Monday, April 1, 2013

Aldri si aldri

I 2011 strikket jeg heldress til datteren. Og ja, jeg brukte omtrent hele det året på å klare å få ferdig dressen – jeg startet i februar, og strikket siste maske i midten av november. Store deler av året lå dressen i strikkekurven og skulte anklagende på meg, særlig hver gang jeg startet på nok et nytt prosjekt i stedet for å gjøre den ferdig – og jeg lovet meg selv at noe så kjedelig som en nøstebarnheldress, det skulle jeg aldri strikke igjen.

Men dette ligner da mistenkelig på………

IMG_2996

Jepp. For heldressen, den viste seg å være et usedvanlig nyttig plagg. Dress nummer en har blitt brukt masse, masse – og treåringen elsker heldressen sin (eller, kosemosedressen, som hun har omdøpt den til). Nå begynner dressen i størrelse tre år (med ekstra lengde både her og der, siden oppskriften fra Strikk til nøstebarn etter min mening er temmelig kort) å bli ganske så knapp til min langbeinte treåring – og til høsten trengs det fornyelser i garderoben. Spørsmålet da blir om det egentlig er særlig lurt å strikke ny heldress til en forholdsvis fersk bleieslutter, men jeg tenker som så at hun kommer til å ha todelte sett i tillegg, så får vi heller ta en vurdering etterhvert – mulig todelt funker best under utedressen i barnehagen, men heldressen skal uansett få brukstid hjemme, på hytten (der disse bildene er tatt!) og til bilkjøring.

Oppskriften i Strikk til nøstebarn går bare opp til størrelse tre år, så jeg har brukt den som utgangspunkt for en større dress. Tipper jeg landet på størrelse seks år, omtrent. Litt stor (men faktisk fullt brukandes) nå, tanken er at den skal passe fra høsten av og forhåpentligvis de to neste vintersesongene. Jeg er nemlig rimelig sikker på at det ikke strikkes flere heldresser her!

Jeg har brukt dobbel tråd New Zealand lammeull (lysegrå + en tråd mørkegrå) og Holst supersoft (en tråd mørkegrå + rød), og til sammen forsvant ganske nøyaktig 400 gram garn ut av lageret. Soppeknappene er kjøpt på Etsy, fra Buttons by Robin.

bilde (28)

21 comments:

  1. Kjempefin! Flott med de røde kantene på.

    ReplyDelete
  2. Bare se på den fornøyde jenta i ny dress! Det må være verdt hver maske! Nydelig ble den, og ikke minst må den være god å bruke.

    God 2. påskedag til deg!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Fresht med røde knappestolper. Det understreket den fin fargekomboen på resten av dressen :-)

    ReplyDelete
  4. Kjempe fin :) skjønner at hun koser seg i en slik en herlig dress. Aldri si aldri nei, kanskje hun bestiller ny nå denne blir vokst i fra :)

    ReplyDelete
  5. Så herlig med rødt på en ellers praktisk-farget dress :)

    ReplyDelete
  6. Hvor er den fin! Hvor er du dygtig at du gjorde det igen :-)

    ReplyDelete
  7. Så fin den var! Bra du er så nevenyttig at du greier å forlenge og forstørre både her og der for å få den til å passe. Virker som om det er et flott plagg å ha. Spesielt på slike fine påskedager! :)

    ReplyDelete
  8. Heldresser i ull er et must til småbarn synes jeg. Dessverre er gutta mine blitt så lange nå at jeg foretrekker å dele i to. Nydelig jente i en flott dress!

    ReplyDelete
  9. Den var kjempefin!! Flotte farger :)

    ReplyDelete
  10. Denne ble jo kjempefin!!!
    Liker fargekombinasjonen, denne fikk jeg lyst til å kopiere;)

    Rett og slett herlig!☺

    ReplyDelete
  11. Kjempefin dress og supersøte knapper! Heldress er jo kanskje litt upraktisk for ei som må på toalettet når hun er ute og leker. Men hun kan jo fortsatt bruke det som "kosemosedress". Starter du nå, så er den kanskje ferdig til høsten :)

    ReplyDelete
  12. Kjempe flott dress du har strikket.
    Og nydelig datter du har.
    Kansje kan være greit å ha som kose dress heime.

    ReplyDelete
  13. Helt nydelig dress! Elsker fargene, og knappene! :) Supersøt jente også :)

    Nøstebarndressen tar tid å strikke, men det er bare SÅ verdt det ja - tror det er det plagget som er mest brukt her i huset.

    Håper du har hatt ei fin påske,
    Klem

    ReplyDelete
  14. Kjempefin dress. Ja klart man strikker ny
    når man har så fornøyd bruker!
    Fine kontrastkanter!!

    ReplyDelete
  15. Veldig fine disse nøstebarndressene! Og ekstra flotte med striper da ;) Artig at jenta liker den så godt!
    Ha en strålende tirsdag.

    ReplyDelete
  16. Nydelig! Likte fargene veldig godt..
    Har noen knapper fra samme plass som planen er å bruke på en rød nøstebarndress.
    Frøkna di er jo bare superskjønn :)

    ReplyDelete
  17. Så utrolig fin dress. Elsker fargene du har valgt. Den røde kanten gjorde seg virkelig. Og knappene, ja de var virkelig prikken over i'en. Så søte knapper.

    ReplyDelete
  18. Elsker kombinasjonen av to gråfarger og en supersprek rød! Kjempefin :)

    ReplyDelete
  19. They look great! Thanks for sharing the picture.

    Robin

    ReplyDelete
  20. Freshe farger til en nydelig jente! (man skal aldri si aldri vettu')

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)