Thursday, February 21, 2013

Flott med polkadott

Toåringen blir snart treåring, og siden dukker er stas inkluderer bursdagsgaven litt påfyll til dukkegarderoben. Planen da jeg la opp til denne kjolen var å strikke en helt enkel, rød sak – men så fant jeg meg en kopp te, og ble plutselig litt inspirert. ;o) Å matche strikketøyet til tekruset burde selvsagt være et must i ethvert møblert hjem, sant vel?

polkadot

Etterhvert kom jeg på at lekeserviset avkommet får i bursdagsgave faktisk matcher kjolen aldeles finfint, det også. Og det samme gjør datterens barnehagedress. Og dukkevognen hennes. Og ikke så rent få saker og ting her hjemme, vi kan skilte med rød/hvite prikker på litt av hvert fra tallerkner og skåler og krus til såpedispenser og salatbestikk via lekekofferter og bakeforkle og blomsterpotter. Og nå altså dukkekjole i tillegg. Noen har visst en greie for polkadotter, ja. Satser på at dukkemammaen på snart tre er arvelig belastet, eller muligens miljøskadd, og at den rødhvite prikkekjolen faller i smak hos henne også.

polkadotkjole

Både kjole, underbukse og alpelue er strikket på gefühlen, men en lignende dukkekjoleoppskrift (uten prikker!) fins i Brukt på nytt av Kathrine Gregersen (muligens enda bedre kjent som damen bak Strikk til nøstebarn). Har strikket to dukkekjoler av noenlunde samme type tidligere, en mariusmønstret variant og en med apekatter på. Klærne passer til en dukke i størrelse “liten baby”, og det gikk med totalt 85 gram babyull til kjole, lue og undik.

IMG_2785-001

24 comments:

  1. Å, det ble søtt! Heldig dukkemamma :)

    ReplyDelete
  2. Kjempefint sett! Trur nok frøkna blir fornøyd!
    Ble jammen litt inspirert til å "herme", og strikke dukkeklær til min egen frøken som snart blir 3 hun også:)

    ReplyDelete
  3. SÅ stilig! Ikke alle dukker som matcher te-serviset :) Dette faller sikkert i smak!!
    Ha en fin dag! Klem :)

    ReplyDelete
  4. Supersøt kjole, da er det nok en dukkemamma som blir veldig fornøyd :-)

    ReplyDelete
  5. Properly dressed for the tea-party!
    Blir nok fornøyd treåringen din nå,frøken nesten 5 her i huset, anstrenger seg ihvertfall veldig for at dukker og bamser skal være riktig kledd etter anledning:Pysj til kvelds,pene kjoler på besøk,varme klær i kulda:)
    Ha en fin fødselsdagsfeiring!

    ReplyDelete
  6. Så flott kjole! Jeg tipper dukkemammaen blir kjempefornøyd med den!
    Også må jeg bare kommentere magdaen i forrige innlegg: Den har vært i køa mi lenge, og nå hoppa den litt lengre frem igjen! Den er så fin den kjolen!

    ReplyDelete
  7. Så flott sett. Hun blir nok veldig fornøyd.
    Tror jeg må få strikket litt klær til dukkene her i heimen også. Smart å gi det bort i bursdagsgave.

    ReplyDelete
  8. Klart denne kjolen faller i smak! Kjempefint sett til dokka! Ønsker god bursdag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  9. Kjempe søt! Det neste blir vel en kjole i samme stilen til frøkna selv :)

    ReplyDelete
  10. Så fin dukken blir, og heldige dukkemamma! :)

    ReplyDelete
  11. Blir så glad av sånne dotter! Kjempefin dukkekjole! :))

    ReplyDelete
  12. Kristine T. Davidsen (StrikkePia)21 February, 2013 16:50

    Ser der ja. Så fint!! :-)
    Jeg raidet mamma sin sisukasse på loftet for å få rødt og hvitt garn. Jeg klarer ikke strikke prikker, så her blir det striper i stedet. Men har ikke helt funnet ut hvilken kjole jeg skulle brune som utgangspunkt. Så takk for tips, Brukt på nytt har jeg. Liker veldig godt det runde bærestykket!! :-)

    ReplyDelete
  13. Polkadot er alltid kult! Heldig dukke som fikk så fin kjole.

    ReplyDelete
  14. Hehe, ja det kan virke som det;-)
    Fint ble det uansett!

    ReplyDelete
  15. Gratulerer med snarttreåring! Veldig sjarmerende sett!

    ReplyDelete
  16. Herlig! Jeg ble skikkelig glad av å se dette innlegget. Glad-prikker! :)

    ReplyDelete
  17. Utrolig nydelig kjolen og alpeluen ble! :)

    ReplyDelete
  18. Nei, så skjønt! Utrolig lekkert, gladfarge med polkadots. Herlig altså :D

    Inspirerende innlegg - skal bare se at det kan dukke opp noen polkadots her også, hihi! Du lager utrolig mye flott, artig å se alt du tryller frem.

    God helg!
    Eli Kristin

    ReplyDelete
  19. Hur fin som helst som det heter her borte!

    ReplyDelete
  20. Oi, så fin! Tipper både dukka og frøkna di ble veldig fornøyd :)

    Godt å høre premien kom fram. Beklager at jeg var så innmari treg :)

    Ha en fin kveld :)

    ReplyDelete
  21. Herlige polkadott!
    Så søt :) - og selvsagt må strikketiøyet matche!

    ReplyDelete
  22. Utrolig fint sett til dukka! :)

    ReplyDelete
  23. Hei! Ble riktig så inspirert av settet ditt - ta en titt på bloggen min :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)