør og er fullstendig ubrukelige, så dermed må mammaen fornye luebeholdningen litt. Den nye luen er, i likhet med den helgrå, strikket i Drops Merino Extra Fine. Et garn jeg fremdeles slettes ikke liker, men som jeg strikker med rett som det er likevel – for mykt er det, i det minste, bare spør toåringen. Så da får man visst bare leve med at det siger og nupper og ganske fort blir slaskete og stygt.

Luen ble strikket uten oppskrift, og fikk striper med bølgemønster i mørkegrått, lysegrått og naturhvitt. Lueproduksjonen foregikk på hytten, og der er det lett å la seg inspirere av sjø og bølger rett utenfor stuevinduet – og dessuten var jeg nok ganske inspirert av disse pulsvarmerne. Luen er enkel og grei og kjapp å strikke, og jeg syns det ble en fin effekt med fargene som gradvis blir lysere mot toppen.

2012-10-27

Litt over et nøste (ca 55 gram) Drops Merino Extra Fine gikk med til en lue i størrelse sånn circa 3 år.

8 comments:

  1. Den var fin! Kjekk måte å verta kvitt restegarn på!

    ReplyDelete
  2. Gurimalla så mye fint du har strikka ihøst! Har scrolla meg nedover her nå, er imponert! Makan til velkledd lilleføken! Mye i morsomme fine farger, og masse som matcher.

    Denne lua var søt og enkel, kunne godt tenkt meg en selv! Enig med deg i de garnerfaringene, jeg angrer som en hund på at jeg strikket genser til mannen i dette garnet, masse arbeid nedlagt... Men til halser og luer til barn får garnet duge. Det er tross alt ikke de plaggene som blir mest slitt...

    God velkledd høst!

    ReplyDelete
  3. Kjempesøtsøt lue.
    Har ikke negativ erfaring med siging på det garnet, strikker på pinne 3 med strikkefasthet på ca. 25, dvs ganske stram regi, og det holder seg fint (har riktignok ikke strikket veldig store plagg). har strikket ullbukse i år til fireåringen, så da får vi se :-)
    min snuppe nektet i dag å ta på seg votter av nøstebarnull, de kløøøør... Følsomme de små :-)
    HegeA

    ReplyDelete
  4. Den var kjempefin! Mønsteret gjorde seg veldig :)

    ReplyDelete
  5. Flott bølge lue!! Jeg får også tilbakemeldinger på at strikk i dette garnet foretrekkes av tantebarna:) Så da må det bli litt Drops merino i plaggene som gjerne klør mest...

    Det ser unektelig deilig ut i vannkanten ved hytta:)

    ReplyDelete
  6. Jeg som elsker bølgemønster (og trives best ved sjøen) falt pladask for denne lua - utrolig fin! Og lillejenta di har jammen en flott strikkegarderobe!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)