Monday, March 18, 2013

Trådfest

Noen ganger, eller, ganske ofte, får man en (forhåpentligvis) god strikkeidé mens man egentlig driver og strikker på noe helt annet. Og så MÅ man bare sette idéen ut i livet med en eneste gang, mens prosjektet man egentlig holdt på med havner på vent på ubestemt tid. (Og vips, der hadde man produsert en UFO – UnFinished Object, eller UFerdig Objekt, om du vil.)

Sånn egentlig strikket jeg på et erme, og alle vet jo at ermestrikk er temmelig kjedelig. Så når tanken på regnbuer begynte å svirre rundt i hodet mitt var jeg ikke spesielt vanskelig å overtale. Jeg blir visst ikke lei regnbuestrikk, og datteren har regnbueplagg til de fleste kroppsdelene. Hun har blant annet regnbuebukse, regnbuevest, regnbuegenser, regnbuevotter, regnbuehals og regnbueteppe – og nå har hun lue også. Ting tyder på at regnbuesokker må bli neste prosjekt?

Regnbuelue

Den opprinnelige planen var å bruke rester av diverse håndfarget fancygarn til kanten på luen, men etterhvert kan man vel si at det ballet litt på seg – man må jo ha de helt riktige fargene, ikke sant? Det endte i hvertfall med at jeg snurret opp både tre og fire og fem hesper med garn (for å bruke et par meter av hver), så noe restegarnsprosjekt kan man vel muligens ikke kalle dette. ;o)

IMG_2968

Jeg satte i gang litt på måfå, uten oppskrift, og uten å ha en klar forestilling om hvordan luen skulle bli. Regnbuekanten er helt vanlig rillestrikk, men med “vrangen” ut – fargene går mer over i hverandre og blandes litt mer sammen på det som vanligvis er vrangsiden. Fin effekt, syns jeg.

Si meg, frøken Vrang, er du usedvanlig glad i å feste tråder?

Vurderte grått til hovedfarge, men konkluderte med at mest mulig kontrast ble kulest. Dessuten er det jo så enormt praktisk med hvite luer til barnehagebruk!

For spesielt interesserte (også kjent som nerdene blant oss;o) kan jeg opplyse om at jeg har brukt følgende garn til regnbuekanten: Wollmeise (en lett blanding av twin og 100%) i disse fargene: Ruby Thursday – Herzblut – Pesto – Spinaci – Pinie – Ahoi! – Fliederbusch. Madelinetosh Tosh Sock i Gilded – Norway Spruce – Ink – Blackcurrant, og dessuten Cephalopod Yarns Skinny Bugga! i fargen Eurota Purplewing. Bunnfargen er strikket i hvit Drops Baby Merino. Tynn, lett vårlue som totalt veier litt under femti gram.

IMG_2979

11 comments:

  1. Noen mellom-lue-strikk må til fra tid til annen :) Og denne ble nydelig! Helt enig med hvit bunnfarge, praktisk får heller vente til et annet plagg! ;)

    ReplyDelete
  2. Så fin!!! Meg har og lyst å lage sånn!!! :-)

    Dette er en av mine absolutte favoritt blogger!!! Ligger i toppsjiktet på favoritt listen, og må besøkes jevnlig. E d ikke noe nytt å lese, leser man de gamle innleggene på nytt. Og på nytt. Og på nytt!!! :-) ♡ ♡ ♡

    Ha en strålende uke!! :-)

    ReplyDelete
  3. Jeg liker regnbuekolleksjonen din! Og med litt rødprikkete (eller hvitprikket på rødt er vel mer korrekt) i tillegg, blir det jo ekstra fint. Farger lyser opp i hverdagen!

    ReplyDelete
  4. Kjempefin!! Kjenner godt til det med prosjekter som detter inn i hodet som bare MÅ startes med en gang...
    Superstilig vest i forrige innlegg også :-) Var på salg på nøstebarn jeg og forleden, men smart å handle inn til høsten ja... får nok ta meg en tur til! Enig at det kan være litt kjedelige farger etterhvert ja..det går liksom i samme duren.

    ReplyDelete
  5. Veldig fin ble den! Og det med ideer høres kjent ut..da er det like greit å sette i gang for å få dem ut av hodet;-)

    ReplyDelete
  6. Kjempefin lue! Lekkert med hvitt til Veslemor som er en super modell!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Superfin lue! Og nydelig bilder :)
    Klem

    ReplyDelete
  8. Hvorfor praktisk og grått når man kan være hvit og regnbueflott!

    ReplyDelete
  9. Den ble superfin! Den ser så tynn og lett ut som en vårlue skal være?

    Ha en fin uke!

    Hilsen Ingrid

    ReplyDelete
  10. Denne ble veldig fin. Wollmeise har jo en rekke lekre farger:-)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)