Wednesday, March 13, 2013

Høst igjen?

Nå som vi begynner å se enden på vinteren (hurra!), er det på tide å planlegge neste høstgarderobe. ;o) Treåringen bruker ull, ull, ull fra september til april, minst, og siden hun, som treåringer flest, vokser kjapt og mye trengs en del fornyelser i ullhaugene fram mot neste ullsesong.

ullhaug

Nøstebarn hadde nettopp salg (ikke på garn, men på ulltøy) så der fikk jeg handlet inn deler av neste høst- og vintergarderobe, selv om jeg syns Nøstebarn har hatt litt kjipt fargeutvalg de siste par årene. Uansett, det gikk i lilla, grønt og blåturkis – og med nye ulltrøyer og ullbukser i hus ble det aldeles umulig å la være å legge opp til enda en Pickles høstvest med mønster nettopp i disse fargene. Ungen må da selvfølgelig ha en vest som matcher nyinnkjøpene! 

Dermed ble resultatet en slags amputert regnbue, i motsetning til regnbuehøstvesten jeg strikket i fjor, den hadde femten (!) mønsterfarger. Regnbuevesten fra sist høst brukes kjempeofte, mest fordi den er fargerik og glad, og litt fordi det er praktisk med en vest som faktisk passer til ulltrøyer i alle mulige farger. (Den ferske treåringen har etterhvert mange regnbueplagg, og kjente tydeligvis igjen fargene – hun så på garnnøstene jeg plukket fram fra lageret, og spurte “skal det bli en regnbue, mamma?”;o)

IMG_2937

Denne høstvestutgaven er, i likhet med den forrige, strikket i Holst supersoft fra danske Holst garn. Garnet er holdt dobbelt, og vesten er strikket på pinne 4. Daisymønsteret er strikket i ymse ull: Blackhill højlandsuld, Holst supersoft, Rauma finull pluss to typer estisk ull innkjøpt i Tallinn. Til mønsteret ville jeg ha fem ulike farger, alle fra den grønn-blå-fiolette delen av fargespekteret, og i stedet for å ha tre forskjellige farger i hver daisygruppe (som i originalen) strikket jeg tre rader med daisyer i én farge før jeg gikk videre til neste. Totalt brukte jeg ca 140 gram garn.

Jeg har ikke strikket særlig mange Picklesoppskrifter, men høstvesten liker jeg veldig godt, den er artig å strikke og har god passform. I tillegg til regnbueutgaven har jeg strikket en genser basert på høstvestoppskriften, og dessuten en miniversjon til dukken.

13 comments:

  1. Den var helt nydelig! Flotte farger :) Skikkelig høst ;)

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin vest. Smart å strikke den i farger som passer resten av høst garderoben. Lurt å planlegge i god tid. :)

    ReplyDelete
  3. Så herlig vest i anvendelige farger :) Kjøpte nettop litt holst garn og gleder meg til å prøve det :)

    ReplyDelete
  4. Så flink du er til å planlegge! Det er nydelige farger i høstvesten, og jenta de var utrolig fin i den. Flotte bilder! Og så utrolig mange fine ullplagg! Jeg elsker ull!

    Ha en fin kveld!

    Hilsen Ingrid :)

    ReplyDelete
  5. Ja, da er høstgarderoben blitt skikkelig bra, artig når det passer sammen også :)

    ReplyDelete
  6. Ja, nå sitter hun der på det nederste bildet og ser på bamsen sin som ikke har sånn vest. så du må nok strikke en miniversjon av denne også :-)

    Fin-fin vest :-)

    ReplyDelete
  7. Lekker vest til den nydelige prinsessa! Kjekt å være ute i god tid med vintergarderoben,
    og absolutt lurt å handle kvalitetsplagg når de er på salg.

    Ha en fortsatt fin torsdag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  8. Kristine T. Davidsen14 March, 2013 23:51

    Nydelig vest!!! Liker den så godt at jeg "stjeler" fargeideen. Men min blir i superwash da jeg har en del av det og da kan bruke mye fra lageret. Fargene blir heller ikke helt like, men jeg plukker tilnærmt likt fra det jeg har i lageret. Kun kjøpt bunnfargen. :-)
    Håper det er greit at jeg "låner" ideen din. :-)

    Hvilken str strikket du til den skjønne prinsessen? ♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stjel ivei. :) Jeg brukte masketallet til størrelse 4 år, men hadde annen strikkefasthet enn i oppskriften, så denne er større enn Pickles sin fireårsstørrelse.

      Delete
  9. Takk!!! :-) ♡

    Pickles sine str er jo snåle da. Små vil jeg si! Så din vest er nok den som er nærmest normalen!! :-)

    ReplyDelete
  10. Så mye fint det var på denne bloggen! :)
    Likte ideen med å bruke fargene fra ulltrøyene i vesten.

    Nydelig jente.

    ReplyDelete
  11. Det var en veldig fin høstvest! Kjempefine farger, og supersøt modell.

    ReplyDelete
  12. Så flott vest!
    Selvfølgelig må sånne søte små ha matchende plagg :) Det er fint mulig å være kled både praktisk OG med stil :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)