Monday, February 11, 2013

To meter sjal

Favorittsjalet over alle favorittsjal trengte litt avlastning, det ble strikket i fjor vinter og har i grunnen blitt brukt mer eller mindre kontinuerlig siden. Jeg har strikket en bra liten haug med sjal etterhvert (trykk på merkelappen “sjal” under dette innlegget, så finner du noen av dem), men de fleste har forsvunnet ut i verden til nye og muligens bedre hjem, og av de få jeg har beholdt selv er det i grunnen bare favorittsjalet som brukes noe særlig. Det brukes til gjengjeld mye og ofte! På tide å utvide sjalbeholdningen i egen garderobe, med andre ord, og siden det er grå og svarte plagg som får mest brukstid her ble det nyeste tilskuddet litt av begge deler: gråsvart.

Først ut av nysjalene er Pettine, i en modifisert versjon – jeg ville ha et ganske smalt sjal som er langt nok til å brukes som skjerf, og har derfor ikke økt så ofte som i oppskriften (originalversjonen er et standard trekantsjal). Pettine strikkes sidelengs, og om man er i besittelse av en noenlunde nøyaktig vekt er det null problem å tilpasse størrelsen på sjalet etter garnmengden man har tilgjengelig (øk til nesten halvparten av garnet er brukt opp, før du begynner å felle). Jeg strikket 27 tagger før jeg begynte å felle, og sjalet mitt er litt over to meter langt.

2013-02-101

Garnet er Super sock fra Uncommon Thread, et av innkjøpene mine fra turen til Loop i London i januar. Garnet er 100% merinoull, og et hyggelig nytt bekjentskap for meg. Minner ikke så lite om Tosh sock, syns jeg. Fargen er mørk, mørk grå ispedd litt lysere grått. Nøytralt og fint.

Et forholdsvis bereist prosjekt, dette – garnet ble som nevnt innkjøpt i London, sjalet ble påbegynt på sydenferie, strikket ferdig rundt omkring i Bergensområdet og avfotografert i Sogn og Fjordane. Enkel og grei strikk, mønsterrepetisjonene er lette å huske, så dette er et finfint og passe tankeløst prosjekt å sysle med når man sitter ved bassenget og til enhver tid har minst ett øye på en spinnvill toåring. ;o)

8 comments:

  1. Ah, jeg lever litt gjennom bildene dine her jeg, i tillegg til beundringen av strikkeriene dine!

    ReplyDelete
  2. Det var en veldig fin fasong! Jeg liker også best skjerfesjal nemlig:-) Grått er praktisk, helt klart en av mine favoritter.

    ReplyDelete
  3. Hehe, det er vel litt typisk det, at får man en favoritt så glemmer man alt annet når man skal hente se noe i skapet??
    Dette var hvertfall flott! Ønsker deg ei god uke.

    ReplyDelete
  4. Å, så nydelige sjal du strikker, ha en fin vinterferie uke hos dere!

    ReplyDelete
  5. Ikke noe i veien med grått. Nydelig sjalskjerf og fantastisk utsikt.

    ReplyDelete
  6. Ååh, jeg vet akkurat hvilket garn jeg skal bruke til dette. Det må på pinnene i kveld!
    Men jeg er litt fersk. Når du modifisere økingen, hvordan gjorde du det da? For jeg vil også ha sånn langt og skjerfete... Jeg tenger teskje til sånt enda. Dessverre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I oppskriften øker (og feller) man på annenhver pinne - jeg økte/felte på hver fjerde pinne. :)

      Delete
  7. Takk for svar. :) Med litt hjelp så kom jeg fram til det samme, så nå er jeg i gang.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)