Sunday, January 6, 2013

Vinterhvitt

Først: TUSEN takk for alle de fine kommentarene på årskavalkaden! Her blogges det fremdeles fra 2012-produksjonen, mange av julegaveprosjektene gikk visst fortere å strikke enn å blogge!

“Gidder du å lage en julestrikkeønskeliste?” sa jeg til mammaen min. Og angret etterhvert en smule på det, siden et naturhvitt sjal sto øverst på listen. Og hvitt er av en eller annen grunn kjedelig å strikke med, syns jeg. Her sitter man på et forholdsvis innholdsrikt garnlager, med håndfarget og fancy garn i alskens flotte varianter – og så ber hun om naturhvitt!?;o) Men ok, et tynt, hvitt sjal er sikkert kjekt å ha. Passer til “alt”. Delikat og fint. Ser den.

Naturhvitt garn er ikke det jeg har mest av i lageret mitt, men jeg fant nå fram diverse naturhvite hesper og nøster, og landet på at et Camomille-sjal i sytrådtynn Cascade alpaca lace og myk og fluffy Pickles pure thin alpaca burde bli bra. Cascade-lacen har jeg strikket et fnugglett lite sjal i tidligere, det kan du se her. Det supertynne alpakkagarnet er veldig lite elastisk, og uelastisk sytråd + forholdsvis tjukke pinner (nr 4) er ingen spesielt god kombinasjon om man er ute etter et prosjekt som er kjapt å strikke. Camomille strikkes i striper – noen omganger med enkel tråd, og noen med dobbel, sytrådomgangene ble etterhvert ganske langdryge mens i omgangene der lace’n strikkes sammen med den tjukkere alpakkaen fra Pickles ble sytråden helt til å leve med. Veldig kjekt når to garn man egentlig ikke liker spesielt godt, funker aldeles finfint sammen!

 

Jeg har strikket et Camomillesjal tidligere, i grått, og det har blitt en favoritt. Gedigent og tynt og mykt! Oppskriften fins kun i heftet som heter Amimono Knit Collection 2010, men dette er et rimelig enkelt og greit sjal, så jeg har bare hermet, jeg. Originalversjonen, og det første hermecamomillesjalet jeg strikket, har dusker i vingespissene – duskene gir fin tyngde til det lette, tynne sjalet, men jeg syns de er litt i veien når jeg bruker sjalet, så jeg droppet dusker denne gangen.

Pickles har tre alpakkavarianter, jeg har testet to. Strikket et sjal i mellomtjukkelsen (Pickles pure alpaca), og det loer og røyter fremdeles, etter et par vask, noe voldsomt. Til Camomille har jeg brukt den tynneste alpakkavarianten fra Pickles (Pickles pure thin alpaca), og den loer heldigvis mindre. Og i kombinasjon med lace-garnet fra Cascade ble det faktisk riktig så bra.

camomille

18 comments:

  1. Nydelig sjal i en veldig fin garnkombinasjon:-) Skjønner godt at mammaen din ønska seg et slikt. Ha en fin søndag!

    ReplyDelete
  2. Tror Camomille er en klassiker. Dette var nydelig i naturhvitt og veldig fine bilder du har tatt nå som det knapt nok er dagslys. Jeg slet også med tynn alpakkalace på et lilla Camomille jeg strikket, veldig drøye pinner ja. Nå fikk jeg lyst på et naturhvitt også, har jo bare strikket tre fra før. :)

    ReplyDelete
  3. Stilige bilder med fiskekroker på sjal! Mora di har god smak, ingen tvil om det:)

    ReplyDelete
  4. Så utrolig nydelig sjal du har strikket! Og det passet godt til bakgrunnen du har valgt for bildene; minner meg litt om skum på bølgetoppene.

    ReplyDelete
  5. Nydelig sjal - er så fint med kombinasjonen av tynt og tykkere garn!

    ReplyDelete
  6. Nyyydelig sjal og kjempe flotte bilder :D

    ReplyDelete
  7. For et lekkert sjal! Så stilig effekt det ble med enkelt og dobbelt garn!

    ReplyDelete
  8. Lekkert!
    Og takk for avbefaling av garn. Det er også greit, innimellom.

    ReplyDelete
  9. Nyydelig. Jeg har et påbegynt hvitt et jeg også, litt for langt ned i strikkekurva skjønte jeg nå. Takk for motivasjon!

    ReplyDelete
  10. Går det virkelig an å bruke dobbelt garn, så enkelt garn i striper, med samme pinnenummer uten at det blir mye forskjell på radene? Ser jo helt fantastisk ut!!
    Gudrun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går helt fint, ja! :) Blir selvsagt mye "tettere" i de doble stripene, men jeg syns effekten blir fin.

      Delete
  11. Et nydelig sjal, og kjempefine bilder!
    Pernilla

    ReplyDelete
  12. Helt nydelig!! Heldig mamma du har!!

    ReplyDelete
  13. Nydelig sjal!!! ♡ ♡

    Og du fortjener all den skryten du kan få!! Du strikker utrolig mye fint, du deler mange gode tips, har masse flotte bilder og gir så utrolig mye inspirasjon. Det er alltid kjekt å lese denne bloggen. ♡ ♡

    Skulle ikke du strikke noen dukkeklær til datteren din ved juletider, eller husker jeg feil? Jeg liker å strikke dukkeklær selv og syns alltid det er kjekt å se dukkeklær hos andre. Ikke så mange som lager det. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk for skryt! :)

      Joda, du husker helt rett - det stemmer at jeg hadde dukkeklærstrikkeplaner - men jeg rakk bare en kjole + et par "sko" før jul, så satser på litt mer dukkeklær før datterens bursdag (i februar)!

      Delete
  14. Selv om jeg strikker selv så skulle jeg ønske noen kunne strikke til meg! Sjalet var aldeles nydelig i all sin enkelthet!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)