Thursday, November 29, 2012

Hei hå nå er det jul igjen

I alle fall nesten, det er godt under én måned igjen til nissen forhåpentligvis melder sin ankomst, og julegaveproduksjonen er så smått i gang her – jeg har ikke planer om å strikke særlig mange julegaver i år, men et par stykker blir det nok. Og siden han som skal få disse vottene sannsynligvis ikke er blant de ivrigste strikkebloggleserne, kan jeg vise dem fram allerede. Ikke umulig at flere er på jakt etter oppskrifter på votter til menn i disse julegavestrikketider, og da kan kanskje disse være et alternativ?

Nissen kommer med votter i år

Oppskriften jeg har brukt heter Cruiser, en gratisoppskrift (på engelsk) som kan lastes ned på Ravelry. Jeg syns det er litt vanskelig å finne oppskrifter på fine herrevotter (i alle fall om man vil ha strukturmønster, og ikke to eller flere farger), men dette mønsteret er ganske så unisex, spør du meg. Oppskriften går opp til størrelse stor dame/medium mann, men jeg gikk litt opp i pinnestørrelse og fikk votter i størrelse medium/stor mann. Veldig enkel flettestrikk, mønsteret er logisk og null problem å huske, så dette er et greit ta-med-i-vesken–prosjekt. Kjappe og fine votter!

Julegavevottene er strikket i et av favorittvottegarnene mine, ull/alpakka-blandingen Nepal fra Garnstudio. Votter strikket i Nepal blir myke og behagelige, og så toves de litt i bruk sånn at de blir ekstra varme og gode og formes etter hånden. Garnstudio har, tradisjonen tro, høstsalg på alle de sju alpakka- og alpakkablandingsgarnene sine – alpakkafesten varer til nyttår, så du har god tid hvis du vil fylle opp alpakkalageret ditt nå mens du får 25% rabatt.

Og du, har du husket å legge igjen en kommentar på dette innlegget (link) for å bli med i trekningen av “Klassisk barnestrikk”?

14 comments:

  1. Disse var lekre, må laste ned det mønsteret, takk for at du deler. Ha en strålandes dag videre.

    ReplyDelete
  2. Så fine! :) Skal være enig i at det ikke alltid er like lett å finne fine herrevotter som ikke er "selbu".

    ReplyDelete
  3. Lekre vottar! Takk for tips. Desse må definitivt på pinnane!

    ReplyDelete
  4. Tusen takk for mønstertips! Disse var skikkelig fine, så jeg skal nok prøve meg på et par :-)

    ReplyDelete
  5. Nydelige votter som snart kommer på mine pinner og:)

    ReplyDelete
  6. Flotte votter!! Grått er virkelig en stilig farge!! Og den passer jo både til menn og kvinner.
    Takk for at du deler!!

    ReplyDelete
  7. Fine votter du har laget, likte mønsteret godt:-) Mye fint å finne på bloggen din, legger meg til som følger. Hilsen fra Marianne

    ReplyDelete
  8. Fine votter :) Og i et favorittgarn hos meg også, så takk for mønstertipset :)

    ReplyDelete
  9. Takk for godt tips til mønster på herrevotter! De var kjempefine! :)

    ReplyDelete
  10. Åh, det var herrevottene sine det! Schtiiilige =)

    ReplyDelete
  11. Råstilige !

    Og de her skal strikkes, men ikke som julegaver. Blir nok bruk for slike iløpet av vinteren.
    Ha ei forts fin førjulskveld

    ReplyDelete
  12. Jeg har akkurat "oppdaget" Nepal takket være deg. Tusen takk :-) Har enda ikke rukket å strikke med det, men har jaggu meg rukket å kjøpe en god del. Planen er både votter og skjerf.

    ReplyDelete
  13. Knallfine! Takk for tips :)

    ReplyDelete
  14. Fine votter! Rett inn på strikkelista mi. Dette var et godt julegavetips!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)