Wednesday, June 19, 2013

290 gram babyull

Noen ganger tar det visst (mye) lenger tid å ta bilder av og skrive litt om prosjektene, enn å faktisk strikke dem. Datteren fylte tre for et par fire måneder siden, og til bursdagen fikk den lille dukkemammaen (blant diverse annet) klær til favorittdukken. Noe er allerede blogget om, prikkekjole, undik og baskerlue har jeg vist fram her, mens uglelue, regnbuebukse og høstvest (mistenkelig likt treåringens egne klær) har jeg skrevet om her.

IMG_0455-001

Pittesmå klær er kjapp og artig strikk, dessuten har jeg babyullrester i massevis i ymse farger, så dukkegarderoben fikk enda litt mer påfyll.

Den grønn-hvite stripejakken er en helt enkel raglanvariant, strikket på gefühlen og med blomsterknapper fra Stoff og stil (som har greit utvalg ganske rimelige knapper).

Jeg lånte en stabel bøker om dukkeklær på biblioteket, og genseren er delvis strikket etter en oppskrift jeg fant i “Dukkestrikk” av Målfrid Gausel (som er dronningen av dukkeklærbøker, ser det ut til, flertallet av dukkeklærbøkene biblioteket hadde i samlingen viste seg å være skrevet av henne). Jeg knep inn på både masketall og lengde for å få en genser som passet vår dukke, og gjorde dessuten noen små endringer i mønsteret.

IMG_0457

Foreløbig siste tilskudd til dukkegarderoben er en helt enkel, nøytral bukse som jeg mener passer til genseren – men treåringen har selvfølgelig sin helt egen oppfatning av hva som passer sammen og hva som slettes ikke gjør det. ;o)  Rød prikkekjole, regnbuebukse og så grønnstripete jakke utenpå, sier du? Finfint!

Downloads2-001

Totalt garnforbruk til dukkegarderoben: 290 gram (til sammen nesten seks nøster) assortert babyull (Sandnes, Dale, Gjestal).

17 comments:

  1. Så flott garderobe til dukken!
    Jeg kjenner igjen det med å få blogget det man lager,det kan noen ganger ta litt tid og av og til blir det helt glemt:)

    ReplyDelete
  2. Kjempefine dukkeklær! Jeg har tenkt på å strikke dukkegarderober til mine tantebarn i julegave, så dette blogginnlegget var absolutt inspirerende. :)

    ReplyDelete
  3. Regnbuebuksen var jo kjempeflott! All ære til deg for at du orker å strikke dukkeklær! :)

    ReplyDelete
  4. Så masse fint! Skulle nesten ønske A leika meir med dukker ;)

    ReplyDelete
  5. Du verden så mye fint,d har strikket til dukken.

    ReplyDelete
  6. Knallfint! Og så mye koselig! Her er dukkeklærne i lite bruk, sukk. Muligens mere sengetøy hadde gjort susen, de dukkene legger seg hele tiden.

    ReplyDelete
  7. Kjempelekre dokkeklær! Koselig at noen vil leike med dokker og trenger klær.

    Fortsatt god sommer!

    Klem

    ReplyDelete
  8. For en flott gave :)
    Kjekt for en dukkemamma å mache i klærne, da!

    ReplyDelete
  9. Så heldig en dukkemamma som får så flotte klær til babyen sin! :)

    ReplyDelete
  10. Så fine dukkeklær. Datteren din er heldig som får så mye fine klær til å kle på dukken sin. Disse er nok koselige å leke med for ei lita tulle.

    ReplyDelete
  11. Så heldig jenta di er som får så mykje heimestrikk til dukka! Superkos!!!

    ReplyDelete
  12. Åh, så nydelige dukkeklær! For en heldig jente:)

    ReplyDelete
  13. Så mye fint dukkemammaen har fått! Stor stas, vil jeg tro:)

    ReplyDelete
  14. Nydelige dukkeklær som kan brukes sånn som de passer.
    Mitt lille barnebarn vil ikke ha sokker på dukkene sine...
    Men nå får de i alle fall ha på klær!

    Fikk lyst til å strikke smått nå:-)

    Mvh Wenche

    ReplyDelete
  15. Så mange fine dukkeklær din dukkemamma har fått til dukken sin! Kjempesøte klær! Det er så gøy å strikke dukkeklær. :)

    ReplyDelete
  16. Så fina dockkläder du har stickat.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)