Sunday, February 10, 2013

Fiskevotter – bokstavelig talt

Pappaen min trengte flere votter, og disse skal brukes når han er på hytten og tøffer rundt i båten sin og driver matauk filosoferer og speider etter havørn og nyter livet med fiskestang og kaffe, og dessuten når han bygger og fikser og ordner rundt omkring på hytten. Arbeidsvotter, med andre ord. De skulle være gode og varme, men ikke supertjukke tovavotter, litt grep om fiskestangen er sikkert greit å ha om Tidenes Torsk skulle bite på kroken. 

Dessuten syns jeg jo at vottene gjerne kunne være litt fine også, da.

IMG_2740 

Har ikke brukt oppskrift, men strikket en helt standard vott med tommelkile og rund tupp. Jeg gjorde en liten vri, og strikket vrangborden i superwashbehandlet ullgarn, mens resten av votten er strikket i ubehandlet ull. Votten er tovet litt forsiktig for hånd, og vil tove enda mer i bruk – men superwashgarnet i vrangborden vil selvsagt ikke tove. Dermed beholder man en elastisk og ikke for tjukk mansjett som sitter godt rundt håndleddet, samtidig som man får alle fordelene med en lett tovet vott – den blir myk, tett, varm og former seg litt etter hånden.

fiskevotter

Hver vott fikk en stripe med en liten fiskestim, i noenlunde samme farge som mansjetten. Fire forskjellige garntyper er brukt – vrangborden er strikket i mørk sjøgrønnblå Drops Karisma, mens selve votten er strikket med dobbel tråd: en tråd Holst supersoft og en tråd estisk ull av ukjent opphav og tjukkelse. Muligens Evilla, og jeg tipper ca 400 meter/100 gram. I alle fall veldig ubehandlet, med garnet fulgte et rikholdig utvalg vegetasjon og dessuten en umiskjennelig duft av sau. Fiskemønsteret er strikket i latvisk ull, Klippan Saule, innkjøpt for en særdeles billig penge i Riga, og med omtrent 325 meter/100 gram. Totalt veier vottene litt under hundre gram.

12 comments:

  1. Kjempesøte votter!
    Og veldig lurt det der, med å kombinere superwash/ubehandlet for ønsket passform! (Den gangen jeg kombinerte de to, var det ikke meningen, og resulterte i noen veldig rare tøfler som gikk i boss. :/

    ReplyDelete
  2. Kjempefine votter, mandige, men likevel med litt fiske-stash på :-)

    ReplyDelete
  3. Veldig koselig med spesialtilpassede votter
    - så morsomt med fiskestim svømmende rundt!

    ReplyDelete
  4. Åååå så smart du er med mansjettene i superwash garn !!! Genialt.
    Enda mer jeg må strikke !
    Takk for inspirasjonen !

    ReplyDelete
  5. Åååå så smart du er med mansjettene i superwash garn !!! Genialt.
    Enda mer jeg må strikke !
    Takk for inspirasjonen !

    ReplyDelete
  6. Knallfine votter og så kjekt å få brukt opp litt forskjellig garn. Veldig smart med mansjetter i superwashgarn. Blir sikkert veldig god passform på dem. Ha en fin, ny februaruke:-)

    ReplyDelete
  7. Disse var flotte! Så lurt å strikke vrangborden i superwashgarn!! Kan tenke meg at disse vil falle i smak hos pappan din ja!

    ReplyDelete
  8. For en heldig mann som får så flotte votter! Jeg tror jeg hadde tatt dem av hendene, dersom jeg skulle arbeide, for så fine var de :) Kjempestilig med fiskestimen!

    ReplyDelete
  9. Så herlige votter! Moro med noe annerledes, og disse har jeg ikke sett maken til før!
    Ha en fin dag! Klem :)

    ReplyDelete
  10. Så lurt! Jeg har en far som sliter arbeidsvotter fortere enn modern og jeg rekker å strikke dem, så dette skal prøves neste gang :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)