Saturday, November 3, 2012

Navneknapper

Med knøtt i barnehage følger klær som må merkes. Alt fra sokker og votter til heldresser og støvler bør merkes med navn og nummer om man skal ha noe særlig håp om å få tilbake villfarne klesplagg som lurer seg vekk fra avkommets plass i garderoben og havner under benken, oppi vinduskarmen, i en haug på gulvet eller pent plassert i en av de noenogfemti andre ungene sine skap og hyller. Jeg er en litt lat merkemamma, og foretrekker merkepenn og klistrelapper framfor de navnelappene som må strykes – eller enda verre, syes – fast på klærne. Men hva med strikkeplagg? Hvordan merker man dem på best, og ikke minst, enklest mulig måte? Jeg HAR lapper som skal syes på, 100 stykker, til og med – og de ligger fremdeles fint i posen de kom i. For mye tiltak, visst.

navneknapp

Så derfor: knapper! Med navn! Riktignok bare fornavn, men det er ingen andre unger i barnehagen med samme navn (og i tillegg strikkeglad mamma og haugevis med hjemmestrikka ullplagg), så jeg tar sjansen. (Dessverre, ingen premie til de som gjetter hva toåringen min heter;o)

For en knapp, den er mye mer overkommelig å sy i enn en merkelapp, spør du meg. Dessuten er knappene fine, helt klart en bonus det også! (Genseren på bildet, nå med ny og kul navneknapp, er hjertevenngenseren som jeg strikket i sommer. En favoritt!)

Knappene har jeg bestilt hos Girlsfever på Etsy, selgeren har mange ulike varianter av blant annet knapper og strykemerker. Sånn omtrent to uker tok det fra bestilling til knappene var både laget og fraktet fra Hong Kong til postkontoret mitt. Anbefales!

22 comments:

  1. Kjempe smart!! Må nok inn å bestille meg slike jeg også!!! Holder forresten på med et vottepar inspirert av dine kjempkuuuule uglevotter. MYE fin inspirasjon på bloggen din! Trude

    ReplyDelete
  2. Kjempesøte knapper, også så smart! :)

    ReplyDelete
  3. Supersøte knapper!! Slike vil jeg også ha.

    Til ullklær bruker jeg taggit. Det er stoffmerker som festes med en skalgs plast"pin" Denne kan knekkes av og navnelappen brukes igjen.

    http://www.sabo.no/produkt/tilbudspakke--navnelapper-med-taggit-59.aspx

    ReplyDelete
  4. Smart, også så nydelig navn du har valgt!!
    Gudrun

    ReplyDelete
  5. Stilige knappar- har sett på dei eg og. Kjempe fint navn:)

    ReplyDelete
  6. Takk for supert tips. Tror jegmå bestille med en gang:)

    ReplyDelete
  7. Så søte disse knappene var! Godt kommet på! :)

    ReplyDelete
  8. Slike knappar bestilte eg her ein dag...gledar meg til dei kjem. Fin hua i innlegget under.

    ReplyDelete
  9. Herlighet så søte knapper!
    Kjempetips!
    :o)

    ReplyDelete
  10. Takk for tips, nå har jeg bestilt et sett "liselaget".

    ReplyDelete
  11. Knallbra tips! Bortsett fra til arving, ser for meg at jeg må sy knapper i de samme plaggene minst to ganger... Der fosvant motivasjonen, gitt. Det får duge med strykelapper på hjemmestrikk også. Selv om jeg føler jeg begår helligbrøde når jeg presser strykejernet mot nystrikka deilig ull... Plaggene kommer inalle fall hjem igjen! Stort sett, da. Minstemannen kunne fortelle at S i barnehagen hadde akkurat lik lue som han! En lue jeg hadde strikket på nytt, fordi førsteutgaven ble borte etter en dag i bhg. Som umulig noen andre hadde strikka maken til, siden jeg hadde modofisert Wolly Wormheads oppskrift kraftig.... Jaja, godt jeg kan varme andres småhoder enn mine egne, da!

    God strikkesøndag!

    ReplyDelete
  12. Så artig måte å navne på! Kjempesøte knapper! Det er i alle fall kjekt med navn, for min erfaring etter å ha vært lærer i 40 år, er at saker som blir liggende igjen er det ingen som eier. Kanskje vi har for mye i dette overflodssamfunnet vårt?

    Ønsker deg ei ny fin uke!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  13. Kristine (StrikkePia)10 November, 2012 01:23

    Så flotte knapper, og nydelig navn. Tantegutten min skulle hett det om han hadde vært jente. <3

    Hvor kan slike knapper bestilles? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg bestilte hos Girlsfever på Etsy. Får ikke lagt inn link i kommentar, men har linket til butikken i blogginnlegget. :)

      Delete
  14. Hei, søte knapper. Hvordan fikk du skrevet teksten som skulle være på? Var det i kommentarfeltet i bestillingen?

    Mvh kjersti

    ReplyDelete
    Replies
    1. I kommentarfeltet, ja. Så får man mail fra knappeprodusenten med bilde av hvordan knappene blir seende ut, som man må godkjenne. :)

      Delete
  15. Disse var jo supersmarte :) Leste et sted engang (lurer på om det var hos Susanne Kaluza) at hun brukte rettetang for å få på strykemerkene på plass i sokker og votter. Det akter jeg også å gjøre når min begynner i barnehage om et halvt års tid. Innbiller meg at det ikke er like mye tiltak som å finne frem strykejernet. Mvh Anja Kristin

    ReplyDelete
  16. Utrolig bra tips! Disse må jeg seriøst burdere. Syns dine var veldig lekre. Husker du hvilken av de forskjellige knappetypene de tilbyr, du bestilte?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er sannelig ikke sikker, kikket på knappene de har nå og tror ikke jeg finner den typen jeg bestilte.

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)