Thursday, April 4, 2013

Lilla innfall

Sånn egentlig var jeg på jakt i garnkurvene for å spore opp en lilla hespe med Primo fingering fra the Plucky Knitter – jeg tenkte nemlig å strikke hals av garnet. Men mens jeg rotet rundt i garnhaugene kom jeg over en like lilla hespe Cascade alpaca lace (som jeg hadde glemt at jeg hadde, muligens på tide å redusere garnlageret litt, ja!), og den lett melerte lace’n i ulike lillatoner matchet det noe tjukkere Plucky-garnet helt aldeles perfekt. Og plutselig hadde jeg begynt på enda et Camomillesjal. Sett sånt. Her driver man utelukkende med nøye planlagte strikkeprosjekter, her overlates ingenting til tilfeldighetene. ;o)

...ute på bryggekanten 

Det sytrådtynne alpakkagarnet fra Cascade har jeg strikket med et par ganger tidligere, hvis du vil se hva jeg har laget med dette garnet kan du trykke på emneordet Cascade alpaca lace under blogginnlegget – eller lete deg fram til garnet i den alfabetiske listen ute i høyre marg, der finner du alle garntypene jeg har skrevet om på bloggen. Alpakkagarn kan føles temmelig uelastisk og “dødt”, og når garnet i tillegg blir supertynt er det ikke spesielt godt å strikke med, syns jeg, men sammen med Plucky-garnet fungerte sytråden aldeles finfint. (Stripene i sjalet lages ved å vekselvis strikke fire pinner med lacegarn, så fire pinner med to tråder, både sytråden og det tjukkere garnet.)

Mitt garn nummer to er altså Primo fingering fra the Plucky Knitter. Igjen ble jeg – tja, skuffet er ikke ordet, for fargen er fin – men litt overrasket når jeg hentet pakken fra the Plucky Knitter. Fargen er, som sagt, flott den, og man vet jo at garnkjøp på nett er risikosport, siden fargene på bilder kan variere en del fra skjerm til skjerm, men min erfaring med Plucky Knitter er at fargene deres varierer mye. Ut fra bildet til the Plucky Knitter trodde jeg at jeg ville få blålilla garn, for på mine skjermer ser jeg en lillafarge uten særlig mye rødt i, men garnet som kom i postkassen var mye mer rødlilla enn forventet – vanskelig farge å fotografere, men dette stashbildet fra Ravelry syns jeg ligner mer på fargen på garnet mitt.

2013-03-301

Camomille har jeg strikket to av tidligere, et grått og et hvitt. Sjalet er designet av Helga Isager, og oppskriften fins i heftet Amimono Knit Collection 2010 – som jeg ikke er i besittelse av. Så jeg har bare hermet, jeg. Enkelt og greit og artig og kjapt sjal å strikke, selv om taggekanten kan bli litt langdryg.

Dette er sjal nummer 3 i 2013 – dermed er jeg greit i rute når planen er å strikke tolv sjal i år.

17 comments:

  1. Nydelig!! Camomille er en stor favoritt hos meg og, og har nettopp rundet 3 stk jeg også :) Ett i lilla har jeg ikke, kanskje jeg må gjøre noe med det...? :)

    ReplyDelete
  2. Hjelpe meg! Så lekkert! :-)

    ReplyDelete
  3. Det er lenge siden jeg har strikket sjal,men fikk litt lyst når jeg så det kjempefine sjalet du har strikket

    ReplyDelete
  4. Dette var nydelig. Elsker fargen. Du har nok fått meg på sjals-kjøret nå. Jeg har forsøkt meg på Little Leaves etter din anbefaling. Gikk greit og ga mersmak :-)

    Kjempefint med utebilder hos deg som alltid.

    ReplyDelete
  5. Nydelig sjal!!! ♡

    Oppskriften finnes også i designerens bok Finstickat. Kan kjøpes hos Adlibris. :-)

    ReplyDelete
  6. Nydelig sjal. Jeg elsker lilla :D

    ReplyDelete
  7. Du har fart på pinnene dine, men det er bra det hvis du har planer om 12 sjal. Jeg hadde aldri hatt en sjanse å utføre noe sånt.
    Kombinasjonen med disse to garnene gav et utrolig vakkert resultat!
    For ikke å snakke om fargevalget ditt i forrige innlegg, herlig!
    Pernilla

    ReplyDelete
  8. Lekkert sjal! Skjønner godt at du vil ha flere av disse!
    Lekre pulsvarmere i innlegget under også! Herlige farger :)

    ReplyDelete
  9. Du er jammen flink til å herme! Synes alle Camomillene dine ble flotte jeg, men jeg kjenner igjen ergrelsen når fargen ikke er helt som forventet. Jeg synes ikke man skal kimse av impulsstrikking, det er det som holder strikkegleden oppe tror jeg - hvis man bare strikker planlagt og bestemt mister i alle fall jeg litt av gleden. Ha en riktig fin helg!

    ReplyDelete
  10. Skjønne Bilder, wow, imponerende antall strikkesjal, ha ei herlig helg!

    ReplyDelete
  11. Nydelig!!! ♡ ♡
    Nå har jeg funnet frem garn til Camomille til meg. Måtte ta noe jeg har i lageret siden jeg ikke har mulighet til å kjøpe nytt. Så det ble dus rosa Drops Lace og 2-tråds merino lammeull fra Nøstebarn. Håper jeg har nok med 100 gr av hver. Jeg har oppskriften i Helga Isagers bok Finstickat. :-)

    ReplyDelete
  12. din sjal är verkligen jättefin! helt underbara bilder också, vilka otroliga vyer :)

    ReplyDelete
  13. Hoi!

    Du er flink til å strikke sjal!

    Hvor får du kjøpt disse "anderledes garnene"?
    Jeg elsker å titte på utenlandske sider på nettet, men kjenner jeg er litt skeptisk til å legge igjen kortnummeret mitt...har ikke kredittkort, men dette hadde det kanskje vært litt tryggere å bruke?

    Uansett; ta en titt innom bloggen min da vel; treknin i min lille Give Away blir første solskinnsdag!
    Nå laver snøen ned utenfor vinduet, og etter bare bittelitt mer titting i blogger, skal jeg ned og...ja, du gjettet riktig; strikke litt mer!:)

    GOD HELG!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! :) Jeg handler en del garn fra det store Utlandet, ja - jeg bruker paypal, eller kredittkort - eller visakort. Har gått fint så langt, ingen andre problemer enn at garnlageret øker... ;o)

      Delete
  14. Camomille er et nydelig sjal, og lilla er lekkert :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)