Tuesday, April 2, 2013

Restegarn = stripestrikk!

Smårester etter sjalstrikk har det blitt en del av i garnkurvene mine etterhvert, og siden sjalene gjerne strikkes i håndfarget, deilig og mykt garn er sjalrestene av den mer fristende restegarnstypen. Jeg hadde lyst til å bruke litt av restene til noe vettugt, så jeg samlet en liten haug mini-restenøster for å finne farger som kunne passe sammen. De som følger litt med på bloggen er muligens ikke veldig overrasket over at jeg landet på grått og blågrønt. ;o)

aestlight X 2 + stripepuls

Jeg hadde ganske nøyaktig 16 blågrønne gram DyeForYarn merino/silke igjen etter dette Aestlight-sjalet, og 11 gram grå Skinny Bugga ble til overs etter dette sjalet (også Aestlight) – ikke store nøstene, så alene var det ingen av dem som hadde potensiale til å bli noe særlig mer enn skuffefyll. Sammen, derimot! Kule, stripete, myke og varme pulsvarmere som til og med matcher begge yndlingssjalene mine!

Superenkle pulsvarmere som er kjappe å strikke, “oppskriften” er som følger: jeg la opp 46 masker på pinne 2.5 (jeg har smale og pinglete håndledd, så om du er litt kraftigere bygget trenger du kanskje et par ekstra masker), Jeg strikket noen omganger rillestrikk nederst, og deretter glattstrikk i striper til pulsvarmerne var lange nok og det begynte å nærme seg slutten på garnet. Jeg brukte gramvekt, og tilpasset stripene etter garnmengden jeg hadde – 4 omganger blågrønt, og 3 omganger grått. Avsluttet med et par omganger rillestrikk. Totalvekt 25 gram.

Det håndfargede garnet har litt fargevariasjon, og jeg syns de fine fargene kommer ekstra godt fram når man strikker glattstrikk. Jeg har ikke vært noen pulsvarmerbruker, men kjenner at litt tynn, myk kasjmir/silke/merino-luksus rundt håndleddene slettes ikke er helt feil, altså. Veldig fornøyd med restegarnbruken, og jeg har mange smånøster på lager, så jeg kommer nok til å gå løs på flere sjalrester.

3 comments:

  1. så nydelig restegarnstrikk!:)
    de er sikkert gooode på!:D

    ReplyDelete
  2. Helt herlig med restestrikk, nydelige farger, ha en fin uke hos deg!

    ReplyDelete
  3. Dette var jo kjempelurt! Og så greit at de passer begge sjalene :)