Sunday, January 20, 2013

Malabrigohals – og islykter

Jeg strikket Verdens Enkleste Hals til meg selv i fjor, og den myke, deilige halsen har vært en klar favoritt i hele høst. Nå har jeg strikket en ny versjon, denne ble gitt bort og jeg sier meg mer enn fornøyd hvis den blir brukt halvparten så mye som det min har blitt!

islykt

Yndlingshalsen min ble strikket i Malabrigo Rios, og denne varianten er strikket i et annet garn fra Malabrigo, nemlig Merino worsted, innkjøpt hos Eat.Sleep.Knit. Garnene har nøyaktig lik løpemeter (192 meter per 100-gramshespe), men de er likevel temmelig forskjellige – Merino worsted er entrådet og litt ujevnt spunnet, mens Rios er superwashbehandlet. Begge garnene er supermyke og behagelige, men Rios føles glattere og loer muligens litt mindre.

Fargen heter “purple mystery” og varierer mellom mørk, mørk blålilla og lysere, rødere lilla. Jeg syns fargevariasjonen i garnet kler strukturen i perlestrikk veldig bra. Jeg brukte en hespe – 100 gram – og fikk en stor, god, myk og varm hals. Garnet er som nevnt ikke superwashbehandlet, men vaskemaskinen min er ganske grei og vasker fint og forsiktig, så jeg hiver alt av ull på håndvaskprogrammet uten problem. Vel, nesten uten problemer, tydeligvis. For denne halsen tovet en hel del, så det er rimelig å anta at Malabrigo merino worsted tover ekstremt lett. Halsen var stor og vid i utgangspunktet, så den lett-tovede utgaven ble faktisk både passe og fin, bare litt tettere enn opprinnelig planlagt.

“Oppskrift” (og bilder av versjon nummer 1) finner du i dette blogginnlegget.

lyslykt av is

Lyslyktene på bildet er superenkle å lage, og resultatet blir ordentlig fint! Man fyller en ballong (eller tre) med vann, det er lurt å ikke fylle ballongen helt, sånn at man får en flat side (som lyslykten kan stå på). Bruk litt store ballonger, og blås inn litt luft før du knyter igjen. Plasser ballongen i en dyp tallerken, og sett den ut i kulden. En forutsetning at det er minusgrader ute. ;o) La ballongen stå til det ytterste vannlaget er frosset, islaget må være noen centimeter tjukt, men du vil ikke at vannet skal bli gjennomfrosset – vi lager lyslykter, ikke bowlingkuler.

Vi hadde temperaturer rundt 5-6 minus, og lot ballongene stå ute i et døgn. Da var islaget blitt omtrent 1.5 cm tjukt. Vi fjernet ballongene (over kjøkkenvasken), banket (forsiktig!) hull i toppen av iskulen med skrutrekker og hammer, og tømte ut vannet. Hullet må være stort nok til at du kan få plassert et lys inne i lykten. Sett lykten ut, tenn lys – og nyt synet! Fine, ikke sant?

islykter

Idéen til islyktene fant jeg på Pinteresthagebloggen Moseplassen har også laget en fin videotutorial.

8 comments:

  1. Nei, så flotte runde islykter. Jeg har nettopp avtalt med unga om å lage i dag, men runde var jo ekstra spennende, det har jeg aldri sett før!!! Nå må jeg lete etter ballonger ;)

    ReplyDelete
  2. Så fine lys lykter, artig å kunne bruke denne kulden til noe! Flott farge på halsen :)

    ReplyDelete
  3. Kjempe fine lykter. Jeg jobber i barnehage, og vi har sammen med barna utforsket litt med is og vann. Det blir også veldig fint om man tar litt blå konditorfarge i ballongen før man fyller den med vann.

    ReplyDelete
  4. Så fine lyslykter! Litt ekstra schwong over disse kontra vaskebøtte-lyslyktene som jeg er vokst opp med ;) kjempelekker hals!

    ReplyDelete
  5. Flotte lyslykter!
    Og halsen ser super ut; nydelig farge! Malabrigo-garnet er jo bare herlig. Jeg har ikke prøvd worsted, bare rios og sokkegarnet, men nå fristet du meg gitt!!! Jeg har allerede vært inne på nettbutikken og kikka :)
    Ha en fin dag! Klem :)

    ReplyDelete
  6. Digger sånne lyslykter, har hatt fullstendig dilla i vinter (det har jo vært så kaldt...) Jeg har fylt noen sånne pæreformede ballonger nesten helt, da ser de ut som sånne fænsie glass-lykter (Holmegaard) når de er ferdige. Kakker hull i siden, så smelter det hull i toppen av seg selv etterhvert ;)

    Min erfaring ang. toving er forøvrig at en-tråds løst ullgarn tover bare du ser litt hardt på det... uansett tykkelse. Med mindre det er superwash-behandlet, såklart :)

    ReplyDelete
  7. Flott innlegg! Jeg liker at saker og ting blir forklart skikkelig. Artig med de lyslyktene, riktig dekorative. Fin hals også! Det er så mye garn i handelen nå at det skal noe til å holde seg oppdatert om hvordan det "oppfører seg" i ulike situasjoner.

    Ønsker deg en fin dag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)