Wednesday, June 26, 2013

Mikrolån til bolivianske strikkedamer

Mikrolån, eller mikrokreditt, sier du? Altså, at man låner ut små summer til fattige enkeltpersoner eller grupper i utviklingsland, og gir dem en unik mulighet til å skaffe nok egenkapital til å starte egen virksomhet?

kivahilda

Nå lurer du muligens på hvorfor i alle dager jeg skriver om dette på en strikkeblogg? Jo, her skal du høre! En mer enn god nok grunn er selvsagt at jeg har lyst til å spre info om Kiva og mikrolån, kanskje noen av dere også har lyst til å låne ut 25 dollar (eller mer) til noen som trenger det for å lage en business og skape seg et levebrød – men dessuten så er det faktisk flere Kivalåntagere som har strikkerelaterte prosjekter på gang! Jeg har for eksempel lånt ut penger til en gruppe bolivianske kvinner, som blant annet ønsker å kjøpe garn og utstyr for å kunne strikke gensre for salg, og til en peruviansk strikker som vil kjøpe ull for å strikke og selge luer. Og dét må man jo støtte, sant vel?

Akkurat nå gir Kiva deg muligheten til å teste ut opplegget ved å gi et gratis “prøvelån” – du velger hvilket prosjekt du ønsker å låne ut penger til, men selve lånet utbetales av en Kivasponsor (så du trenger ikke å betale noe selv). Du har med andre ord absolutt ingenting å tape på å prøve, og melder du deg inn via linken min her, så får jeg også dele ut et gratislån.

kivadamer

Jeg er helt fersk Kivabruker, men jeg hører fra andre som har vært med lenge at de aller fleste låntagerne greier å tilbakebetale lånet sitt. Selvfølgelig tar man som utlåner en liten risiko, man er ikke garantert å få tilbake pengene sine, men om jeg låner ut 25 dollar (ca 150 kroner) og ikke får dem tilbake så skal jeg faktisk overleve det ganske så greit. Og det gjelder vel de fleste i vårt priviligerte land, man har muligheten til å ta den lille risikoen.

Veldig enkelt, og en fin måte å bidra litt på, siden pengene du låner ut går direkte til noen som trenger litt starthjelp. Jeg heier på de bolivianske og peruvianske strikkedamene “mine”, og håper de klarer å få i gang en lønnsom bedrift! Les gjerne mer om mikrokreditt på wikipedia, her.

6 comments:

  1. Flott innlegg. Da lærte man litt nytt i dag også, kjekt.
    Ha ei forts fin sommerkveld :)

    ReplyDelete
  2. Så utruleg flott tiltak! Eg har meldt meg inn via linken din no. Mitt gratislån gjekk til ein bonde i Senegal som dyrkar mango, appelsin og vannmelon. :-)

    ReplyDelete
  3. Tusen takk for at du fortalde om dette! Flott!

    ReplyDelete
  4. Så bra at du sprer informasjon om kiva! Jeg har vært utlåner i mange år, og har lånt ut penger til mange prosjekter. Jeg har alltid fått pengene betalt tilbake.

    ReplyDelete
  5. Takk for tipset. Tester det ut, - blir nok flere utlån etterhvert. :)

    ReplyDelete
  6. Takk for påminnelsen. Jeg har vært inne og kikket på Kiva for noen år siden for så å glemme av hele greia igjen. Nå har jeg sponset en gratis (gjennom link fra deg) og sponset en på egenhånd. Føles godt å kunne bidra :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)