Saturday, February 16, 2013

Magda versjon 2

Kjolen ved navn Magda har jeg hatt i strikkekøen min på Ravelry siden september 2009 – det vil si like etter at jeg var på ultralyd og fant ut at babyen i magen var av det slaget som ville kunne trenge små søte kjoler. ;o) Nå som “babyen” nærmer seg tre år var det etterhvert på tide å få kjolen på pinnene, syns jeg. Så derfor startet jeg på en mørklilla Magda rett før jul.

Hm, er ikke denne lilla, sier du?

magda

Planen var at den lilla Magdaen skulle bli julekjole, men siden den ser ut til å ville bli passelig til snart-treåringen min i, tja, 2018 eller deromkring, så havnet den på vent i UFOkurven på ubestemt tid. Men jepp, jeg er en smule sta, og man kan vel ikke gi opp lett? Julekjolen ble i stedet et annet Tora Frøseth-design, nemlig Sweetheart strikket i julerød Wollmeise, og med nytt år og nye muligheter var det på tide med et nytt forsøk på Magda. Denne gangen var planen å utvide datterens garderobe med en ny hverdagstunika til barnehagebruk, for tynn ulltrøye med ulltunika eller vest utenpå er standardantrekk for frøken snart-tre.

IMG_2759

Oppskriften heter som sagt Magda, den kan kjøpes på Ravelry (tilgjengelig på både norsk og engelsk) og er designet av Tora Frøseth. Jeg liker mange av designene hennes, hun er som nevnt kvinnen bak Sweetheart-kjolen som jeg har strikket flere utgaver av, også som vest, for eksempel denne og denne. Magda er supersøt, og resultatet ble bra til slutt, men jeg syns oppskriften var litt forvirrende og til tider uklar, så selv om kjolen i utgangspunktet er ganske enkel å strikke krevde den en del tankevirksomhet i starten.

Eller, kanskje jeg bare er treig.

Uansett tror jeg Magda er temmelig stor i størrelsen, for selv med tynnere garn enn i originalen ble den forholdsvis brei og vid – men denne gangen strikket jeg i garn som ikke er superwashbehandlet, så etter en vask i en ikke-spesielt snill maskin, og en grundig strekk, ble passformen bra. Jeg kuttet litt på lengden, siden jeg ville ha tunika og ikke kjole, men ellers strikket jeg (som vanlig) størrelse 4 år til min lange, fine snart-treåring, som vanligvis bruker str 104 eller til og med 110.

Denne utgaven av Magda er strikket i Holst supersoft, favorittgarnet mitt til bruksplagg. Holst gir tynne, lette plagg som nupper lite og som holder fasongen veldig bra i bruk, og etter en vask eller to er plagget mykt og fint. Dessuten foretrekker jeg generelt garn som ikke er superwashbehandlet, og som gjerne har litt ordentlig ullfølelse. At Holst supersoft fins i omtrent hundre forskjellige farger er heller ikke dumt! (Neida, jeg er på ingen måte sponset av danske Holst garn, jeg bare digger garnet.)

Rød-hvit polkadottknapp, litt under hundre gram grå Holst supersoft – og datteren har fått ny barnehagetunika.

15 comments:

  1. Nydelig både tunika og barn :)

    ReplyDelete
  2. Nydelig!
    Denne har jeg sett på flere ganger, men får liksom ikke tid :) haha

    Flott farge også!

    ReplyDelete
  3. Så nydelig tunika! Og takk for garn tips*link er lagret* :)

    ReplyDelete
  4. Så utrolig flott tunika på ei nydelig lita jente! Denne var super.

    ReplyDelete
  5. Supersøt!
    Så bra at du fikk strikket den før det var for sent...

    ReplyDelete
  6. Denne har jeg i strikkekøen min jeg også. Utgaven din var veldig flott, og du har jo en kjempe skjønn modell også. Liker fargevalget.

    ReplyDelete
  7. Fin tunika, fin snart treåring og fine bilder! Kanskje det burde bli litt sponsing snart, på oss som stadig strikker i Holst supersoft og blogger om det? :)

    ReplyDelete
  8. Så fin tunika, og en herlig jente du har!

    ReplyDelete
  9. Nydelig tunika! :) Virkelig fint mønster. :)

    ReplyDelete
  10. Flott tunika, på ei fin jente. Denne blir nok populær :)

    ReplyDelete
  11. Kjempefin.

    Denne har jeg også strikket til datteren min (faktisk som julekjole ;) ) Helt enig i at det var litt vanskelig å følge med i mønsteret. Måtte lage meg ett eget system for å holde oversikt.

    Jeg er veldig fan av mønstrene til Tora Frøseth. Har strikket Sweetheart også. Mitt problem er at kjolene blir så ekstremt store. Selv etter at jeg har gått ned 1 pinnestørrelse og brukt orginalgarn. Jeg har prøvd meg to ganger på str 3 mnd. Den ene ble tilslutt str. 4 år. Den andre er nok rundt 1,5 år. Heldigvis har jeg to jenter som kan få bruk for de, men planen var jo egentlig å lage litt barselsgaver som kan brukes med en gang.

    ReplyDelete
  12. For ei søt lita jente i kjempefin Magda kjole!

    ReplyDelete
  13. Så nydelig kjole! Fin farge også:-D

    ReplyDelete
  14. Kjempefin! Enig i alt du sier om garnet. Supert bruksgarn i fine farger, ja til ren ull:)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)