Wednesday, February 13, 2013

Hverdagshals

Hverdag, igjen, etter fin ferie og ikke fullt så fin sykdom – og med hverdagene følger unge i barnehage og utelek i allslags vær. Ullgarderoben til datteren er temmelig innholdsrik, om jeg skal si det selv, men hun trengte faktisk en ny, passe tjukk hals. Kjekt plagg når det høljeregner og sludder vannrett, som det har en lei tendens til å gjøre her vi bor.

bilde (14)

Myk og god måtte halsen være, siden avkommet har blitt ullpyse fra skuldrene og opp. Garnvalget falt på Drops baby merino, den litt tynnere lillesøsteren til Drops extra fine merino, som er datterens luegarnfavoritt. Garnet er supermykt, garantert kløfritt, og det nupper og holder seg temmelig dårlig i bruk. Man kan visst ikke få alt på en gang.

Halsen er forsåvidt strikket på gefühlen, men den ligner mistenkelig på oppskrift #1920 fra Strikk til nøstebarn, som jeg har har strikket en versjon av tidligere. Men jeg hadde mye tynnere garn (og la dermed opp mange flere masker på dertil hørende tynnere pinner), og mens nøstebarnhalsen er smalere bak enn framme delte jeg masketallet likt, sånn at fram- og bakflappene er like breie. 60 gram Drops baby merino forsvant ut av garnlageret.

kjedesting

Navnet til mottager er brodert på med kjedesting i regnbuefarger, til snart tre-åringens store jubel – hun staver seg fornøyd gjennom navnet sitt og syns bokstaver er stas. Jeg er absolutt ikke noen broderiguru, men kjedesting er såpass enkelt og ukomplisert at selv jeg klarer å få det til å se helt okei ut – her er en grei video som viser hvordan. Fin måte å dekorere og pynte litt uten å måtte legge ned den helt enorme innsatsen!

8 comments:

  1. Praktisk og fin :) Du er alltid så flink til å pynte det su strikker du!!
    Klem :)

    ReplyDelete
  2. Kjedesting er genialt! Bruker det mye til pyntings på strikketøy, siden det er såpass tøyelig og.

    ReplyDelete
  3. Den ble jo ekstra fin med pynt på!

    ReplyDelete
  4. Mye fin strikk her nå! Både regnbuehals, sjal og fiskevotter. Fine saker! :)

    ReplyDelete
  5. Kjempesøt :) Jeg strikket en hals i drops babymerino tidlig i høst, den har vært i daglig bruk gjennom vinteren og det er ikke en nupp å spore. Gledelig overrasket :)

    ReplyDelete
  6. Delikat hals! Jeg var faktisk på utkikk etter mønsteret på denne...
    Fint med broderi på!

    Ha en fin onsdagskveld!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Finfin! Likte pynten godt - får barndomsminner av hele prosjektet ;) Hadde selv en hvit hals som denne, og der var navnet mitt brodert på med maskesting :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)