Friday, December 28, 2012

Julaften på forskudd – og litt pinnenerding

En sen fredagskveld for noen uker siden satt jeg, febersyk og ganske slakk, og sløvet foran pc’en innimellom hostekulene – og så poppet det opp en særdeles trivelig mail fra Marte Helgetun. Hun hadde nemlig hatt en konkurranse gående, der man kunne vinne strikkepinner til en verdi av intet mindre enn tusen kroner – og nå var vinneren trukket. Kanskje ikke så vanskelig å gjette hva som kommer nå: jepp, jeg vant! Og kunne velge fritt blant alle pinnene i butikken til Marte. Hurra!

trepinner

Jeg har et Symfonie Wood strømpepinnesett fra før, og syns de 15 cm lange strømpepinnene er knallgode å strikke med – og jeg er veldig nysgjerrig på Cubics, for de har jeg ikke prøvd (firkantede pinner, liksom? Går dét an, da?) – men jeg slo til og valgte et sett utskiftbare pinner, nemlig KnitPro Symfonie Rose Luksuspinneskrin. Settet inneholder 8 par pinner fra 3.5 til 8 mm, 4 vaiere i ulike størrelser, og dessuten festenøkler og endelåser. Alt ligger pent og ryddig i et lite skrin. System og orden, det kan vi like!

Jeg er temmelig pinnekresen og har alltid vært en metallpinnestrikker – de siste årene har jeg stort sett bare brukt Addi-pinner (selges blant annet av SandnesGarn og PT i Norge, men kan også kjøpes ganske rimelig på eBay. Eller i favorittbutikken min i Tallinn, der de fleste pinnene mine kommer fra) og foretrekker Addi Turbo (blank) foran Addi Lace (gullfarget), mye fordi jeg syns Addi Lace har en litt guffen metall-lukt. (!) Turbo er dessuten mye glattere enn Lace, og jeg foretrekker glatte pinner. Addi Lace har lengre og spissere tupper enn Turbo (spesielt beregnet på lace/hullstrikk, med tynt garn), og jeg liker godt lacetuppene – så kanskje en hybrid mellom Turbo og Lace, pinner som både er skikkelig spisse og skikkelig glatte, hadde blitt den optimale pinnen for meg? Mulig jeg må prøve Signature?

IMG_2337

Jeg har testet ulike rundpinner i tre og bambus, men ingen har blitt noe førstevalg i pinnemengden, hos meg har bambus- og trepinnene blitt degradert til reservepinner som til nød kan gå an å bruke dersom alle Addipinnene er opptatt. Men nå har jeg altså teststrikket nypinnene med ulike garn, og funnet ut at de er ordentlig behagelige å strikke med. De kjennes, merkelig nok, myke mot fingrene? Ikke like glatte som Addi Turbo, men maskene glir overraskende bra likevel. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til overgangen mellom kabel og pinne, men ser ingen problemer der heller. Suksess, med andre ord, jeg er veldig, veldig fornøyd så langt.

Hvilke pinner er førstevalget ditt? :)

10 comments:

  1. Nyttig innlegg. Jeg har vurdert det trepinnesettet der, men jeg har aldri hatt suksess med overgangen mellom pinne og vaier. Det skrur seg liksom alltid opp uansett hvor mye jeg fester. Men det er bare metall-pinne sett jeg har forsøkt, da.

    Men jeg ser du skriver at det ikke er noe problem her, så kanskje jeg skal vurdere.....

    Men ihvertfall: gratulerer med fin gevinst !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker! Nå har jeg ikke strikket så voldsomt lenge med SW-pinnene, kanskje en ti-femten timer tilsammen - men foreløbig har festet mellom vaier og pinne fungert helt finfint, absolutt ingen problemer. Kan komme med en oppdatering når jeg har brukt dem enda mer. :)

      Delete
  2. Oi du er jammen så heldig! Årets julegave :D

    ReplyDelete
  3. Så gøy med vinnerlykke! Gratulerer! Og takk for informativt innlegg - jeg har faktisk aldri prøvd Addi eller Symphonie Wood.
    Her går det mest i metallpinner jeg har arva og litt i innkjøpt bambus, foretrekker vel sistnevnte i tjukke pinner. Kanskje Symphonie Wood kunne fungert på små, pirkete prosjekt på pinne 2/2,5? Der blir jeg ikke fornøyd med pinnene jeg har.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har SymfonieWood-strømpepinner i str 2, og er alltid litt redd for å knekke trepinnene når de blir så tynne. Men det kommer vel gjerne an på hvor brutalt man behandler pinnene når man strikker :)

      Delete
  4. Gratulerer! Og jeg er faktisk helt enig ang. Addi Lace - liker tuppene bedre enn på Turbo, men metallukta gjør at jeg ikke liker å strikke med de. Har vurdert å prøve Hiya Hiya Sharp, som visstnok også skal ha veldig spisse tupper, uten å være like dyre som Signature. KnitPro Nova metallpinner er litt spissere enn Addi Turbo, tror jeg, men har hatt mer problemer med skjøtene der.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha, Hiya Hiya har jeg bare såvidt hørt navnet på, aldri sett eller kjent på, så de må jeg sjekke ut! Ser de har Hiya Hiya på Loop i London, og der er jeg om ganske nøyaktig to uker (og noen ekstra strikkepinner burde man vel kunne klare å få plass til i bagasjen, blir verre med alt garnet jeg regner med jeg blir fristet av ;o)

      Delete
  5. De så lekre ut! Jeg er svoren knit picks-tilhenger, det har reddet strikkekarrieren min - den var sterkt truet av vonde hender og ømme skuldre. Løsningen for meg var å strikke løst, og på spisse trepinner :)

    ReplyDelete
  6. Så heldig du var som vant! Eg har sett på sånne sett og tenkt at det måtte vel vere bra - sjølv strikkar eg på ymse gamle metallpinner og litt billig bambus. Ikkje heilt optimalt. På eit sett strømpepinner av metall som eg arva etter bestemor mi har tuppane blitt heilt nedslitt. Ikkje så behagelig å strikke på men likevel fint å eige, det vitnar om mange, mange år i flittig bruk.

    ReplyDelete
  7. Oi, nå skjønner jeg at jeg er en skikkelig novise når det gjelder pinner. Har egentlig vært veldig glad i bambuspinnene til KA, men får nesten kun tak i dem i DK. Har vel også kommet frem til at jeg strikker litt løsere med bambuspinner, litt for løst enkelte ganger og har dermed gått tilbake til metallpinner igjen.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)