Friday, May 24, 2013

Et mysterium

Det foregår støtt og stadig såkalte “mystery KALs” på Ravelry – KAL eller knitalong betyr samstrikk, der flere strikker samme oppskrift, og så skravler man gjerne på forum om prosjekter og garnvalg og eventuelle problemer og utfordringer og lure tips og triks underveis. En mysteriesamstrikk vil si at en designer legger ut en ny oppskrift i flere omganger (uten bilder av det ferdige produktet), og så strikker man i vei etterhvert som mønsteret legges ut, uten egentlig helt å vite hva man strikker.

Nå fikk jeg se et bilde av starten på sjalet Funkia, designet av Mia Rinde, som har en mysteriesamstrikk gående akkurat nå – og siden jeg syns sjalet så ut til å ha potensiale til å bli skikkelig fint hev jeg meg med. Jeg liker i grunnen å vite hva det er jeg driver og strikker på, så samstrikk av denne typen har aldri vært min greie, men denne gangen var jeg visst lett å friste. Bladmønster er fint!

bilde (11)

Jeg ville ha et grønt sjal, og lette i garnlageret etter garn med litt sjatteringer i fargene, siden jeg så for meg at det ville bli fint til bladmønsteret i sjalet. Valget falt på Mithril fra Verdant Gryphon, et mykt og deilig, håndfarget og temmelig tynt garn i ren ull. Grønnfargen er superfin, syns jeg!

Oppskriften legges ut i fire omganger, jeg har strikket del 1 og er klar for å starte på del 2 som kommer i dag. De to siste bitene i puslespillet kommer i løpet av de to neste ukene. Har du lyst til å hive deg med på samstrikk kan oppskriften kjøpes her, den selges med 50% rabatt ut mai måned.

8 comments:

  1. hej
    det ser rigtig flot ud, hvor ville jeg dog ønske at jeg kunne læse engelske opskrifter. for hvor er der dog mange skønne opskrifter på engelsk.
    er vild med den farve du har valgt til dit sjal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Denne oppskriften består stort sett av diagrammer/charts, så man trenger ikke så mye strikke-engelsk for å kunne lese den. :)

      Delete
  2. Så fint det blir!

    Og er den fantastiske fargen den som heter Hammock, og som fremdeles er å få kjøpt? *sitter på begge hender*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp, det er Hammock! Men jeg har en vag erindring av at jeg kjøpte denne hespen på et farger-som-ikke-ble-helt-som-de-skulle - salg, så det er ikke sikkert den er heeelt identisk om man kjøper hammock nå. Men fargene fra Verdant Gryphon er fine uansett, syns jeg - og alltid enormt mye finere i virkeligheten enn på bilder!

      Delete
  3. Jøss så spennende med mysteriesamstrikk. Det har jeg alri prøvd før :-)
    Blir spennende å se del to.

    ReplyDelete
  4. Lekkert og herlig farge ;)

    Kos deg og ha en herlige helg ;)

    Klem Vibbedille ;))

    ReplyDelete
  5. Jeg har kastet meg på KAL´en. Det blir i såfall mitt første sjal og jeg må finne ut hvordan man legger opp.... Krysser fingrene.
    Tone. Ravelry: tim, Instagram: tmyklatun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kjekt! :) Søk etter provisional cast-on - eller midlertidig opplegg - så finner du flere metoder for å legge opp de første maskene :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)