Wednesday, May 15, 2013

Rødt, hvitt og blått

Kjolen med Voss-mønster, som jeg strikket for to år siden, holdt faktisk to 17. mai-feiringer (og noen julaftener og diverse andre festligheter innimellom) – men i år måtte treåringen ha nytt antrekk til nasjonaldagen. Jakten på fine strikka festdrakter, bunader og kjoler startet, men jeg klarte ikke å finne en oppskrift som passet helt med det jeg ville ha. (Ikke at jeg egentlig visste hva jeg ville ha, heller. Men jeg visste i hvertfall ganske godt hva jeg ikke ville ha!)

Jeg liker veldig godt fasongen på Vossamønster-kjolen, den har (enormt) mye vidde i skjørtet, jeg syns det gjør at den ser litt ekstra staselig ut, samtidig som kjolen har smalt liv og sitter flott på. Oppskriften til Voss-kjolen fins i heftet som heter Dale baby klassisk, men kjolen fins bare i størrelser opp til tre år. Altfor lite til min lange treåring, som trenger (minst) størrelse fire år, gjerne enda litt større. Uansett hadde jeg ikke lyst til å strikke en kjole helt lik den hun har hatt tidligere, men så var det den fine fasongen og passformen, da…

Dessuten syns jeg mariusmønsteret, aller helst i originalfargene rødt-hvitt-blått, er knallfint til 17.mai (og resten av året, forsåvidt). Kjole som matcher flagget, ikke dumt! Sandnes Garn (som har rettighetene til strikkeoppskrifter med mariusmønster) har brukt mariusmønsteret på temmelig mange ulike kjoler og tunikaer, men ingen som jeg følte klaffet helt.

IMG_1736

Hva gjør man da? Jo, man lager sin egen hybridoppskrift. Jeg strikket en kjole med omtrent samme fasong som Vossamønsterkjolen, vidt skjørt og forholdsvis smalt “bunadsliv”, med mariusmønster på skjørtet og en bord som “belte” på stakken. Jeg ville ha en kjole med mye vidde i skjørtet, og stor skjørtevidde betyr uendelig mange masker på pinnen. Uendelig mange masker på pinnen betyr at kjolen tar temmelig lang tid å strikke, og at man kanskje ikke er så fryktelig smart hvis man starter på prosjektet like før april blir til mai når deadline er den 17. Men dét tenker man selvsagt ikke på mens man driver og planlegger. Her ble det tendenser til nistrikking, med andre ord.  Jeg liker å strikke på gefühlen, uten oppskrift, men dette var likevel et ganske skummelt prosjekt å starte på, for supervid kjole str 4-5 år på pinne 2.5 tar tid og da er det kjedelig om man bommer totalt!

IMG_0034-001

Men heldigvis: det ble ikke bom! Jeg er superfornøyd, og syns kjolen ble knallfin – sånn i all beskjedenhet. ;o)

IMG_0031

17.maikjolen er strikket i Sandnes Lanett, og jeg brukte ganske nøyaktig 365 gram, eller sånn omtrent 1450 meter garn. I fjor høst strikket jeg mariustunika i samme garnet, og tunikaen nupper en hel del etter ikke spesielt mye bruk, men siden Lanett har de fineste rød- og blåfargene av babyullen jeg sjekket ble det vinneren denne gangen også.

Skrytebilder av kjole i bruk kommer den søttende!

16 comments:

  1. Nydelig! Godt at du ble ferdig i tide.

    ReplyDelete
  2. Kjolen ble superfin.

    Ekstra lekkert med belteborden,da.Dessuten holder denne fasongen seg godt på plass for viltre unger.Ingen seler som glir ned.

    Ha en flott 17.mai!(Og uteblir sola holder vesla seg god og varm likevel i ny flott kjole:)

    ReplyDelete
  3. Skjønner at du er godt fornøyd med denne kjolen. Den ble utrolig fin.
    Ha en god 17. mai feiring. Jeg er sikker på at det kommer til å hagle med komplimenter ;-)

    ReplyDelete
  4. Nydelig! Gleder meg til å se den i bruk! :)

    ReplyDelete
  5. Så fin denne ble. Verdt slitet ditt spør du meg. Elsker din tolking av Marius mønsteret i denne kjolefasongen.

    Det er jo det som er så deilig med å være en strikker - man kan få det som man vil :-)

    Ha en feiende flott 17 mai!!

    ReplyDelete
  6. Å, wow! I m p o n e r t! Kjempefin kjole:)

    ReplyDelete
  7. Den ble bare helt skjønn.
    Mye finere enn kjolene som Sandnes garn har laget. Gleder meg til å se bilder av kjolen i bruk.

    ReplyDelete
  8. Hurra!
    Dette ble en knallfin kjole!

    ReplyDelete
  9. Superfin:)
    Heldig treåring du har. Kjempeflink er du.
    Måtte dere få en strålende 17.mai.

    ReplyDelete
  10. Den ble virkelig flott! Jammen er du flink!!
    Ønsker dere en superfin 17.mai!

    ReplyDelete
  11. KJempe fin 17 mai kjole.

    ReplyDelete
  12. Jenta di kommer til å bli så søt i denne flotte kjolen! Gleder meg til å se bilder!
    Ønsker dere en flott 17. mai feiring.

    ReplyDelete
  13. Den ble altså så fin! Jeg er ikke superglad i mariusgensere, men som bord nederst på kjolen var det veldig fint. Har sett bilde med tre-åringen i også, helt skjønn! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)