Wednesday, January 9, 2013

Bolla pinnsvin

I sommerhalvåret tusler og tasler det en hel del fine, små pinnsvin rundt her vi bor, men nå på vinteren ligger de forhåpentligvis trygt og sover i kvisthauger og under lauv og trerøtter. Disse pinnsvinene, derimot, de liker både snø og kulde og sier sannsynligvis ikke neitakk til en aldri så liten snøballkrig, heller.

2013-01-07

Pinnsvinvotter har jeg hatt lyst til å strikke lenge, så når årets fjorårets julegavestrikkemaraton var vel overstått var disse vottene blant de første prosjektene på pinnene. Jeg har sett flere oppskrifter på lignende votter, blant annet disse, men min variant er strikket på gefühlen. Jeg strikket helt standard votter med tommelkile, og med perlestrikk i det mørkebrune partiet. Felte til en spiss snute, og broderte på øyne og nesetipp. Enkelt og greit!

Vottene er strikket i årgangsgarn fra lageret: brun/beige/natur-melert Sandnes Smart, og mørkebrun New Zealand lammeull, sistnevnte holdt dobbelt.

Jepp, jeg har brukt både superwashbehandlet og ubehandlet ull i samme prosjekt! Jeg foretrekker helt klart ull som ikke er superwashbehandlet til vottestrikk (og stort sett til det meste annen strikk også, når jeg tenker meg om), for votter blir aller best i bruk om de tover litegranne og blir tette og myke og ekstra varme og former seg litt etter hånden – og å bruke superwashbehandlet ull i vottemansjetter kan være et lurt trekk, siden mansjetten da ikke vil tove og krympe, og beholder fasongen. (Men i disse vottene er det et felt med superwashull aller ytterst, så forhåpentligvis tover ikke den mørkebrune lammeullen så altfor mye, da er det en viss fare for at vottene blir noget merkelige i fasongen. Noen sjanser må man ta her i livet, sant?)

Til et par votter i størrelse sånn omtrent 4 år gikk det med 40 gram garn, og med årets nye forsøk på å begrense garnlageret litt har jeg nå opparbeidet meg retten til å kjøpe 20 gram garn, eller nesten et helt halvt nøste. Det holder nok finfint når jeg reiser på tur til Loop i London om et par dager! ;o) Jeg har prøvd garnkjøpestopp før, det blir jeg sur og vanskelig og mister strikkelysten av – så nå gjør jeg et forsøk på to nøster ut = max ett nøste inn. Rapporter følger – både fra Loop og etterhvert fra årets garnlagerbegrensningsopplegg.

22 comments:

  1. Så flotte voter du har strikket! Blir spennende å se om lammeulden tover!

    Også er jeg veldig spent på om du klarer å kjøpe bare et helt halvt nøste på loop :P Lykke til i allefall!

    ReplyDelete
  2. Så fine! Kanskje eg må prøve å prakke noko liknande på min treåring, sjølv om han egentlig berre er interessert i brannbilar...

    Det er så koselig med pinnsvin. Første par åra me budde her me bur no hadde me også pinnsvin i hagen, men dei siste to somrane har dei vore heilt borte. Trist, og eg anar ikkje kvifor - det burde vere rikeleg grøntareal/skog rundtomkring her. Kryssar fingrane for at dei kjem tilbake i år!

    ReplyDelete
  3. Så flotte de vottene er :D

    ReplyDelete
  4. Så utrolig søte votter :)

    ReplyDelete
  5. Fine votter :)

    Og det er flere som skal på tur til Loop om et par dager... Fantastisk sted!

    ReplyDelete
  6. Du er så flink og kreativ! Jeg hadde bestemt meg for å ikke kjøpe mer garn jeg og og heller bruke opp det jeg hadde, men plutselig en kveld hadde jeg bestilt garn til er vogntog sant raggsokkgarn likevel... ;-)

    ReplyDelete
  7. De var jo bare knall!! Det er så gøy å strikke ting som virkelig blir godt mottatt:-)

    ReplyDelete
  8. Tror ikke jeg har sett slike før, men de var kjempefine. Kjekt at du forklarer litt om hvordan du strikker dem.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  9. Så stilige! Kjempe fine votter :) Inspirende og flott blog gogså :)

    ReplyDelete
  10. Så søte, kjempe god ide med slikt mønster på vottene :)

    ReplyDelete
  11. Så artige votter!! :-) <3

    Jeg er presenil og husker dermed ikke særlig godt, så dette har jeg sikkert sagt før, men altså, jeg beundrer at du er så flink å bare strikke i vei og måten du kombinerer garn på. Jeg er rett og slett alt for pysete og tør ikke prøve å kombinere på den måten. Har så lyst å prøve og strikke noe etter eget hode også, men føler jeg kan for lite.
    Alltid så kjekt å kikke innom her og beundre hva enn du har laget og lese dine tanker rundt det du strikker!!
    Håøer du får en fin tur til London. Det er en fantastisk by!! Har kun vært i en strikkebutikk der, I Knit London :-)

    ReplyDelete
  12. Nei, så utrolig skjønne disse var! Må jo være perfekt sammen med reveskjerfet som monstermønster strikket for litt siden? :)

    ReplyDelete
  13. Kjempesøte votter. Tror faktisk jeg har noen rester i brun og beige alpakka. Hadde nok falt i smak med pinnsvinvotter hos fireåringen her:)

    Mvh HegeA

    ReplyDelete
  14. Så kule votter! Skjønner godt at unge ble i ekstase for disse!

    ReplyDelete
  15. Veldig søte pinnsvinvotter!
    Kul idé :O)

    ReplyDelete
  16. Noralill fra TI13 March, 2013 19:10

    Jeg ler og ler av alle grammene med garn du har rett til å kjøpe etter hvert strikkeprosjekt- selv når det bare er 20 gram! Disse pinnsvinene er skikkelig søte =)

    ReplyDelete
  17. Å, det var flotte votter, dem likte jeg!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)