Monday, April 29, 2013

Vårgrønt

Jeg hadde et forholdsvis rikholdig utvalg strikkeprosjekter med på hytten i påsken, og det var sol, sol, sol og superfint påskevær og strikking både i solveggen og på bryggekanten og foran vedovnen om kveldene – så dermed ble det ene prosjektet etter det andre ferdig før påskeferien var over. Men “litt” reservegarn har man da alltids, og med en femhundregramsspole med Blackhill Højlandsuld kommer man langt. Veldig langt, til og med – fem hundre gram tilsvarer nesten tre kilometer garn. Højlandsulden minner en hel del om favorittgarnet Holst supersoft, men jeg syns det lukter (enda) litt mer av spinneolje (ellerhvadetnåer, en litt uggen lukt, i hvertfall, men lukten forsvinner etter en vask), og dessuten er højlandsulden et hakk eller to mykere. Finfint garn for oss som liker det litt ullent. Blackhill Højlandsuld har jeg kjøpt hos danske Garnudsalg.dk, som forresten også har begynt å selge Knoll supersoft, identisk med Holst supersoft.

hvitveis

Jeg hadde vage planer om å bruke litt av det vårgrønne garnet til en tunika eller topp med bladmønster, men siden internettet på hytten plutselig var fullstendig ikke-eksisterende (Hei, Ice.net, jeg er ekstremt lite imponert!!) måtte jeg klare meg med oppskriftene jeg hadde lagret på iPaden. Og det var ikke så mange, viste det seg.

Så dermed: en reprise på Magda!

magda i tunikaversjon

Magda gjør seg i grønt, hun? Tunikaversjon denne gangen også, i likhet med den grå jeg strikket for et par måneder siden. Den grå Magdaen har blitt en av de desiderte favorittene i treåringens tunikastabel, den passer til ulltrøyer i alskens farger, den er tynn og lett og ikke for varm, og fasongen er fin.

En knapt halvferdig Magda fikk bli med på ferie rett etter påske, men i løpet av ferien ble det heller lite av dette:

terrassestrikk

og desto mer av dette:

ferie

Finfin tur, lite strikking! Men Magda ble ferdig til slutt, omtrent hundre gram Blackhill Højlandsuld gikk med, pluss nok en knapp fra Buttons by Robin (Etsy). En blågrønn snegle gikk av med seieren etter at frøken Tre fikk et utvalg knapper å forsyne seg blant, og følger du to vrange på facebook eller instagram har du muligens sett hvilke knapper hun kunne velge i. Instagramkontoen min (brukernavn: mettosaurus) bruker jeg ikke bare til garn og strikking og knapper og sånt, men litt av hvert annet også. Mat, for eksempel.

10 comments:

  1. Du lager virkelig de fineste tunikaene, og for en nydelig jente du har. Liker så godt fargene du strikker plaggene dine i.

    ReplyDelete
  2. Magda ble definitivt veldig flott i grønt også. Og må si meg enig med Hanne i at både tunikaene og jenta du har laget er nydelige.

    ReplyDelete
  3. Nydelig jente i flott magda. Og takk for garntips - ullete totråds kan man aldri få for mye av :)

    ReplyDelete
  4. Kjempefin!!! Denne oppskriften har jeg og men ikke kommet så langt at jeg har fått somla meg til og strikke den!
    Nydelige jenta di i de fineste strikkeplagg :)

    ReplyDelete
  5. Nydelig farge på en nydelig jente (atter engang får du det til :) )

    ReplyDelete
  6. Magda er jo fin da - har den i strikkekøen. Du strikker nå bare flotte ting, og med nydelige farger, til den skjønne jenta di.

    Har ikke prøvd Blackhill enda, kanskje en test blir med i neste bestilling. Fint med tips!

    ReplyDelete
  7. Flott tunika på ei skjønn lita jente! Dette garnet ser jo supert ut. Og en Magda kan da tas i reprise, ingen tvil om det. Har kikka litt på feriebildene også, og her var det lett å drømme seg bort.

    Ha en fin mandagskveld!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  8. Nok et plagg til strikkekøen. Modellen er superfin i sin Magda!

    ReplyDelete
  9. Heldige frøken tre, som får så mange fine strikkeplagg! Fin grønnfarge, kledelig og anvendelig tunika. Flott kombo på fin jente. :) Jeg har forresten begynt å vaske Holst-garn før bruk. Putter nøster i nylonknestrømper, knyter og vasker på kald ullvask i maskin. Funker fint, det blir mykere og spinneoljen forsvinner før strikking.

    ReplyDelete
  10. Flott frøken, og flott farge!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)