Sunday, December 2, 2012

Unnskyld, det sitter en ugle på hodet ditt

Når man er førskolelærer og jobber i barnehage, så burde snodige luer og votter være obligatorisk jobbantrekk, syns jeg. Er ikke totalt overbevist om at min mor, førskolelæreren, er helt hundre prosent enig, men når man får veldig stilige artige luer og votter i gave så må man jo nesten bruke dem også, sant vel? ;o)

Tidligere har førskolelæreren fått fiskelue, og for ikke lenge siden havnet de splitter nye uglevottene mine hos henne, de også. Og selvfølgelig trenger hun en ugle på hodet! Oppskriften til ugleluen Chouette (høres fjongt ut, men det betyr rett og slett “ugle”, på fransk) har bare vært tilgjengelig på Ravelry i en drøy måneds tid, men det er allerede strikket over 250 ugleluevarianter, og nærmere 900 har satt ugleluen i strikkekøen sin. Populær liten sak, med andre ord! Mulig det havner mange ugleluer under juletrærne i år?

uglelue

Luen fins i fire størrelser, fra småbarn til voksen. Jeg la opp et par masker ekstra og strikket dessuten noen flere omganger på luen, for jeg syns luer skal dekke ørene og originalen ser ut til å være litt kort. (Dessuten vet jeg at mottager foretrekker luer som sitter løst.) Pinne 6 betyr superkjapp strikk, denne luen fikser man på et par små timer. Enkel og grei, noen få omganger med litegranne fletting, og ellers for det meste vrangmasker.

uglelue

Jeg strikket i Drops Karisma, holdt dobbelt – og knappe to nøster Karisma forsvant fra lageret. Luen fikk to messingknapper til øyne, kjøpt billig på eBay. Ulempen med knappekjøp på eBay er at selgerne der har en tendens til å operere med forholdsvis store kvanta, så nå har jeg tjueåtte ugleøyemessingknapper igjen. Kjekt å ha …sikkert. (Sammen med de femti kokosnøttskallblomsterknappene, de tohundre trehjerteknappene, og, og, og…)

Vottene på bildet er Grove, strikket i høst – de kan du lese mer om her.

Siste sjanse til å være med i trekningen av Klassisk barnestrikk, jeg trekker en vinner ved midnatt – legg igjen en kommentar her (link) om du vil være med ;o)

18 comments:

  1. Superkul lue, og som passer mange aldre.
    Så en veldig søt utgave på bussen i går, modellen var noget yngre, men luen var like kul :-)

    ReplyDelete
  2. Himmel.. den var fiiiiin... Fikk så lyst til å strikke at jeg tror jeg må lage med en tunika med store lommer sånn at jeg kan strikke mens jeg står og går :-)
    Jofrid :-)

    ReplyDelete
  3. Så fantastisk flott og herlig lue! Passer jo perfekt til barnehageansatt, ja!

    Ønsker deg en fin søndag!

    ReplyDelete
  4. Tøff lue, og så god og varm ut! Ikke verst med snø til ære for fotografen heller da!

    ReplyDelete
  5. Flott lue, tror jeg må legge den i "to do" lista mi.

    ReplyDelete
  6. Den var rett og slett superkul!!

    ReplyDelete
  7. Utrolig morsom. En sikker vinner under treet!

    ReplyDelete
  8. Dette var en utrolig kul lue, og stilig fotografering også. Sånn lue har jeg også lyst på

    ReplyDelete
  9. Før en rå tøff lue den likte jeg utrolig godt.
    Den fikk jeg og lyst og stikke.
    Flotte votter og.

    ReplyDelete
  10. åhh for en herlig lue! En slik vil jeg ha!!!! Men jeg kan nok ikke strikke en selv :( Kanskje du skal gi bort en slik? hint hint :D

    ReplyDelete
  11. Veldig kul lue! Den blir nok tatt godt i mot, tenker jeg.

    ReplyDelete
  12. Hei
    Denne var artig. Den ser ut som den passer deg fint og når du har den jobben du har så må en nesten ha noe slikt. Tenker det er mange som har lyst på denne i barnehagen. Det er veldig mye fint du har på bloggen din.

    ReplyDelete
  13. Så fin! Eg har sett denne rundt om kring, ikkje rart den er populær. Eg har planar om å strikke noko uglerelatert til svigermorsom samlar på ugler, kanskje dette hadde vore noko?

    ReplyDelete
  14. Haha, så fin!!! Har bare sett den som barnelue hittil, men vi voksne burde skjerpe oss litt og ha litt morsommere luer vi også! Mer morsomme luer = flere smil i hverdagen! Og det kan man jo alltids trenge i vintermørket.
    Ha en fortsatt fin dag!

    ReplyDelete
  15. Luen er kul og ser deilig varm ut. Vottene er i tillegg nydelige.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)