Sunday, December 9, 2012

Lue til en liten nisse (med oppskrift)

En liten nissejente som skal på nissefest i barnehagen trenger såklart en ordentlig nisselue!

IMG_2188

Datteren jeg ville ha lang nisselue, og den måtte selvfølgelig strikkes i Drops merino extra fine (jf. høstens og vinterens tidligere luestrikkeinnlegg, toåringen har bestemt seg for at merinoen fra Garnstudio er det eneste garnet som duger til luer). Toåringen har forresten en ferdigkjøpt og skikkelig syntetisk nisselue også, men den nekter hun å bruke – for den klør, nemlig! Mammas hjemmestrikkede ull-luer, derimot….! Godt oppdratt, sant vel? ;o)

IMG_2205

Oppskrift på nisselue hadde jeg ikke, men resultatet syns jeg ble bra, så jeg deler framgangsmåten min. Dette blir en nisselue i størrelse sånn omtrent 4 år.

Garn: Drops Merino Extra Fine. 2 nøster holdt akkurat såvidt, du bør ha et reservenøste på lur.
Pinner: 3 og 3.25 (evt 3 og 3.5). Jeg strikker ikke løst, heller litt stramt. Strikker du løst bør du velge pinne 2.5 og 3.

Luen strikkes rundt, først på 40 cm lang rundpinne og etterhvert på strømpepinner (evt magic loop).

Jeg la opp 100 masker på pinne 3, og strikket vrangbord 2 rette-2 vrange i fire centimeter. Skiftet til pinne 3.25, og strikket glattstrikk til luen var 14 cm lang, inkludert vrangbord.

Deretter begynte jeg å felle. Jeg strikket 5-6 omganger med glattstrikk mellom hver felleomgang, for å få en lang nisselue. Jeg felte 4 masker på hver felleomgang, jevnt fordelt. Det vil si at jeg på første felleomgang strikket 23 masker, 2 masker rett sammen, strikket 23 masker osv. Jeg strikket deretter 5-6 omganger glattstrikk, og på andre felleomgang strikket jeg 22 masker, 2 masker rett sammen, og så videre. Det blir én maske mindre mellom fellingene for hver felleomgang.

Avsluttet med å trekke tråden gjennom de siste 12 maskene, og festet alle trådendene godt. Laget dusk og festet den godt i luetuppen. Til en nisselue størrelse ca 4 år gikk det med nøyaktig to nøster Drops merino extra fine, inkludert dusk.

Jeg strikket med forholdsvis tynne pinner (anbefalt for garnet er pinne 3.5-4), i tillegg til at jeg i hvertfall ikke strikker løst. Syns nemlig Drops-merinoen siger og blir  fort slaskete og slapp, og da er det lurt å strikke litt stramt.

Hvis du strikker nisselue etter framgangsmåten min blir jeg glad om du legger igjen en kommentar! :) Her finner du nisseluemønsteret på Ravelry.

nisselue

30 comments:

  1. Så fin den ble, denne må jeg prøve. :-)

    ReplyDelete
  2. Så fin liten nisse du har i hus :) Kjekt at du legger ut oppskriften, kanskje den må prøves engang :)

    ReplyDelete
  3. Ååååå for en fin lue !!!
    Takk for oppskriften ! Nydelig prinsesse !

    ReplyDelete
  4. Så fine! Både nissejenta og lua:-) Jeg vil strikke sånn til meg selv!

    ReplyDelete
  5. Så fin nisselue. Og snill du er som deler oppskrift! Jeg fikk litt lyst å strikke denne til min niese, men det får nesten bli til neste jul :) Ha en fin 2.søndag i advent :) klem

    ReplyDelete
  6. For ei søt nissejente du har! Jeg synes også det er viktig at luer ikke klør, og Drops Merino er et supert garn slik.
    Det kan hende det blir ei lang nisselue før jul, og da skal jeg linke til sida di i tilfelle. Kjekt at du deler. Det blir jeg glad av.

    Ha ei fin førjulstid!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Beautiful knitting, wonderful blog and photos!

    ReplyDelete
  8. Superfin, nå ble jeg sugen! Har akkurat kjøpt to nøster av det røde garnet, selv om jeg heller ikke liker det, hvordan kan det ha seg? Mykt og klør ikke i pannen, vi får se hva det blir. Har veldig glede av bloggen din forresten!

    ReplyDelete
  9. Nydelig lue og nydelig modell :) Tusen takk for at du deler oppskrift. Jeg skal si ifra om jeg lager den. Har en liten nisse her hjemme, men han har en lue som han i grunnen er litt i overkant fornøyd med... Han har i allefall brukt den siden september...

    ReplyDelete
  10. Så fin lue!! Holder på med den nå, men luerer litt på hvordan du har laget dusken

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg gjør omtrent som dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=41 (video hos garnstudio)

      Delete
  11. Jeg har laget lua etter din framgangsmåte og linket til deg fra bloggen min. Fin lue! Takk for oppskrifta ;)

    ReplyDelete
  12. Du er helt rå når det gjelder strikking !! :) Takk for at du deler med oss andre !! Denne oppskriften var akkurat det jeg trengte nå :) Jeg strikker også luer av Drops Meriono Extra Fine. Hvis du ikke har utgitt noen bok,så bør du gjøre det !
    Hilsen Reidun D.

    ReplyDelete
  13. Kjempesøt nisselue på supersøt lita tulle som jeg vil strikke til barnebarnet så hun kan ha til neste jul! Takk for oppskrift!
    Jeg har lånt bildet og linket oppskriften din i mitt siste innlegg og håper det er ok.

    ReplyDelete
  14. Kom over denne flotte nisseluen. Nærmer seg jul og det er på tide å fylle på med mer strikk - og større luer, hihi. Har lagt denne varianten på minnet. Har strikket lignende i annet garn før, men jeg liker veldig godt det garnet - og jeg skal strikke til en 4-åring. Vinn vinn her altså ;)

    Takk for oppskrift og inspirasjon. Lenker til deg om denne kommer på pinnene - først i november. Må bare først, hihi :)

    ReplyDelete
  15. Takk for oppskrift, denne må jeg prøve! Hvordan lager du dusken?

    ReplyDelete
  16. How can I get this pattern in English?

    ReplyDelete
  17. I gårkveld/dag har jeg strikket luen, takk for at du deler mønsteret :)
    Min utgave kan sees her http://nragnhild.blogspot.no/2014/11/lue-til-en-liten-nisse.html

    ReplyDelete
  18. Can you translate this hat pattern to English?

    ReplyDelete
  19. Kunne du gi oss strikkefasthet (gauge). Bor i USA og har funnet ett garn jeg liker, men er redd det er litt tyngre enn det du bruker.

    ReplyDelete
  20. Takk for oppskrift. Lue nr. to er på pinnene nå. Enkel og veldig fin oppskrift.

    ReplyDelete
  21. Hei, lurte på å prøve meg på denne oppskriften, synes det er supert at du skriver hva du gjør istedet for strikkespråket med alle sine rare forkortelser :D
    MEN! jeg er fattig student, og skulle gjerne kjøpt et garn til ca 2-30,- nøste, og det hørtes dyrt ut det du har brukt. Har du et garn fra Nille/Europris/Sparkjøp som kan anbefales :)?

    ReplyDelete
  22. Hei, da har jeg prøvd ut mønsteret - og lua ble kjempefin:) Jeg strikket av restegarn, så da ble det noe superwashgarn jeg hadde. Da gikk det med litt over tre nøster, men la opp 104 masker for å få ei litt større størrelse. Etter dattras ønske ble den fora med litt drops puddel i front, den måtte være med. Superwash klør litt, så tror kanskje ønsket ikke var så dumt. Tusen takk for kjempefint mønster!!
    Toril

    ReplyDelete
  23. Da har jeg prøvd ut mønsteret ditt, og har sendt ei veldig fornøyd lita jente til barnehagen i dag. Jeg brukte superwashgarn, og det gikk da med litt over tre nøster. Dattra ville absolutt ha noe drops puddelgarn i lua, så foret den litt i front med litt av dette. Det var nok ikke så dumt, for superwash klør nok en del;) Tusen takk for kjempefint mønster!!

    ReplyDelete
  24. Nå sitter jeg med min sjuende nisselue på pinnene og må bare få skryte av hvor fine og lettstrikkede de er. Jeg har allerede strikket til mine egne barn, bestillingsstrikk til Rubens babyen til minstemann, bestekompisen til minstemann (som var så misunnelig i desember i fjor når han så min gå med lua si hver dag), til nevø og niese, og nå er jeg igang med å spre det glade nissebudskap til en venninne i storbritannia. Tusen takk for super oppskrift!!

    ReplyDelete
  25. Tusen takk for flott oppskrift. Lue nr 1 av 2 er ferdig:)

    ReplyDelete
  26. Hei :) takk for at du har lagt ut en oppskrift som Var lett å strikke etter :) har strikket en til datteren min på 3 og en til meg selv :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)