Monday, May 20, 2013

Spragledebut

For et års tid siden vant jeg en hespe Wollmeise twin i fargen Verhext und verratzt (hei Rampusen, takker og bukker!:) – og den har fått ligge og godgjøre seg litt i lageret mens jeg funderte på hva garnet skulle få bli. Fargen går fra nesten svart via mørk lilla til mørk burgunder-cerise-rosa-ish, og siden fargevariasjonen i hespen er såpass stor satset jeg på at et sjal i rillestrikk ville bli riktig til garnet. Fargene går mer over i hverandre når man strikker riller, jeg syns fargevariert garn får et mer spraglete uttrykk i glattstrikk.

Hitchhiker må vel være en av de største sjalfavorittene på Ravelry, nesten ti tusen prosjekter er registrert i skrivende stund, og i likhet med flertallet av de mange tusen som har strikket Hitchhiker syns jeg sjaloppskriften er en perfekt match til garn med en del fargevariasjon. Det håndfargede garnet får spille hovedrollen når sjalet stort sett består av riller, garnfargen drukner ikke i mønsteret – og uten litt sprekt garn kan det særdeles enkle og greie sjalet kanskje bli pittelitt …kjedelig?

Morelltre i full blomst

Jeg har strikket en del med Wollmeise tidligere, men har holdt meg til garn som er tilnærmet ensfarget, dette var første gang jeg var i besittelse av en såkalt multicolor-hespe. Garn med mye fargevariasjon er ikke helt min greie, men denne fargen likte jeg. (Nerdeinfo: Jeg syns Verhext und verratzt ser mer blålig og lysere og mer fargevariert ut på de aller fleste bildene jeg har sett, inkludert bildene på Wollmeise sine egne nettsider. Min hespe var mørk, hovedfargen er svart eller veldig mørk gråsvart, og den har fint lite blåskjær. Hespen er mye finere i virkeligheten enn på bilder, syns jeg.)

hitchhiker

En hespe med Wollmeise twin veier 150 gram, jeg strikket til det var tomt for garn, og endte med 41 tagger på sjalet. Sjalet er godt over to meter langt, og passer finfint til å surre et par ganger rundt halsen. Et veldig enkelt sjal å strikke, og dessuten et greit gavesjal – de fleste sjal jeg har vært borti må blokkes i fasong etter vask for å se bra ut, men her trenger ikke mottager tenke på denslags. Jeg blokket ikke Hitchhiker (å “blokke” i sjalsammenheng er å strekke sjalet i fasong i våt tilstand, for så å spenne det opp med nåler og eventuelt vaiere. Når man spenner opp sjalet og lar det tørke vil hullmønsteret i sjal komme mye bedre frem.), det holdt å bare strekke litt forsiktig i sjalet etter vask, og la det tørke liggende.

4 comments:

  1. Fint ble det, og skikkelig flotte bilder, riktig blått, ja, himmelen og havet :)

    ReplyDelete
  2. Kjempefint! Det hadde kanskje vært noe for meg også, etterhvert....

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Du er flink til og strikke. Du har fine bilder som viser godt det du lager. Marius kjolen er lekker: ) Det siste sjalet er også lekkert: )

    ReplyDelete
  4. Jeg har aldri strikket med Wollmeise, men ser at mange bruker dette garnet. Jeg har heller ikke strikket dette sjalet,-
    to ting som står på ønskelisten fra nå av.
    Nydelig.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)