Tuesday, May 28, 2013

Lekker lodott

Sjal nummer seks i 2013 ble en god, gammel favoritt – nemlig Aestlight. Nummer sju i rekken, om jeg ikke har regnet feil, de andre seks kan du se om du trykker på merkelappen “gudrun johnston” under dette innlegget, eller i designerlisten som du finner ute i høyre marg på bloggen.

Nå skulle jeg strikke en gave der tidsfristen plutselig ble ganske kort, så da syns jeg det var greit å velge en oppskrift jeg har brukt såpass mange ganger at sjalet omtrent strikker seg selv.

2013-05-28

De forrige utgavene mine av Aestlight er stort sett strikket i ull, ispedd litt silke og kasjmir. Jeg har hatt noen nøster Pickles pure thin alpaca i en fin blågrønn farge (mer grønn enn bildene viser) liggende langt nedi dypet av garnlageret i et par år, og nå syns jeg det var på tide å bruke dem til noe fornuftig – så dermed: alpakkaaestlight. En noe mer hårete, lodden utgave enn de forrige seks.

Jeg strikket en del med alpakka for et par år siden, men mens jeg drev og strikket på dette sjalet innså jeg at jeg i grunnen ikke liker alpakka noe særlig nå lenger – i alle fall ikke i ren form, alpakka/ullblandinger er mye bedre å strikke med, syns jeg. Visst er garnet mykt og deilig, men jeg blir litt sprø av alle småhårene som fyker omkring i luften og inn i øynene og opp i nesen og inn i munnen og ned i bronkiene når man strikker med alpakka. All alpakka jeg har vært borti loer og røyter litt, og noen typer loer mye. Pickles pure alpaca (en litt tjukkere variant av dette garnet) har et nokså ekstremt håravfallsproblem, heldigvis røyter den tynnere Picklesalpakkaen noe mindre, men likevel mer enn nok til man ser ut som en middels lodott etter å ha strikket en stund.

Men etter en runde i vaskemaskinen ble resultatet bra, tross alt – syns jeg. Varmt og mykt!

Aestlight kommer i to størrelser, denne gangen strikket jeg den største og brukte 125 gram garn. Dette var altså sjal nummer seks i år, og med det sjuende og det åttende sjalet såvidt påbegynt ligger jeg litt foran skjema til 12 sjal i 2013.

6 comments:

  1. Nydelig sjal. Jeg har planer om å strikke noen sjal til meg selv for neste vinter. Jeg greier imidlertid aldri å bestemme meg for hvilket jeg vil strikke først og sist og hvilket garn jeg vil strikke sjalene i. Dette er også på listen min.

    ReplyDelete
  2. Nydelig sjal i flott farge.
    Dette sjalet har jeg også på listen min. Når jeg ser dettte, skjønner jeg nesten ikke at jeg ikke har strikket det tidligere. Ordentlig flott sjal er det.

    ReplyDelete
  3. Så fin farge! Jeg trykka på sjaletiketten og ble imponert og inspirert:)
    Faktisk er det eneste aestlight jeg har strikka, inspirert av deg. Takk!

    ReplyDelete
  4. Flott sjal i nydelig farge !
    Nå bare MÅ jeg få strikket meg et slikt ! :)

    ReplyDelete
  5. Flott sjal i nydelig farge !
    Nå bare MÅ jeg få strikket meg et slikt ! :)

    ReplyDelete
  6. Hei! Jeg oppdaget bloggen din for noen dagen siden, og har brukt myyye tid her inne etter det. SÅ mye inspirerende og flott du lager. Takk for at du deler, ha en flott onsdag! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)