Friday, December 21, 2012

Du grønne (og strengt tatt ikke særlig) glitrende

Jeg lagde en flokk tova nisser for noen år siden, og fikk en idé om å lage juletrær på omtrent samme måte. Jeg hadde ikke noen oppskrift, bare strikket i vei litt sånn på gefühlen til jeg hadde en lang, grønn nisselue. Deretter ble luene trærne tovet i maskin på 60 grader, sammen med en håndduk. Jeg ville ha trærne faste og tette, så derfor tovet jeg dem temmelig kraftig.

tova julepynt

Er i grunnen ikke så begeistret for ordentlige juletrær (og enda mindre begeistret for plastikkvarianten!), og har hittil droppet å ha juletre inne – men disse trærne er jo midt i blinken for en ullfanatiker som liker enkel og grei pynt uten for mye glitter og stæsj! Sannsynligheten er vel stor for at snart-treåringen forlanger ekte juletre neste år, men denne julen slapp jeg unna med ulltrær som garantert ikke drysser, som ikke drar med seg inn tjuefem tusen småkryp i alle varianter og som dessuten får plass i vinduskarmen. ;o)

Juletrærne er strikket i mørkegrønn Tove fra Sandnes garn, og “julekulene” er treknapper. Planen var å fylle trærne med ull og sy bunn på dem, men det ble ikke nødvendig, trærne er såpass kraftig tovet at de står fint helt av seg selv.

God jul til deg! :)

12 comments:

  1. Så fint! Helt greit at det ikke glitrer!
    Ønsker deg en riktig fin jul!

    ReplyDelete
  2. En skikkelig ullgran, det kan jeg like,
    syns det var kjempefint!! God ide!
    God jul til deg!

    ReplyDelete
  3. De ble skikkelig fine. God jul til deg :)

    ReplyDelete
  4. Effekten med knappene var fantastisk! Likte det :-)

    God jul til deg.

    ReplyDelete
  5. Herlig juletre du har strikket.Ha en riktig god jul

    ReplyDelete
  6. Så smart. Så praktisk. Så enkelt. Jeg liker det! :)

    God jul!

    ReplyDelete
  7. Så du blir ikke med på min greie med rosa plastjuletrær med blinkende lys i mange farger...?

    https://www.google.no/search?q=pink+plastic+christmas+tree&hl=no&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=j7LUUPj_AsvltQaxuIDADw&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=1280&bih=895

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oioioi lekkert, lekkert! Og i favorittfargen, til og med! :D

      Delete
  8. Stilig!!! Veldig kjekt å se litt anderledes julepynt også. Slike kunne jeg tenke meg og lage og!! :-)

    ReplyDelete
  9. Utrolig flott tre! Ha en fantastisk jul hos deg!

    ReplyDelete
  10. Veldig fint tre, selv om jeg er tilhenger av ekte gran med krypdyr, lukt og alt. God jul til deg og dine!

    ReplyDelete
  11. Råstilig, spør du meg! :) God jul til deg og dine :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)