Wednesday, December 26, 2012

Julegavestrikk del 1 – monokrom påfugl

Desember er høysesong for smugstrikking, og stilletid på de fleste strikkebloggene – men nå er riskremen er spist, mandelen funnet og pakkene åpnet, så dermed blir det et lite rush av julegavestrikk her på bloggen de neste dagene. :)

Bloggen min nærmer seg to år (å, har jeg ikke blogget lenger, altså?), og det aller første strikkeprosjektet jeg blogget om den gangen for snart to år siden var en versjon av Peacock shawlette. Dét sjalet var strikket i blågrønn alpakka, for den rette påfuglfeelingen – men mønsteret passer jammensanten fint til andre farger, også.

Denne utgaven av Peacock shawlette ble grå med et lite hint av lilla. Garnet er Primo fingering fra The Plucky Knitter, en myk og fin ull/kasjmir-blanding. En hespe inneholder 350 meter garn, og det var akkurat såvidt nok til sjalet – faktisk såpass såvidt nok at jeg ble temmelig nervøs mot slutten. For sjalet skulle liksom være julegave, og å bestille mer av dette garnet er ikke nødvendigvis en enkel affære. Sånn er det med fancyschmancy håndfarget garn fra USA, bare postgangen tar som regel noen uker. I tillegg kan man ikke bare droppe innom Plucky Knitter-nettbutikken (eller Etsy-butikken deres) når man måtte ha lyst, og bestille en hespe eller to – neida, her har man garnslipp med ujevne mellomrom, og da gjelder det å være kjapp med tastefingrene siden mye av garnet forsvinner ganske umiddelbart etter at det er lagt ut for salg. Muligens ikke garnet man ser seg ut til prosjekter med knappe tidsfrister, med andre ord.

Sjalet strikkes nedenfra og opp, og det er et greit og forholdsvis kjapt lite prosjekt. I grunnen ganske kjekt å starte med de lengste og seigeste mønsteromgangene mens oppskriften er ny og fersk og motivasjonen er på topp!

Dette er forresten et sjal som virkelig trenger blokking for å komme til sin rett. Å blokke et sjal vil si å skylle det opp, og så strekke det i fasong mens det fremdeles er vått. Jeg har et sett med blokkewire og t-pins (kjøpt herfra) til formålet, men det funker finfint å bare bruke vanlige knappenåler, også. Jeg strekker det våte sjalet ut på en treningsmatte, eller på en puslespillmatte omtrent lik denne (fås for eksempel kjøpt i lekebutikker og hos Biltema), bruker nåler og eventuelt wire for å spenne sjalet ut i den fasongen jeg vil det skal ha, og lar sjalet tørke. Blokking gjør at hullmønsteret “åpnes opp” og blir tydelig og flott.

Før blokking ligner dette sjalet mest på en strikket eggekartong, i grunnen. Eller kanskje en litt rar …hjerne?

13 comments:

  1. utrolig fin sjal!!
    fortsatt God Jul :-)

    ReplyDelete
  2. Mottageren er kjempefornøyd:) Utrolig fint og mykt!

    ReplyDelete
  3. Det er så perfekt og vakkert alt du lager.. sukk :-) Men gleder meg stort over å kunne få titte:-) Så får vi se hvordan det nå går med meg og mine 40 nøster Indcita DK babyalpakka.. Noe får vi vel til på et vis, men er ingen superstrikker.. Vrange masker har en tendens til å bli løsere enn de rette :-)
    Jofrid

    ReplyDelete
  4. Nydeleg sjal, heldig er den som fekk dette i julegåve:-)

    ReplyDelete
  5. For et nydelig sjal! Det var julegaven sin, det:)

    ReplyDelete
  6. Nydelig sjal! Tenker det ble godt mottatt:-)
    Ha en fortsatt God Jul!

    ReplyDelete
  7. For et lekkert sjal.
    Jeg har fine ut jeg har aldi tålmodighet og strikke sjal jeg.

    ReplyDelete
  8. Fniser litt av eggekartonghjernen din. Nydelig sjal!