Wednesday, November 14, 2012

Pittesmått

Det strikkes fremdeles til nyfødtintensivavdelinger over hele landet i regi av Amandaprosjektet – men denne gangen var det en annen organisasjon, prematurforeningen avd. Hordaland, som ville markere den internasjonale prematurdagen 17. november ved å overrekke pittesmå, myke, gode strikkeluer og –tepper til prematurfødte barn ved nyfødtintensivavdelingen på Haukeland.

Jeg tok oppfordringen fra Malsen (og mor), og ville gjerne bidra med en liten luebunke. Fine og fargerike strikkegaver kan forhåpentligvis være med på gjøre sykehustilværelsen litegranne varmere og triveligere for de små minibabyene og foreldrene deres, og glade farger kvikker opp i en hvit sykehusverden.

prematurluer

Toåringen min var langt fra prematur, og hoppet omtrent rett inn i størrelse 62 da hun omsider bestemte seg for å hilse på verden, så jeg har null erfaring med pittesmå babyer og tilhørende pittesmå klesplagg. Det er jo kjempelenge siden ungen min var ny og fersk, jeg har visst helt glemt hvor små nyfødtplagg egentlig er – og når man skal strikke enda mindre enn størrelse gjennomsnittlig nyfødt, da blir det jammen ørlite!

Jeg brukte denne oppskriften til stripeluene. Neste gang jeg strikker prematurluer tror jeg at jeg prøver denne oppskriften, fordelen med juksefletteluen (som altså ikke involverer bruk av flettepinne, derav juksefletter), er at den er veldig elastisk, så den vil passe babyer i mange størrelser – og så vil babyen som får den, kunne bruke den lenge. (For både luer og strikkepledd er gaver som babyene får beholde og etterhvert ta med seg hjem.) Begge oppskriftene er tilgjengelig gratis på Ravelry, på engelsk.

IMG_2080

Jeg har strikket i ymse rester av babyull. Sykehusene ønsker at man bruker superwashbehandlet garn, og garnet må være mykt og behagelig samtidig som det absolutt ikke må loe. Det er også viktig at luer og sokker er elastiske, sånn at de ikke klemmer på eventuelt utstyr som barnet er tilkoblet.

Stripeluene er morsomme og litt avhengighetsskapende å strikke, fort går det også, og det er ikke mye garn som skal til – hver lue veier 10-12 gram, og de åtte stripeluene veier tilsammen under hundre gram, eller to nøster babyull.

  

8 comments:

  1. Nydelege, varmande fargeklattar til bittesmå nye verdsborgere ;)
    Respekt for alle dykk som strikkar til dei!
    Siri

    ReplyDelete
  2. Fine luer og virkelig et flott prosjekt å støtte! Jeg har selv ei jente som er født prematur så jeg vet hvordan det føles... Og i en slik situasjon tenker man ikke først og fremst på å reise hjem og strikke til de små.

    ReplyDelete
  3. Flotte små luer, heldige er de små som får bruke disse.

    ReplyDelete
  4. Så fine luer! Også så nyttige!

    ReplyDelete
  5. Kjempesøte luer og prisverdig tiltak! Og sikkert godt å få brukt restenøstene til noe så nyttig.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem

    ReplyDelete
  6. Se der, enda flere som har strikket luer. Så gøy :) Og så fine dine var! Virkelig fargespreke - også så mange! :)

    ReplyDelete
  7. Så flink du er! Og jammen er det en god sak å bruke restegarn til!

    ReplyDelete
  8. Så herlig luer. Kjempeflink har du vært :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)